Easyglider , ongemotoriseerd

hallo

ik ben al ,sinds deze uitkwam, uit op een easyglider
nu heb ik eigenlijk iets teken modelzweefvliegtuigen
met zo'n gekke prop op de neus geplakt, dus gaat
mijn voorkeur uit naar een pure zwever, alleen is hier
niet zo'n heel erg veel info over te vinden, en de info
beschikbaar is een beetje vaag, maar nu is dus de
vraag, welke mensen vliegen nu met een easyglider
zonder motor, en wat voor een cijfers zouden jullie
geven voor de prestaties van : hellingzweven,
thermieken en vliegtijd na een lancering vanaf een
starthaak ect. dus zou iemand mij daar iets meer info
over kunnen "verschaffen"

thanx Skyhigh

Ik vlieg zelf met een spirit elite van greatplanes (ook 2 meter span),
speedzwever(eigen ontwerp 140 span) en een zack combat(nurflugel).

Ook ik vind dat een zwever geen prop hoort te hebben, maar als ik dan
op het veld mijn hoogstartlijn uit het graan aan het plukken ben....$%$^^%.
Ik ben nu een zwevertje aan het motoriseren om vanuit mijn werk zonder al te veel gedoe(lijn uitrollen) een paar vluchtjes te kunnen maken. :D

We hebben sinds kort (maiden afgelopen maandag) een motorkist met huckepack dus gaan wat meer echt zweven :D.
MVC+Veld_28+mei+2007_P1000571.JPG.small.jpg

ik heb een easy glider zonder motor,
wel nog niet op de helling gevlogen en nog niet echt thermiek kunnen nemen maar ik kan makkelijk een paar rondjes vliegen met een handstart,
gewoon als een speer de lucht in werpen,
aan een elastiek start gaat hij ook gewillig naar boven.
ik hoop hem binnenkort eens op een helling te vliegen maar ik vrees dat dit zal moeten wachten tot na de examens, tenzij het dit weekend goed weer is

Ik heb zelf een easyglider met zo'n lelijke prop erop (wel verdomde handig!), maar ik ken ook de ongemotoriseerde versie van mensen op de club.
Dit vliegtuig doet het uitstekend aan het elastiek. Je haalt er normale hoogten mee en kunt dan lekker rustig naar beneden zweven. Hij zakt zeker niet harder dan andere pure zwevers. Glijhoek is prima bij rustig vliegen. Ook in de thermiek zal hij zeker goed meekomen. Wel is de ervaring dat bij een beetje wind de pure zweefversie snel te licht wordt bevonden, dan wordt de EG wat springerig en komt niet zo goed tegen de wind in. Een stuk draadeind in de ligger brengt dan uitkomst en verbetert de vliegeigenschappen met winderig weer (vanaf ca windkracht 3). Vliegtijd na een elastiekstart in rustige lucht zal 2-3 minuten bedragen, normale tijden voor zwevers.
Vliegen aan de helling gaat uitstekend. Ik denk dat de pure zwever bij windkracht 3 al boven te houden is, en als je hem genoeg verzwaart kun je doorgaan tot windkracht 5-6. Ik heb mijn easyglider al met een kleine windkracht 6 gevlogen. Dan wel met extra gewicht van een draadeind en wat lood op de rug geplakt (en de motor + accu wegen bij mij natuurlijk wat meer).

Zelf ben ik erg blij met mijn easyglider. Hij stuurt heerlijk en glijdt oke. Alleen bij hogere snelheden zakt de glijhoek wat in. Daarom zal hij bij wind verzwaard moeten worden.

opzich allemaal goede reacties allemaal :D , jammer dat de EG zo duur is :mad:
wel zal ik als de kans zich voordoet dit model kopen, ik hoop dat dit in
de nabije toekomst zal zijn, in ieder geval bedankt voor de tips.

Duur?? Ik vind ca 60 euro (of is het 70?) voor een compleet model niet duur. Voor minder geld kun je hooguit een balsa kitje krijgen, maar die zal waarschijnlijk geen 1,80 span hebben. En ja, er moet dan nog elektronica bijgekocht worden, maar dat is bij elk vliegtuig zo.

Back