Easystar 1 redden of nieuw beginner toestel?

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door Mikkel, 1 sep 2021.

  1. Mikkel

    Mikkel

    Lid geworden:
    26 apr 2011
    Berichten:
    7
    Hallo Allemaal

    Na jaren van niet meer vliegen vond ik mijn oude Easystar1 op zolder en begint het weer te kriebelen om af en toe weer eens met de easystar de gaan vliegen. Hij is een beetje beschadigd (staart afgebroken), maar dat is wel te fixen met lijm en prikkers. Hij was uigerust met nicad batterijen maar die zijn foetsie.
    Specs:
    Easystar1
    35 mhz R700. Graupner mx12
    Motor, Ik denk de originele brushed motor.
    Conrad NANO-40F BEC/Brake 6-12V / 5-10 Cells

    Daarnaast heb ik nog een arttech P51 zwaar gehandhaafd en dat ding vloog ook altijd ruk. Ding mag eigenlijk wel de prullenbak in maar misschien heb ik nog wat aan de onderdelen? De lipo's zijn weg.
    Specs:
    Arttech P51D mustang
    2.4ghz
    Buitenboordmotor
    EESCB1 18A 003 Arttech Electronic speed controller brushless motors


    Nu zit ik te twijfelen of ik eerst de easystar zal repareren en vliegwaardig te maken zodat ik weer een beetje kan inkomen. Volgens mij kan er dan geen 3S lipo in wat eigenlijk dan weer zonde is van de 2s lipo.

    Of ik koop gewoon een nieuwe easystar of chinese variant (bixler?) compleet. Vraag me wel af of de bixler net zo fijn vliegt.

    Of ik kan nog een brushless 3s lipo set kopen voor de easystar1 die ik later kan overzetten in een nieuwe easystar 3?

    Wat zouden jullie doen in mijn geval? Graag jullie mening.
     
  2. Erik van Nes

    Erik van Nes

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    1.311
    Locatie:
    REO
    Mikkel: geef even aan waar je woont. Mogelijk kan iemand (ik??) je dan meer praktisch helpen.

    Erik
     
  3. Arjan B

    Arjan B

    Lid geworden:
    13 okt 2020
    Berichten:
    63
    Locatie:
    Rucphen
    Als motor en esc goed zijn, zou je alleen een lipo nodig hebben en een lader.
    Dus voordat je geld gaat uitgeven, de huidige opknappen, lipo erin en vliegen.
    Als je met 10cellen vloog, dan zou een 3s lipo goed zijn, 2s lipo gaat, maar dat houd niet over.
    Gr Arjan
     
  4. Mikkel

    Mikkel

    Lid geworden:
    26 apr 2011
    Berichten:
    7
    Ik woon in omgeving Amersfoort. De rede dat ik aan 2s zat te denken is omdat ik gelezen heb dat bij een 3s lipo de motor snel kapot gaat? Maar wellicht is dat onzin. Anders zou ik idd even een paar 3s lipos kunnen halen zodat ik iigv weer kan vliegen.
     
  5. morgoth924

    morgoth924

    Lid geworden:
    28 jul 2005
    Berichten:
    594
    Locatie:
    Gierle, Belgium
    Heb zelf een paar jaar met een EZ* 1 (speed 400) gevlogen op 3s
    lipo, nadat de NiMH-cellen "op" waren. In mijn zender het gas beperkt tot ca. 70%, kwam akoestisch overeen met vol gas op 8s NiMH (niets gemeten), en dat ging goed.
     
  6. Erik van Nes

    Erik van Nes

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    1.311
    Locatie:
    REO
    Vlieg ook met standaard borstel motor met een Gunther propje op 3s. Niet te lang biogas achter elkaar. Als ie stuk gaat nieuw, borstelloze motor er in.
     
  7. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.471
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
    even kijken wat er op de motor staat maar zelf zou ik 2s doen.
    er zit een 6v of 7.2v motortje in.
    als je 2s gebruikt kom je op 7.4V neem je 3s kom je op 11.1V uit.

    Mocht je een andere willen kopen zou ik voor een orginele EZ gaan. geen bixler oid. die vliegen toch minder goed.
     
  8. Mikkel

    Mikkel

    Lid geworden:
    26 apr 2011
    Berichten:
    7
    Ik heb toch een 2s lipo besteld, 4000mah 25c bij hobbyking. 15 euro en weegt 190gram. Die moet ik alleen even omsolderen naar mpx stekker.

    Ben benieuwd hoe het gaat vliegen. Nu maar even de staart er weer aan lijmen. Bedankt voor de tips.
     
  9. Erik van Nes

    Erik van Nes

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    1.311
    Locatie:
    REO
    Met 2S niet heel veel porrie. Misschien met een wat ‘zwaarder’ propje.
    Erik
     
  10. Mikkel

    Mikkel

    Lid geworden:
    26 apr 2011
    Berichten:
    7
    Lipo gesoldeerd, opgeladen en geïnstalleerd. Lijkt allemaal goed te werken.
    Ik heb de stuurkabel van het hoogteroer wel moeten schoonmaken en in ge-oliëd, die ging niet echt soepel meer. Ook de servo's maar vastgelijmd met hotglue, daar zat te veel beweging in. Ik wil eigenlijk meer uitslag maar ik weet niet of ik dat kan instellen op de mx12. Eerst maar eens zo vliegen.

    Alleen nu is mijn zenderaccu ook niet meer wat het geweest is. Er zit een 1700mah 9.6V in met nimh cellen. Ik lees dat LiFe een mooie vervanging is aangezien die robuuster in vergelijking met lipo en het voltage met 9.9 aardig in de buurt zit van het standaard pakket.
    Kan ik die ook gewoon via de laadport van de graupner mx12 opladen? Anders is het batterij klepje binnen no-time gammel ben ik bang. En dat ik dan de balance stekker eruit laat komen.
     

Deel Deze Pagina