easystar komt net wat tekort

• Topicstarter Topicstarter Janhughes
  • Startdatum Startdatum
Bedankt voor je verslag.
Om eerlijk te zijn mag de EZ* wel iets meer topspeed hebben.
Eerdaags eens kijken of ze hem hier in Almere hebben.
Maar moet het persee een graupner zijn?
Of is elke 5,5x4,3 goed.

Vandaag ook die prop gehaald en getest.
Helaas merk ik bijna geen verschil.
Topsnelheid is hetzelfde...wat mischien iets verbeterd kan zijn is de stuwkracht.
Ik kreeg een beetje het idee dat hij wat beter tegen de wind in kwam,maar als er verschil is is het klein.
Mischien komt het doordat ik op mijn hoogteroer standaart behoorlijk veel down trim heb staan.
Het stel-schuifje staat bij mij nagenoeg boven aan.
Doe ik dit niet dan heb ik zoveel lift dat hij bij half gas al begint te bokken.
Mischien dat hij niet op snelheid kan komen door het hoogteroer.
Ik ga dit nog verder uit proberen.

Aaalie...ik zie dat jij een simepeler spinner hebt dan ik.
Op het oog lijkt hij ook lichter.
Ik kreeg bij mijn prop een dikke as met schroefdraad waar de prop overheen werd geschoven.
Dan als laatste heb ik pas dat dopje.
Dit bij elkaar had voor mijn gevoel net teveel gewicht.
Juist omdat ik het gewicht naar voren wil hebben denk ik dat jouw spinner beter werkt.
Wat voor een spinner gebruik jij?
En klopt het dat dit geheel ook weinig weegt?

Mvrgr.Melvin

Als accu heb ik 2x1500Mah lipo's en die heb ik zo ver mogenlijk in de neus gestopt.
Nu kan ik wel allemaal gewicht extra in de neus proppen maar dan lijkt mij dat het voordeel van lipo tenniet wordt gedaan toch?
Of maak ik een denk fout :)

Ja en nee, eigenlijk heb je net de verkeerde keuze gemaakt. In dit model had je dan beter voor een "grotere" lipo gekozen zodat je accugewicht hetzelfde bleef. Dan had je een veel langere vliegtijd gehad en waarschijnlijk de hele dag kunnen vliegen op een keer laden.

Voordat je lipoficeerd (en zeker bij schuim modellen) eerst effe kijken wat er standaard als accu gebruikt wordt en waar die ligt ten opzichte van het zwaartepunt. Wordt de accu helemaal voorin gebruikt dan zorgen voor gelijk accu gewicht, zit de accu op het zwaartepunt of heel dicht erbij dan kun je kiezen voor een "kleiner" pakket dat net de stroom aan kan.

Aha...
Jammer..eigenlijk heb ik deze keuze gemaakt door de info wat ik hier in dit topic tegenkwam.
Dus als ik bv. nog 1x 1500 Mah erbij prop zou hij minder lift krijgen.
Hierdoor kan mijn hoogteroer meer in de neutrale stand en gaat de plane wel sneller?
Of ben ik nu te optimistisch :)

Zou kunnen maar als goedkope oplossing duw er gewoon wat dood gewicht in en probeer dat eerst eens uit.

De easystar die ik geleend had vloog ik met een 3s2p Etec 1200 lipo (dus 2400 mAh). De motor was wel niet meer de standaard motor maar de Yamara pro 480. Het gewicht van die motor is vergelijkbaar met die speed 400 en de accu weegt hetzelfde als 8 cellen gp 1100.

De info in deze draad is correct, alleen houd men hier normaal dan geen rekening met het feit dat men dan soms wel eens dood gewicht moet gaan compenseren om het zwaartepunt met die lichtere lipo goed te krijgen.

Hoi Melly,

Dit is de gebruikte spinner http://www.aircraft-world.com/shopexd.asp?id=2488 .
Ik ben het met Theo eens, waarschijnlijk ligt je zwaartepunt te ver naar achteren. Het zwaartepunt van de ES van mijn vriendin licht zo'n 3 mm ACHTER de aangegeven plek. Hiermee maakt ie vanuit een worp een keurige, niet pompende glijvlucht, met alle roeren neutraal.
Als motor is een Mega 16-7-7 gemonteerd, die slechts 50 gram weegt. De gebruikte akku is een vijf jaar oude Lipo 3000 milli's (2S) en tevens is een zware ontvanger gebruikt (oude, maar goede uni gesoldeerde robbe).
Met een lichte motor (50 gram) achter het zwaartepunt, en een "zware"akku (130 gram)en ontvanger (30 gram)in de neus komt het zwaartepunt redelijk uit (3 mm achter aangegeven punt). Vanaf hoogte, prop stil (rem v.d. regelaar aan) en aanduiken dan wil de ES toch redelijk vooruit :wink: .

:teacher: Check je zwaartepunt eens, en hij kan gerust ietsje achterlijk zijn (waarschijnlijk geeft multiplex een veilig zwaartepunt aan, die ietsje verder naar voren ligt) maar niet teveel. Probeer dan uit hoe het model zich gedraagt na een worp. Een niet pompende glijvlucht moet het resultaat zijn. Probeer het maar eens uit door iets gewicht in de neus te doen. Als je uiteindelijk het zwaartepunt goed hebt, vervang dan het gewicht door akku !!! :mrgreen:

Groetjes A.

Ok..bedankt voor je uitleg.
Ik was vanavond al wat aan het experimenteren met grote moeren op de neus.
Ik had toch best wel wat gewicht er op geplakt maar die lift kreeg ik er maar niet uit.
Morgen ff verder proberen.

Hay Melly vreemd dat bij jou de prop niet meer stuwkracht geeft ,ik merk het duidelijk,je hebt hem toch ook niet zoals ik eerst :lol: andersom gemonteerd he.
Maar vraagje nog aan jou ,hoe bevalt de easystar jou tot nu toe ,en gaat het vliegen een beetje.
Groetjes Jan :lol:

Hoi Janhughes :)
Tsja...met die prop weet ik het nog steeds niet.
Snelheid merk ik niet echt,maar hij lijkt wel sterker.
Hij gaat gemakkelijker tegen de wind in bv.
Dus winst heb ik zowiezo..al was het alleen maar om de look ;)

Maar of de EZ bevalt??
Wow..echt wel...elke dag minstends 1x en als het kwa tijd even kan 2x vliegen.
Morgen gaat alweer een bestelling de deur uit maar dan nu voor een sterkere motor :)
Typhoon 6/15/10 met 3s lipo's.
Voorlopig weet ik al waar al mijn spaargeld heen zal gaan.
hopenlijk ben ik in de winter kwa kennis zo ver dat ik helemaal zelf een vliegtuig kan maken uit schuim.
Ik heb al een aantal topics hierover gevolgd en dat vind ik bijzonder boeiend.

Dus het lijtk er op dat het virus zich ook van mij meester gemaakt heeft ;)

Mvrgr. Melvin

Tadango zei:
gelofo me, die prop zal meer vermogen geven ;) wat winkeliers al niet zeggen :(

Wat je ook kan doen is een andere motor. Jamara 480HS bv met een 6x4 of die camprop 5.5x4.3 moet ook goed werken op 7 cellen.

Ik heb een Robbe 5,5x4,5 erop gezet en merk eigenlijk geen verschil met de originele Gunther prop. Deze is 125x110 = 4,9x4,3 dus eigenlijk niet eens zo'n groot verschil.

Is die Graupner 5,5x4,3 dan echt zoveel anders?

Groeten, Aad

Of monteer een stick mount in een block foam in de normale locatie. Ik werk met Cobri aluminium mounts for the Typhoon 6. Die komt op de stick mount net wat verder naar achter en naar boven waardoor ik tot 8 inch propmaat kan gaan. Werk num met 7x4 op 3S met goed resultaat. En de verder naar achter geplaatste motor helpt weer met het balanceren van de camera op de neus zodat er toch nog een redelijke accu onder de motor in de cockpit kan. Wel moet bij het hoger plaatsen van de moter de hoek wat steiler worden om te voorkomen dat je bij vol vermogen teveel neerwaartse druk krijgt.

Back