Easystar onderdelen.

• Topicstarter Topicstarter Blight
  • Startdatum Startdatum
B

Blight

Guest
Ik ben er maar weer eens :)

De laatste keer dat ik op dit forum was in begin 2005.
Toen probeerde ik ook een easystar van de grond af te krijgen, maar door een te klein budget is dit toch niet gelukt.
Ik heb het budget nu kunnen verdriedubbelen dus ik ga het nog eens probleren.

Dit is de lijst van onderdelen die ik heb uitgekozen voor de easystar(Het meeste koop ik bij conrad):

Zender/Ontvanger: Graupner MX-12 40MHz
Ik neem een 40 Mhz versie omdat ik in de toekomst een auto met de zender wil bedienen.

Accu: 7.2V 3000 mAh laadstroom 1.5A afmeting: 133 x 45 x 23 mm gewicht: 320 gram

Lader: Instelbare laadstroomsterkte: 400/750/1500mA Afslagmethode: delta-peak
Deze lader is eigenlijk bedoeld voor kleine accu's maar er zou toch geen probleem moeten zijn met grotere accu's?

5xServo: instelsnelheid: 0.14s draaikoppel: 15Ncm gewicht: 17g afmeting: 30 x 13 x 30 mm

Propellor: maximaal toerental: 20.000 rpm
Van deze propellor neem ik de 8x4 8x5 en 8x6 (20x10 cm 20x13 cm en 20x15 cm) versie om te kijken welke het beste werkt.

Motor: Graupner Speed 480 race, Onbelast toerental: 22300 RPM Maximum stroom: 15A Gewicht: 105 gram

Vliegregelaar: Maximale continustroom: 30A BEC: 5V/1A
Aan deze snelheidsregelaar zit een MPX stekkersysteem maar deze kan ik er toch afknippen en er een J/R stekker aan maken?

OF

Motor: 3500kv Brushless Inrunner Onbelast toerental 25200 RPM Maximum stroom: 14A

Vliegregelaar: Maximale continustroom: 15A BEC 5V/1.5A

Ik ben van plan de motor op deze manier te bevestingen:
img4.jpg

Zijn dit goede componenten om een easystar mee te vliegen?

Net handleiding ff snel door gekeken van die zender. Die zender heeft totaal geen functies. Echt een prul zender voor die prijs. Neem beter een ietere bekender zender. Zoals de veel gebruikte Graupner MX-12. Losse zender kost 89 euro en heeft veeel meer functies.

En je hebt maar 2 servo's nodig voor de Easy hè :wink:

En die motor is veeeeel te zwaar voor je Easystar. Motor van rond de 60 gram is wel beter.

En een prop van 20'' is wel een beetje uber groot hè :wink:

Ik zal even kijken naar een andere zender en motor.
Die prop is trouwens 20 cm, niet inch.
Dus ze zijn 8x4 8x5 en 8x6 inch

Bedankt voor het doorkijken van de handleiding btw :D

MX 12 is inderdaad een hele goede zender. Ik heb voor de mijne 160euro betaald dacht ik, inclusief verzendkosten, zenderaccu, 1 standard servo, 7-kanaals ontvanger, kristallen, voeding voor de ontvanger ("huisje" voor 4 AA batterijen). Ik heb de mijne bij w&w modellbau (link naar de mx 12)

nu heb je dus al redelijk wat spul, je kan er volgens mij ook een heel lange tijd mee voort. Wel heb je nog een lader nodig en snelheidregelaar inzovoort, maar met de mx12 heb je volgens mij zeker kwaliteit voor dat geld.

mvg

Mat

ah! snelheidsregelaar :) vergeten in mijn eerste post te zetten.
Zet ik er wel bij zodra ik mijn motor nog eens heb bekeken.
De mx-12 is een goede zender.
Heb ik een oplader nodig voor een NiMH accupack.
Kan ik mijn model ook op een NiCd/NiMH accupack laten vliegen.

Kan iemand mij vertellen hoe groot het ruim van de easystar eigenlijk is?

Ik zie nog niemand het noemen, maar zal een dergelijke plaatsing van de motor niet een flink neerwaarts koppel tot gevolg hebben? Misschien niet zo heel erg als-ie genoeg power heeft, maar een deel van de power zal dus verloren gaan doordat hij zo ver boven het zwaartepunt aangrijpt; dit moet weer met het hoogteroer worden gecompenseerd. Had de Easy niet al een krap bemeten hoogteroer?
Bart

voor zover ik weet was er geen probleem met het hoogteroer, het richtingroer echter is nogal gering las ik.

Klopt.. bestaand roer met overkapping afsnijden en er in de volledige lengte een balsa roer op plaatsen. :)

@blight

Als je wat goedkoop wil starten, zou ik inderdaad de graupner nemen als eerste zender, maar kijk ook eens hier, zelf heb ik zeer goede ervaringen met deze winkel, en hij is zeker veilig (de laatste tijd is de service wel veel slechter door het chinese nieuwjaar ofzo). Er is ook ergens een draadje geopend hierover. Daar kan je alles veel goedkoper krijgen, en kwaliteit doet volgens mij ook niet echt onder. Je probleem met het motortje kan je zo ook op een goedkopere manier oplossen.

Doe ermee wat je wilt, het was maar een tip.

(normaal kan je easy wel met een NiMH pack vliegen, lipo is natuurlijk beter maar ook duurder :D )

mvg
Mathias

Ik heb net mijn eerste post aangepast.
De zender is nu de Graupner MX-12, ik heb er nu een accupak als stroombron en heb een andere motor en snelheidsregelaar toegevoegd.

Aan de snelheidsregelaar zit echter een MPX stekkersysteem maar deze kan ik er toch afknippen en er een J/R stekker aan maken?

Zelfs met 9 a 10 grams servo's kun je de easystar vliegen.
De Tower pro 9's zijn voldoende. Ook voor een eventueel rolroer.
Niet met wielen gaan werken aub. Voegt niets meer toe als gewicht. Vooral retracts..

Houd wel rekening als je het richtingsroer vervangt door balsa dat je voldoende ruimte laat om vol up te kunnen geven.
Vaak vergeet men dit. Toevallig dat dit van het weekend nog een clublid overkwam. Het hoogteroer klemde zijn richtingsroer af.
Resulraat : Crash. Geen echte schade gelukkig, maar wel een aandachtspuntje.

Ja, dat was ik :| :oops:

Heb zowel hoogte al richtingsroer vervangen door grotere balsa exemplaren (vliegt een stuk directer en preciezer)
maar ik had de uitslagen te hoog staan, daardoor klemde inderdaad bij vol Up mijn hoogteroer mijn richtingsroer af....lastig, uitslagen een ietsje teruggezet en zo geen problemen meer!

480 race met 8*4? never. en zeker niet in een easystar. blijf gewoon bij de standaard 400, met een kleiner accupakket. bijvoorbeeld een 7-8 cellen 1050 kan Nimh. Veel beter geschikt voor de easystar, die 3000 mah cellen zijn nergens voor nodig, en veel te lomp/zwaar.

Een lipo pakket is overigens op de voorgaand genoemde site waarschijnlijk goedkoper dan de accu die je eerst noemt.
Voor 17 dollar heb je al een 3s lipo 1000 mah(20c). 3s is te veel voor je s400, dus je zal je gas moeten begrenzen, maar dat is met de mx12 geen probleem.
Eventueel koop je er een brushless motor bij, op dezelfde site. Dan ben je voor 10+9 dollar klaar voor de aandrijving.(motor+regelaar)
Let wel op de ligging van je zwaartepunt met zon lichte accu, je zal dan lood moeten toevoegen in de neus. Vandaar de suggestie naar de KAN cellen.

Maar een easystar met een 480, 8*4 prop en een sub-c accupakket gaat echt niet lekker vliegen, zeker niet voor een beginner.
Groeten
Tim

Wat is het probleem dan met een 480 en 8x4 prop voor een beginner? trekt de motor die prop niet? De brushless die je aanbeveelt levert meer power dan een 480.
Ik zou 'm niet met de standaard speed 400 6v gaan vliegen. Als je dan toch borstels wilt vliegen zou ik een speed 400 7,2 V pakken en die op 3 cellen Lipo vliegen, als je niet continu vol ga vliegt is dat geen enkel probleem.

Maakt nog steeds niemand zich zorgen over het feit dat, als de propkracht zo hoog aangrijpt als op de foto aan het begin van dit draadje, het vlieggedrag nogal zal veranderen?
Gas geven zal betekenen dat je ook flink up moet geven lijkt me.

Bart

Als de hoek hetzelfde is gebleven weet ik niet of dat veel verschil gaat maken. De fietsbel op mijn easy zit ook hoger dan de originele steun en ik merk weinig tot geen verschil.

Ergens moet het verschil gaan maken - stel je maar voor hoe het zou zijn als de steun een meter hoog was... :-) Maar waar het bezwaarlijk begint te worden, wie zal 't zeggen.
Je kan het natuurlijk ook voorkomen door de motordomping aan te passen. (Voor een duwschroef is het denk ik het omgekeerde van domping... hoe heet dat?)

Waarschijnlijk komt er wel een aardige hoeveelheid neerwaartse kracht maar deze aanpassing wordt vaker gebruikt op de easystar en blijkt aardig goed te werken.
een andere reden dat ik de motor op deze manier wil monteren is omdat ik deze dan niet in het huis hoef te plakken, dan kan ik hem er ook weer afhalen en vervangen als dat nodig is.

En die accupak die ik ga gebruiken kost maar 20 euro bij conrad, dat zag ik nergens anders, 3000 mAh voor 20 euro.
Ik zit namelijk al over budget heen.

Die brushless motor is misschien wel een goed idee, hij is best goedkoop.
Zolang er geen import kosten zijn.

Ik heb mijn eerste post geupdate:

Motor: 3500kv Brushless Inrunner Onbelast toerental 25200 RPM Maximum stroom: 14A

Vliegregelaar: Maximale continustroom: 15A BEC 5V/1.5A

die motor is te snel. heb je niets aan. Neem gewoon een fietsbel, de 1750 kv versie. Met een 8X4.3 gws prop of iets gelijks hieraan.
Een 480 race zal inderdaad de 8*4 niet rondkrijgen.

je accu kan dan wel maar 20 euro kosten, maar is te zwaar voor in een easystar naar mijn mening. met een brushless motor zou het misschien net kunnen, wil je nog lekker kunnen vliegen.

een lipo pakketje en de standaard motor is eigenlijk gewoon goed om te beginnen, daarna kan je altijd nog gaan experimenteren.
Op Uh hebben ze nu een 2200 mah 2s pakket voor 25 dollar meen ik. dat is iets van 20 euro.

Groeten
Tim

of de 1530 kv versie, met een 8*6 prop en 3s
https://www.unitedhobbies.com/UNITEDHOBBIES/store/comersus_viewItem.asp?idProduct=2046

Back