easyglider electric "crash"-probleem

hallo beste medemodelbouwers (als ik et zo mag stellen).
Ik zit hier momenteel thuis "mijn eigen kas aan het opvreten".
De reden dat ik zo pissig ben is omdat mijn easyglider weer eens tegenwerkt..

eerst even een korte historie:

op het einde van de zomer vorig jaar kocht ik mij een easyglider electric.. als eerste kist zat ik dus vrij goed.. de eerste landingen waren vrij hard, maar al snel begon alles vrij aardig te lukken. Door het slechtere weer en extreem weinig tijd heb ik hem een tijdje laten staan.

(en toen is het allemaal begonnen)

ik nam ongeveer twee maand later mijn vliegtuig terug op en besloot nog eens te gaan vliegen. Alles verliep vlot, sommige dingen liepen even wat stroever maar na 5 minuten had ik alles terug onder de knie (of onder de duimen in dit geval).
Ik maakte enkele mooie loopings en deed 1 of 2 fly bye's dus ik was blij.. maar toen ging het fout, ik maakte een looping en kwam dicht in de buurt van een hoge eik. Ik kwam uit mn looping, stijgde wat en dacht dat ik toch al een meter of 2 boven de boom uitkwam, ik had het mis. in de bovenste 20 centimeter is hij blijven hangen..

schade: stuk van de aileron was afgekraakt, kabeltje van de batterij was los en canopy was wat beschadigt.

en sindsdien speelt hij wat met mijn voeten, hij werkt fijn voor enkele vluchten en de volgende vlucht wilt hij opeens niet meer omhoog. net alsof je hem gooit zonder motor.. vrij harde landingen dus..

net voor de examens deed hij het weer, ik gooi hem op en hij valt opnieuw gewoon neer in het gras met de neus vrij veel naar beneden. De canopy was serieus beschadigt (batterijen schoven naar voor, de motor naar achter en als een auto die tussen twee vrachtwagens geklemt wordt zocht hij de enige mogelijke uitweg.. naar boven.. de canopy was zijn ganse voorkant kwijt..

Eindelijk had ik hem gemaakt en vandaag was het dus tijd voor de zoveelste "post-crash maidenflight".

mijn pa gooit hem op en hij lijkt "vertrokken" te zijn en opeens valt hij met een rotvaart naar beneden, niet zoveel schade enkel de propellor (fanblad afgebroken). ik weet ook wel dat dit niet zo duur is maar de winkel is wel zo'n 3 kwartier rijden.. en het begint mij ferm tegen te steken dat die kist zo speelt met mij.. zo erg zelfs dat ik begin te twijfelen of ik er niet beter gewoon mee stop (geloof mij zo'n gevoel knaagt).

Het is dus niet verwonderlijk dat ik hier gefrustreerd zit hé.. net zoals een vrouw die iedere dag de keuken in brand steekt (of de auto naar de zak rijdt)

dus nu mijn wanhopige uitroep..

heeft iemand een idee wat ik moet doen?
Dit zijn de opties die ik (al langer) overweeg..
1.) de motor eruit zwieren en er een iets zwaardere ingooien
2.) aangezien het vliegen zelf (op de momenten dat hij niet wegvalt) aardig lukt een cessna of andere trainer kopen met landingsgestel (het is echt rot dat ik dat niet kan leren met deze kist)
3.) het nog 1 keer proberen en hem dan (de volgende keer hij het doet) van woede kapot trappen
4.) iemand een goed idee?

ik weet echt niet wat denken/doen.. ik weet ook wel dat simulatie en echt een groot verschil is, maar op simulatie vlieg ik probleemloos een extra 330L.. (heb verschillende uitvoeringen van die kist omdat ik die zo super vind, er zal er dus wel 1 vrij realistische tussen zitten).

Wouter

mijn pa gooit hem op en hij lijkt "vertrokken" te zijn en opeens valt hij met een rotvaart naar beneden,

hoe gooit hij, gewoon volgas en dan horizontaal weggooien. veel mensen maken ook de fout om hem met een fikse hoek de lucht in te gooien en dan over trekt het toestel en valt het neer, dus de eerst vraag is, hoe gooi je het toestel weg?? daar kan een wereld van verschil in zitten. ga eens kijken bij een lokale vliegclub en neem het toestel mee ;)

Zijn de tandwielen van de hoogteroer servo niet stuk? Of de hele servo:(. Anders toch rondvragen of er iemand bij je in de buurt woont die je wil helpen, een club misschien?

ik geef altijd een goeie driekwart gas, een beetje elevator up-trim en gooi hem zelf met m'n linkerhand weg nadat ik een stap of 2 heb gezet -een horizontale, flinke worp - dat ie gelijk wat snelheid meekrijgt en met m'n rechterhand aan de aileron-stick zodat je meteen kan reageren als ie mocht afwijken

gooi altijd je vlieger IN de windrichting !! nooit met de wind mee dus..

of inderdaad je elevator servo eens goed checken

Laatst bewerkt:
Zoek iemand op die wat meer ervaring heeft met modelvliegen en laat hem je toestel nakijken en invliegen en je probleem is uit de wereld...

Hij kan je ook wat tips geven en je hebt dan veel meer plezier met je hobby !

Groeten Martin

Bij dit soorten storingen blijft het op afstand altijd gokken naar het probleem. Maar zoals vele hiervoor al zeiden lijkt het verkeerd opgooien mij inderdaad ook het meest aanneemlijke probleem. Vliegtuig wordt te stijl opgegooid, raakt overtrokken, maar omdat de snelheid te laag is reageerd het hoogte roer niet meer. Deze reageerd pas weer als je tijdens de duik (die automatisch komt na de stall) genoeg snelheid hebt opgenomen, helaas werkt dat natuurlijk niet op een lage hoogte met een crash als resultaat. Hierdoor kan je dus het gevoel krijgen alsof je hoogte roer misschien niet werkt, terwijl die het gewoon goed doet.

Nog een mogelijheid; STaan er wellicht veel bomen om gebouwen in de buurt van het veld waar je vliegt? Want dit kan een behoorlijke turbulente lucht veroorzaken waardoor je behoorlijke wisselende windstormingen en krachten krijgt. Als dit net tijdens het opgooien gebeurd dan moet hier snel op worden gereageerd.

Ook zou je wellicht een storing met je ontvanger en zender kunnen hebben? Voer is een reikwijdte test uit op het veld waar je vliegt. Schuif de antenne van de zender in en loop met de kist een behoorlijk stuk (100 meter) weg. Als het goed is moet er niks gebeuren, gaan de servo's uitslagen geven en gaat de motor draaien dan is een storing ook goed mogelijk.

Maar goed de beste optie blijft wat iedereen al eerder aangaf..... Zoek een club, hier vindt je in totaal mensen met honderde jaren (modelbouw)vliegervaring bij elkaar opgeteld. Dan is dat probleem met je Electric Easyglider zo de wereld uit, want het is een kist met goedmoedige vliegeigenschappen dus dit soort dingen zijn vaak zo gevonden!

Laatst bewerkt:
Heb je je zwaartepunt goed en gecontroleerd? En zonder motor opgooien en checken of alles rechtuit en recht zweeft?
Zoals al gezegd, ga naar een club, daar lopen genoeg mensen die je kunnen helpen.
Niet alles opgeven, laat je helpen en geniet van je hobby!

@ bkwb,

geef niet op er zijn zeker mensen die je willen helpen, zeker in een club.

Veel succes.

Gust

Back