Easy Glider electric, Poling motor.

Ik heb mij een Easy Glider aangeschaft. Ik vraag mij af wat is de + en de - op de motor??
Is ontstoren noodzakelijk. Ik heb er een Graupner Pico 25 regelaar bij en daar zit wel e.e.a. aan condensatoren bij.

Borstelmotoren hebben meestal geen + en - of een bepaalde draairichting.
Gewoon voelen of de wind de goede kant uitwaait en anders de draden omdraaien. :wink:
Pas op: NOOIT de draden van de accu naar de regelaar omdraaien!

Ontstoren mag maar blijkt in de praktijk meestal niet nodig.
Gewoon zorgen dat je ontvanger en antenne zo ver mogelijk mogelijk van de motor en de regelaar af liggen.
Ideale plaatsing (vanaf de neus gezien): motor - regelaar - accu - ontvanger - servo's

En natuurlijk altijd een reikwijdtetest met ingeschoven antenne doen voor de eerste vlucht.

Commander Clumsy, dat klopt niet helemaal. De meeste borstelmotoren hebben een voorkeur draairichting. Bij deze voorkeur draairichting werken ze dan in het beste gebied. Om ze de andere kant op te laten draaien zou je ze eigenlijk iets moeten vertimen om de optimale prestaties eruit te halen.
Bij de Graupner speed 400 achtigen zit op de achterplaat een rode kunststof stipje aan de plus zijde. Bij de motor van de Easyglider weet ik niet of die stip er ook zit omdat die motor uit een andere serie komt dan de mabuchi motoren van Graupner. En als ik mij niet vergis zit daar ook een vertraging op dus deze motor draait dan net andersom.
Het beste is om zoals de commander al zegt gewoon uitproberen of de motor de goede kant op draait. Dit kan overigens geen kwaad.
Als de condensators erbij zitten dan zou ik ze toch monteren, dat is dan nog maar een klein klusje als je de kabels nog op de motor moet solderen. Eentje komt dan van plus naar min op de motor en de andere 2 gaan dan respectievelijk van de plus of de min naar het motorhuis. Daarnaast kan het zijn dat er ook nog een shottkydiode bij zit en die m oet dan weer van de plus naar de min op de motor. Deze is om terugkoppeling van de motor naar de regelaar tegen te gaan. Sommige regelaars kunnen daar niet tegen. LEt wel, deze shottkydiode heeft ook een plus en een min zeide en deze moet goedom gemonteerd zijn anders werkt het niet.

helemaal met Theo eens!
Als er bij de regelaar een diode meegeleverd wordt, moet je deze monteren. De witte ring moet aan de + kant van de motor. Bij verkeerd om aansluiten krijg je een kortsluiting.

@Theo, je klopt me weer eens op ervaring en kennis. Bedankt om me te corrigeren, hier leer ik ook weer van.
... wat me doet denken om op allerlei vragen de meest idiote antwoorden te geven...

Theo Coenen zei:
Het beste is om zoals de commander al zegt
Hou er rekening mee dat commander erg dicht ligt naast commandeur :wink: , dus liever CC of Clumsy.

Theo Coenen zei:
... Et wel, deze shottkydiode heeft ook een plus en een min zeide en deze moet goedom gemonteerd zijn anders werkt het niet.
De streep/ring om de schottky-diode moet met de plus verbonden worden. De schottky-diode sluit hoogfrequente rotzooi direct bij de motor kort, zorgt voor minder vonken, minder borstelslijtage en een ietsiepietse hoger rendement. Wat jij bedoelde Theo, zijn volgens mij vrijloopdiodes, die zijn meestal al in de FET's opgenomen.

OK.

Ik ben inmiddels veel wijzer geworden. Aan de motor en de regelaar 4 mm goudstekkertjes gesoldeerd, de motor ontstoort en de Schottky-diode gemonteerd enz. Alles werkt goed en de motor loopt de goede kant op.
Afbouwen en dan invliegen. Ik ben benieuwd hoe dat bevalt om naast het motorvliegen ook eens electro te vliegen en lekker te zweven.

Nog een vraagje, ik zet de zender aan en dan de regelaar, de stick begint pas in de middenstand het gas te regelen. Ook hoor ik de biebjes niet die in de handleiding staan aangegeven. Is dat normaal??? Ik heb de trim en de stick in diverse standen geprobeerd tijdens het inschakelen maar steeds hetzelfde resultaat

arnold remkes zei:
Nog een vraagje, ik zet de zender aan en dan de regelaar, de stick begint pas in de middenstand het gas te regelen. Ook hoor ik de biebjes niet die in de handleiding staan aangegeven. Is dat normaal??? Ik heb de trim en de stick in diverse standen geprobeerd tijdens het inschakelen maar steeds hetzelfde resultaat
Dat lijkt toch een zender die niet neutraal staat, misschien een digitale(ingebouwde) subtrim? Of een oneven ATV instelling?

ron van sommeren zei:
De streep/ring om de schottky-diode moet met de plus verbonden worden. De schottky-diode sluit hoogfrequente rotzooi direct bij de motor kort, zorgt voor minder vonken, minder borstelslijtage en een ietsiepietse hoger rendement. Wat jij bedoelde Theo, zijn volgens mij vrijloopdiodes, die zijn meestal al in de FET's opgenomen.
hmm, het zijn toch altijd vrijloopdiodes? Ik snap inderdaad dat die alleen nodig zijn als er ze niet in de FET's zijn ingebouwd. Daarom worden ze bij sommige ESC's meegeleverd, en dan moet je ze dus gebruiken.
HF rotzooi kortsluiten? Alleen als die een negatieve spanning heeft. Lijkt me dus een beetje ver gezocht....
Maar misschien is er wel een goede verklaring voor dus ik ben benieuwd.

Hoi,

Ik ben er uit. :oops: Eerst goed en nauwkeurig de gebruiksaanwijzing van de regelaar lezen, dan kom je er achter dat er een miniscuul reset knopje op zit. Dat moet je gebruiken om e.e.a te activeren :idea:. Voor de rest is alles ingebouwd, dus binnenkort weer een maiden. :lol:

Schottky diodes zijn snelle diodes, die snelheid hebben vrijloopdiodes niet nodig. De snelheid is nodig om HF troep te onderdrukken.

Back