Easystar VS Skyraider VS Elektro UHU

• Topicstarter Topicstarter Marcovd
  • Startdatum Startdatum
M

Marcovd

Guest
Zie topictitel, weet iemand wat de verschillen zijn tussen de Easystar, de Skyraider en de Elektro UHU, naast bijvoorbeeld het feit dat de Easystar 3 kanaals is?

Ik ben op zoek naar een leuke trainer, na wat gevlogen te hebben met een silverlit xplane wil ik wat meer prestatie.

Stel dat ik de Easystar wil aanschaffen, is dit dan een goede vervolgkeuze?

Waar is deze en de benodigde onderdelen dan het goedkoopste aan te schaffen indien ik er voor kies om de vliegtijd te maximaliseren middels lipo accu's? Is het reel om te denken dat een halfuur nonstop vliegen mogelijk is?

Ik vind zweven leuker dan knallen met een vliegtuig, hij hoeft van mij niet moeiteloos verticaal te kunnen.

Verder zei iemand op het forum: "Ik gebruik twee pakketjes van twee lipo-cellen in serie (2S1P) 2000 mAh. Elk goed voor ruim 30 minuten spelen-vliegen"

Zijn deze dan niet totaal in serie te schakelijk zodat er 1 uur gevlogen kan worden, of gaat gewicht dan een rol spelen?

Verder zag ik op een site deze set staan voor 219 euro:
Is dit wat? Ik lees verschillende geluiden over beide toestellen op het forum. Met 1 zender 2 toestellen besturen en lipo spreekt me wel aan.

[FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]AIRCOMBO SET
[/FONT][FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]Protech, Helixx 3D, Cessna 400
en Vliegsimulator in één doos !
Met Nederlandse Handleiding.
Inhoud: Helix 3D electro indoorhelicopter,
Cessna 400 electro beginnersvliegtuig,
4 Kanaals 35mhz FM zender, 2x lipoakku (7,4 en 11,1 volt),
lipo-autolader 12/220volt, vliegsimulator
met USB kabel, helicopter en vliegtuig
zijn inclusief alle toebehoren en
zijn snel vliegklaar.
(Exclusief 8 AA Batterijen zender)

Alvast bedankt voor de hulp,

PS:
mijn budget hangt rond de 300/400 euro, ik koop liever iets duurzaams dan iets wat snel kapot gaat en moeilijk te vervangen is, danwel niet meer te gebruiken is bij het verdergaan in deze hobby (bijv een zender).
[/FONT]

Laatst bewerkt door een moderator:
PHP:
PS: mijn budget hangt rond de 300/400 euro, ik koop liever iets duurzaams dan iets wat snel kapot gaat en moeilijk te vervangen is, danwel niet meer te gebruiken is bij het verdergaan in deze hobby (bijv een zender).

Easy Star, een ander antwoord kan ik niet geven.:cool:

Als je voor duurzaamheid en vlotte vervangbaarheid gaat zou ik voor één van de grote merken gaan zoals Graupner, Multiplex en Robbe.

Dat setje van Protech dat je opnoemt heeft een paar 'nadelen', zoals het vliegtuig dat gewoon piepschuim is ipv EPP en de zender die niet programmeerbaar is.
http://www.protech.be/html/t0440cessna400.html

De Easystar en Elektro-UHU lijken mij ongeveer hetzelfde te zijn, hoewel ik die laatste niet ken.
Maar als je echt wilt zweven, waarom dan geen EasyGLIDER van Multiplex?
daar kan je het ook perfect mee leren.

2 Accu's in het toestel is perfect mogelijk maar nutteloos: de vliegtijd gaat door het gewicht minder zijn.
Beter eventjes tussendoor landen om van accu te wisselen ;)

PHP:
PS: mijn budget hangt rond de 300/400 euro, ik koop liever iets duurzaams dan iets wat snel kapot gaat en moeilijk te vervangen is, danwel niet meer te gebruiken is bij het verdergaan in deze hobby (bijv een zender).

Easy Star, een ander antwoord kan ik niet geven.:cool:

Groot gelijk (!)(!)

Bedankt voor de reacties.

Uiteindelijk wil ik wel naar een zwever toe (voor vakantie in Spanje; veel hoge bergen!), maar om het meer te leren in Nederland wil ik gaan voor de Easystar. Meer ook omdat de motor achter gemonteerd is. Ik heb vroeger meer dan genoeg propellors van elastiekvliegtuigen vervangen.

Is de MX-12 een zender waar ik bijvoorbeeld straks ook een RC-zeilschip of helikopter mee kan besturen? De specificaties vermoeden van wel.

Wat heb ik nu precies nodig om de Easystar zijn vliegduur te verhogen met een MX-12? Welke acculader/zenderlader controller, kristallen en servo's? Is 40mhz de niet europese frequentie en 35 mhz wel, welke voordelen heeft 2.4 ghz?

Laatst bewerkt door een moderator:
De Easyglider schijnt zeker zo goedmoedig te vliegen als een Easystar en hij heeft een klapschroef, dus breken zal die niet zo snel doen.
Niets houd je natuurlijk tegen om te beginnen met de ene en daarna verder te gaan met de andere.
Hou er wel rekening mee dat je als tweede model waarschijnlijk rolroeren erbij wilt hebben.

MX-12 is een zender waar je alles mee kan besturen en waar je lang plezier van gaat hebben.

Om de vliegduur te verhogen lijkt mij 2 of 3 cellen LiPo van een 2000 mAh ruim voldoende; ik vlieg op 8,4V 1400 mAh zonder probleem een minuut of 20 rustig en een minuut of 12 steeds op volgas.

Het frequentievraagstuk laat ik graag aan de experts over :rolleyes:

De 35 Mhz band is gereserveerd voor modelvliegen. De 40 Mhz is voor rijden, varen en ook vliegen. Wil je vliegen én varen dat moet je kiezen voor de 40 Mhz. Er bestaat ook nog een 30 Mhz band, maar voor zover ik weet is daat geen apparatuur meer voor leverbaar. Je kan ook kiezen voor de nieuwste ontwikkeling, de 2,4 GHz. Deze kan voor alle disciplines worden gebruikt. Als je even zoekt op het forum vindt je over de 2,4 GHz band en de benodigde apparatuur veel informatie.

Een vliegduur van een half uur is echt niet nodig. Modelvliegen vraagt veel concentratie en na zo'n 15 of 20 minuten wordt de concentratie wat minder en kan je beter gaan landen. Dan heb je meteen de tijd om accu's te wisselen of te laden.

Laatst bewerkt:
De 35 Mhz band is gereserveerd voor modelvliegen. De 40 Mhz is voor rijden, varen en ook vliegen. Wil je vliegen én varen dat moet je kiezen voor de 40 Mhz. Er bestaat ook nog een 30 Mhz band, maar voor zover ik weet is daat geen apparatuur meer voor leverbaar. Je kan ook kiezen voor de nieuwste ontwikkeling, de 2,4 GHz. Deze kan voor alle disciplines worden gebruikt. Als je even zoekt op het forum vindt je over de 2,4 GHz band en de benodigde apparatuur veel informatie.
Dit geldt voor Nederland.
Voor andere landen gelden (natuurlijk) andere regels.
Iemand met een linkje ivm Spanje?

De Easyglider schijnt zeker zo goedmoedig te vliegen als een Easystar

Daar wil ik toch wel een kleine kanttekening bij plaatsen.
Ik ben bezig een vriend van me te leren vliegen. Hij vliegt met zijn eigen easyglider en met een easystar van een van de kinderen. Ik zie dat hij met de easystar beduidend minder moeite heeft dan met de easyglider. De easystar is toch wel een tandje makkelijker te vliegen. Met een easystar zie ik iemand het vliegen zichzelf nog wel leren, met een easyglider heb je toch wel wat begeleiding nodig. Als je die begeleiding hebt zou ik voor een easyglider gaan, daar zul je langer voldoening aan beleven. Prijsverschil is te verwaarlozen, alleen 2 servo's meer nodig.
Hoewel bij onze club ineens de helft van alle leden (dus ook de oudjes die al hun leven lang vliegen) een easystar gekocht hebben en er razend enthousiast over zijn. Persoonlijk vind ik de easyglider mooier vliegen, lekkerder reageren en beter thermieken.

De Easy Star vliegt stabieler dan de Easy Glider. Door de V stelling en de ´oren´stabiliseert hij zelf meer dan welk ander vliegtuig. De duw motor betekent niet alleen datde prop heel blijft maar ook dat de kwetsbaarheid van de neus veel minder is en ook nog minder kritisch. De meegeleverde 6 volt motor kan het best diret vervangen door een 7,2 volt versie. Dan kan je met een 3 cellen lipo pakket vliegen. Dat geeft iets meer snelheid en klimvermogen. Dat hoef je niet steeds te gebruiken mar is welhandig in een noodsituatie en als het wat waait. Een 2250 mA pakket weeft ongeveer 180 gramen dat is wat de ES voor in de neus nodig heeft met het oog op het zwaartepunt. Dan kun je lang vliegen.
Een 3S lipo pakket is ook couranter met het oog op een vervolg vliegtuig.

De Easy Glider is wel een betere zwever, hij blijft zonder motor dus langer boven en termiekt beter mede door de rolroeren. Alles heeft zijn prijs en voor/ nadelen.

groet,

Erik

Bedankt voor de reacties. Ik las in de FAQ dat in Spanje (evanals in Nederland) 35mhz voor vliegen en 40mhz voor varen en rijden is. Ik zal voornamelijk (alleen) hier (Rotterdam Noord) in een grasveldje in de buurt gaan vliegen. Aangezien ik geen auto heb zal dat dus per fiets moeten gebeuren. De Easystar lijkt me dan ook redelijk goed te vervoeren.

De meegeleverde 6 volt motor kan het best diret vervangen door een 7,2 volt versie. Dan kan je met een 3 cellen lipo pakket vliegen. Dat geeft iets meer snelheid en klimvermogen. Dat hoef je niet steeds te gebruiken mar is welhandig in een noodsituatie en als het wat waait. Een 2250 mA pakket weeft ongeveer 180 gramen dat is wat de ES voor in de neus nodig heeft met het oog op het zwaartepunt. Dan kun je lang vliegen. Een 3S lipo pakket is ook couranter met het oog op een vervolg vliegtuig.

Ik heb even online rondgekeken. Waar zou ik nu de bovengenoemde samenstelling online kunnen bestellen? Of bij welke winkels moet ik zijn om de goedkoopste samenstelling te kunnen maken?

Ik zie online lipo accu's van rond de 2000mAh maar die zijn enkel van 11.1V, die gaan dus niet werken op een 7,2V motor neem ik aan?

De Easy Star vliegt stabieler dan de Easy Glider. Door de V stelling en de ´oren´stabiliseert hij zelf meer dan welk ander vliegtuig. De duw motor betekent niet alleen datde prop heel blijft maar ook dat de kwetsbaarheid van de neus veel minder is en ook nog minder kritisch. De meegeleverde 6 volt motor kan het best diret vervangen door een 7,2 volt versie. Dan kan je met een 3 cellen lipo pakket vliegen. Dat geeft iets meer snelheid en klimvermogen. Dat hoef je niet steeds te gebruiken mar is welhandig in een noodsituatie en als het wat waait. Een 2250 mA pakket weeft ongeveer 180 gramen dat is wat de ES voor in de neus nodig heeft met het oog op het zwaartepunt. Dan kun je lang vliegen.
Een 3S lipo pakket is ook couranter met het oog op een vervolg vliegtuig.

De Easy Glider is wel een betere zwever, hij blijft zonder motor dus langer boven en termiekt beter mede door de rolroeren. Alles heeft zijn prijs en voor/ nadelen.

groet,

Erik

Mijn ervaring is wel dat een Easystar standaard eigenlijk het beste vliegt.
Ikzelf had er een helemaal standaard (die heb jij nu toch, Erik?) en die vloog beduidend beter dan de kist die m'n zwagertje nu heeft met een fietsbel op 3S (omdat we toevallig een 3S hadden liggen, ja!). Je LEERT ook sneller vliegen met een niet zware setup; ik moet hem nu leren om niet te veel gas te geven, omdat ie anders veel te onrustig vliegt. Met mijn standaard EZ* heb ik dit probleem nooit gehad en heb ik mijzelf, zonder ook maar 1 crash vliegen kunnen leren.

Een dikke 2S-lipo kost 3x niks bij United Hobbies, dus om voor het modulaire idee gelijk maar 3S in een EZ* te nemen is wel een aardig idee, maar voor het vliegen zeker niet nodig en economisch gezien niet echt significant. Bovendien wil je in een EZ* een dikke lipo en in je volgende kist mischien wel (sterker nog: MEESTAL wel) een langwerpige; daar gaat je modulaire wens!
Een goedkope brushed-regelaar haal je bij bidproduct voor een paar dollar; ik weet alleen niet zeker of deze een lipo-cutoff hebben, maar op 2S zou de afslagspanning precies overeen moeten komen met wat zo'n ding voor nicad's doet, dacht ik.

lipo:
http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=6305
of deze
http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=5471
en dan 2 stuks kopen en parallel zetten: blijf je eeuwig in de lucht en heb je genoeg gewicht in de neus
enkel zijn ze ook leuk in een parkflyer a la GWS Warbird ofzo, dus modulair ben je dan ook!

zeer goede servo's, die ook 3x niks kosten en prima bij je kist passen:
http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=662

brushed regelaartje:
http://www.bidproduct.com/part/Product_view_BRUSHED ESC_6.html
4 dollar, geen ervaring mee verder

Op deze manier houd je 't lekker goedkoop en heb je een kist die je ook niet snel weg zal doen; zeker op vakantie is het van belang dat je vliegtuig zo eenvoudig mogelijk is (en dat is ie), dus een EZ* heeft altijd genoeg waarde om 'm lekker er bij te houden.
Ailerons kan je er later altijd aan toevoegen, maar dat is zeker niet nodig; ik zou 'm lekker standaard laten en er dan gewoon wat leuks bij zoeken!

groetjes,
Dennis

Laatst bewerkt:
Ik kan niets anders doen dan me volledig aansluiten bij ZamBeZi!

Ik ben er zelf bij geweest met dennis z'n zwager. Heb hem ook een stuk op weg geholpen ermee. Met een easy star leer je gewoon zoveel! Hij begon bijv. afgelopen maandag met een beetje wild gerommel in de lucht en met af en toe een harde smak op de grond, gewoon oprapen en weer weggooien, niets aan de hand!

Aan het einde van de middag vloog hij zelfstandig z'n rondjes en was ook in staat om volledig veilig starten en landen.

Veel vliegers denken dat een easy star te makkelijk is of snel gaat vervelen, tegendeel:
Je kunt hierdoor juist snel en makkelijk verder met een volgende stap.

Ookal zegt het goed kunnen vliegen met een EZ nog niets over de verder vliegkwaliteiten, doordat iemand snel leert heeft hij er meer vertrouwen in en is dan gerust bij het vliegen met een volgende kist.

Ik denk dat de easy star DE beginnerskist is en dat zal hij ook wel blijven, ben ik heilig van overtuigd! :D

gr,
niels

brushed regelaartje:
http://www.bidproduct.com/part/Product_view_BRUSHED ESC_6.html
4 dollar, geen ervaring mee verder
heerlijk regelaartje. heb er twee van in gebruik. 1 in mneasystar en 1 in mn auto. je zet eerst de BEC aan met de schakelaar en dan de motor appart met een 2de knopje. is ook goed met de afslag voor 2s lipo. zelf gebruik ik 2s 1300 in mn easystar. langste vlucht vwas 30min. moest nog wel 100 gram aan gewicht toevoegen dus beter een dikke lipo uit china.

De keuze voor een 7,2 volt motor (ipv 6V) icm met een 3 S lipo geeft zo'n 20 % meer klimvermogen en iets meer snelheid. Dat is net lekker met vliegen zonder dat het extra vermogen een onrustig vliegbeeld geeft. Een borstelloze motor kan dat makkelijk wel veroorzaken. Maar ook dan geldt dat throttle management dat oplost. Maar ja wat win je dan. Daarom heb ik gekozen voor 7,2 V en een 3S lipo. Dat bevalt erg goed tegennauwelijks meer kosten.

groet,

Erik

Back