Easystar vliegtijd maar 8 minuten..

Hey,

Vandaag de 'tweede maiden' van mijn EZ* gehad. Woensdagavond tegen een boom gevlogen dus na het lijmen nog es. Er stond vrij veel wind (+/- 3 bft en heel vlagerig) met wat turbulentie.

Na bijna 8 minuten vliegen waarvan 90% op full throttle (anders kwam 'ie niet tegen de wind in) was het over. Netjes uitgezweefd en geland (en morgen direct richtingroer vergroten, dat schiet écht niet op met dat ding. Noemen ze dat draaien?!) en nog een paar keer de motor laten draaien om de accu wat leger te maken.

Vliegaccu: 7,2V 1400mA pakketje (standaard pakket 6-cellen NiCad)

Als er minder wind is krijg ik dan langere vliegtijden, komt het door de nieuwe accu (tweemaal geladen pas) of door iets anders? Ik had namelijk eigenlijk minimaal 15 minuten verwacht. Wie heeft hier ervaring mee?

Hoi Billy,

Vlieg zelf met 1500mAh tot wel 30 minuten (maar meestal weinig met vol gas). Lijkt me vrij kort, wat voor 'n lader heb je? Kun je zien hoeveel er in de accu gaat? Als je dat niet kunt zien, kun je 'm misschien bij iemand anders (vliegclub bijvoorbeeld, vast wel iemand te vinden die je accu even wil laden) opladen om te kijken of er echt zoveel in de accu past als erop staat :D

Succes!

Mijnheer Rob: vlieg je ook met 6 cellen, of met 7?

1400mAh 7,2 volt op een speed 400 en dan 8 minuten 90% op full throttle, volgens mij is dat nog niet zo raar hoor.

Als je in 8 minuten 1400mAh wegvliegt, heb je gevlogen met een gemiddelde stroom van 10A.

Wat voor prop heb je er op staan?

Ik vlieg met 7 Cellen NiMh 1400 mAh: geschat 8-12 minuten volgas of 20-25 minuten met wat minder dan halfgas (maar dan mag er geen of nauwelijks wind staan).

6 Cellen gaat, maar dan kom je echt vermogen tekort als het wat waait.
Vorm van de celletjes is ook van belang: AA (lang en smal) heeft meer moeite om zijn vermogen af te geven dan mijn 3/4 Sub C (kort en dik).
(Noem ik het goede type wel? Hier een foto)
7x1400nimhkb0.jpg

Iedereen bedankt vast voor de reacties, Ik was helemaal vergeten te vermelden dat het gaat om een verder helemaal standaard EZ*, ik weet eigenlijk niet wat voor prop daar op zit (en of er een te vinden is die beter presteert op de standaard motor)

Commander Clumsy zei:
Ik vlieg met 7 Cellen NiMh 1400 mAh: geschat 8-12 minuten volgas of 20-25 minuten met wat minder dan halfgas (maar dan mag er geen of nauwelijks wind staan).
Ik denk dan dat dat het verschil is, ik vlieg met 6 cellen dus dat zal toch wat minder vermogen geven. Trekt het 6V motortje die 8,4 volt wel goed?

6 Cellen gaat, maar dan kom je echt vermogen tekort als het wat waait.
Vorm van de celletjes is ook van belang: AA (lang en smal) heeft meer moeite om zijn vermogen af te geven dan mijn 3/4 Sub C (kort en dik).
(Noem ik het goede type wel? Hier een foto)
7x1400nimhkb0.jpg
Dat zijn de cellen die ik ook heb inderdaad. Alleen dan 6.

Misschien dat ik vanmiddag op de club een accu kan lenen van iemand en de verschillen zo kan uitproberen. Helaas staat er vandaag nog steeds vrij veel wind dus vliegen zal niet echt relaxed worden.

Wat is het max. voltage waarmee je de EZ nog goed kunt vliegen?

Sadkingbilly zei:
Hey,

Vandaag de 'tweede maiden' van mijn EZ* gehad. Woensdagavond tegen een boom gevlogen dus na het lijmen nog es. Er stond vrij veel wind (+/- 3 bft en heel vlagerig) met wat turbulentie.

Na bijna 8 minuten vliegen waarvan 90% op full throttle (anders kwam 'ie niet tegen de wind in) was het over. Netjes uitgezweefd en geland (en morgen direct richtingroer vergroten, dat schiet écht niet op met dat ding. Noemen ze dat draaien?!) en nog een paar keer de motor laten draaien om de accu wat leger te maken.

Vliegaccu: 7,2V 1400mA pakketje (standaard pakket 6-cellen NiCad)

Als er minder wind is krijg ik dan langere vliegtijden, komt het door de nieuwe accu (tweemaal geladen pas) of door iets anders? Ik had namelijk eigenlijk minimaal 15 minuten verwacht. Wie heeft hier ervaring mee?
1400mA accu vliegt 1uur bij 1.4A maar je hebt naar schatting 2.8A nodig om in de lucht te blijven en dat kan je accu dus 1/2uur volhouden.
Vlieg je maar 8min dan kom je op 60min/8=7.5X zo grote stroom en dat is 7.5X1.4=10.5A.
En dat is dan de stroom bij volgas dus er gebeurt dus niets bijzonders.
Als het rustig weer is zal je zeker langer kunnen vliegen. :)

hezik zei:
Mijnheer Rob: vlieg je ook met 6 cellen, of met 7?

1400mAh 7,2 volt op een speed 400 en dan 8 minuten 90% op full throttle, volgens mij is dat nog niet zo raar hoor.

Als je in 8 minuten 1400mAh wegvliegt, heb je gevlogen met een gemiddelde stroom van 10A.

Wat voor prop heb je er op staan?
OK, is inderdaad niet zo gek, 10A :S
Dan zou het inderdaad kunnen kloppen, even afwachten wat ie met rustiger weer doet dus :D

Ik heb zelf 8 cellen in m'n EZ, stukkie meer uithoudingsvermogen dus... :|
Vemogen bij zelfde amperage is stukkie hoger :mrgreen:

Ben benieuwd wat ie doet als het windje is gaan liggen :)

Ik heb een EZ* met 8x NIMH 2500mA/h, daar vlieg je ruim een half uur mee.
Alleen bij de start vol gas anders overleeft de motor het niet.

wubbo zei:
Ik heb een EZ* met 8x NIMH 2500mA/h, daar vlieg je ruim een half uur mee.
Alleen bij de start vol gas anders overleeft de motor het niet.
Je bedoelt "alléén bij de start" neem ik aan? Lijkt me dat een 6V motortje niet echt blij kan zijn met 9,6V...
Dus even losgooien om hoogte te maken en dan terug naar, wat, 2/3 throttle en dan vliegen?
Is je EZ dan niet te zwaar om te zweven?

Ik heb namelijk nog een accupack liggen (zoeen die uit een robbe zender komt) die ik eventueel wel wil ombouwen naar vliegaccu. Het ding weegt volgens mij alleen drie keer zoveel als normaal..
Mijn EZ weegt op dit moment 680 gram vliegklaar. Is dat normaal, laag.. Wat kan de standaard setup eventueel aan gewicht (camera) dragen?

Easystar is ook niet echt een zwever, inderdaad na zo'n 50 meter vliegen het gas op 2/3 en dan maar vliegen, m'n jongens hebben er erg veel plezier mee gehad afgelopen weekeinde op de hei, bij vierhouten.
accupack is overigens een penlite pack, gewicht valt wel mee.

Back