Echolood

Hallo Beste mensen van het duikbootforum,

Na een tijdje MIA te zijn geweest is mijn interesse weer gewekt en zit ik meteen met een vraag: Is er iemand die een echolood in zijn sub heeft?
Als ik er zo eens over nadenk, is dit mijn inziens een uitmuntende manier om te weten of je de bodem niet raakt?
graag hoor ik jullie mening!

mvg Floris

Hallo Floris, welkom terug! Weliswaar ben ik slecht een simpele "Targetschipper", maar heb wel een beetje kaas gegeten van het onderwatergebeuren. Bij mijn weten is er niemand van de NL subschippers die een echolood (Vertical Sonar) in zijn model heeft.
De redenen?

1) De modellen zitten over het algemeen al stampvol met electronica en nog meer electrische handel kan er niet of nauwelijks meer bij.

2) Hoe zou je 'm kunnen aflezen? Dan moet er vanuit de sub een signaal richting schipper gaan, en dat kost nóg meer ruimte en gewicht.

3) Hoe nauwkeurig is zo'n VS? Bij een modelsub zal je een nauwkeurigheid van centimeters moeten hebben, anders heeft het geen zin en kom je alsnog in aanraking met de bodem. De meeste echoloden hebben een nauwkeurigheid van meters...

Al met al denk ik dat de toegevoegde waarde, afgezet tegen de kosten en de moeite, nihil is.

Hallo Roel,

Het zou wel stoer zijn 8) , maar na eventjes op google onder vertical sonar te zoeken krijg ik alleen maar fishfinders, en die zijn veel te duur en bovendien zijn die ook niet draadloos.
De enige manier die ik dan nog kan bedenken is zelf iets in elkaar knutselen, met een microcontroller(waar je dan ook meteen weer bijna alle andere functies van het model kan aansturen, wat dan weer een hoop ruimte bespaart)en een 2-weg zender, maar daarvoor weet ik te weinig van elektronica af.

wie weet in de toekomst, ik moet eerst maar is zien dat ik een werkende walrus krijg :wink:

Floris

Floris Dijker zei:
...wie weet in de toekomst, ik moet eerst maar is zien dat ik een werkende walrus krijg :wink:
Floris

Dat lijkt me goed plan... niet alles in één keer willen, want dan komt er wellicht niets van.
Zelfs doorgewinterde sub-bouwers zoals Lex of Jos komen af en toe dikke problemen tegen, ook zónder VS...

Hé Floris, ook weer opgedoken !

Volgens mij is er al eens iemand met zo'n fishfinder aan het experimenteren geweest. Ik geloof tijdens de Subsail 2006 heb ik iemand (Mark ?) ermee bezig gezien aan de wallekant. Het 'beeld' was wat onduidel;ijk, of het bruikbaar te maken was/is, geen idee.

@ floris,

Als je je onderzeeboot zo stevig bouwt dat er hooguit een paar kleine krasjes op zitten, en voor het stoere ba;llasttanks inbouwt die je kan vullen en legen, dan hoef je ook niet zo hard te varen om te kunnen duiken en onder te blijven.

Groetjes Josse

En weet wat ook een probleem is: dat een echolood niet voor uit kan kijken. Want wij hebben ook een echolood aan boord. En die meet alleen wat er onder het schip zit en niet wat die tegen komt. Je kan alleen zien of dat de bodem op komt, ofwel dat het ondieper wordt. En wat Roel ook schreef je kunt ze ook alleen in decimeters af lezen. Of dat het zinvol is weet ik niet. Maar ik denk van niet. Ik denk plaatselijk bekent betrouwbaarder is.

Bedankt voor jullie reacties,

En laat ik het maar meteen zeggen, ik heb wel meer gekke ideeën, bijv. een werkende periscoop(met beeld) op schaal :!:.
Gisteravond heb ik ook fanatiek zitten tekenen, en ben ik tot de beslissing gekomen dat ik een dubbele romp ga gebruiken.
De drukromp wordt van RVS 1MM dik 8).

hier nog een paar plaatjes ter impressie

normal_WTC-las.gif

de Drukromp AKA WTC

normal_Romp.gif

de Romp

normal_bayonet-ring.gif

en nog een leuk plaatje van de bajonet sluiting

Floris

hallo

wel mee gexpirimenteerd maar niet zoals je het wil toe passen

het sonar modulle werd gebruikt om de afstand tot de bodem te meten

maar laat ik je meteen uit je droom helpen het werkt wel

MAAR
de sonar meet de afstand tot de bodem en heeft dan het zelfde effect als een water melder of diepte meter en probeert de boot dus op 30 cm van de bodem te houden door de ballast tank te lozen

lekker testen in de test tan en ja hoor het werkt

dus open watertje gezocht en varen en wat blijkt
het werkt niet?????

de reden was na onderzoek heel eenvoudig

MODDER op de bodem
modder is een half water half drab substantie en de sonar kan dat niet goed meten
het is van willen maar niet kunnen en dus werdt de verkeerde info gemeten en de boot vaarde door de modder want de sonar had de hardere bodem ONDER de modder gemeten

wel leuke foto's moet ik zeggen maar wel allemaal dezelfde
vooral als je van rode kruisjes houd

groetjes raf

ps doppler effect kun je met een losse zender/ontvanger meten dan weet je ook meteen je snelheid tegen over de bodem
dus zender voor ontvanger achter in je boot als je dan toch bezig gaat met dat systeem dan maar meteen alles uit de kan halen niet ???????

kijk eens hier http://www.fishfinder.nl/html/index.htm
onder humminbird
Die hebben draadloze modellen.

Is dit allemaal accuraat... wel toen we onze (echte) boot kochten zij de verkoper dat het allemaal niet werkt en dat de blubber op de bodem een verkeerd beeld geeft. Na enkele aanvaringen met de bodem heb ik er toch een gezet en HET WERKT en spaart dure schroeven uit.

De onze (lowrance X50) geeft redelijk het verschil tussen harde bodem en blubber/waterplanten (greyline ofzo noemt ie het, allemaal in te stellen) , nauwkeurigheid... wie zal het zeggen. Onder de 70-80 cm neem ik geen risico meer en draai de boot om, ik ga ook niet eens 'kijken' of het echt zo is of gewoon blubber.

Onze indruk is dat het redelijk accuraat is, maar inderdaad zeker niet op enkele cm.

Patrick

hallo

toen wij er vroeger mee bezig waren was er aan de zender (transducer)een kabel van 12 meter
deze mocht men niet inkorten
deze kabel zat ook nog eens aan de ontvanger vast
of dit nu nog zo is ??????
en dat kleine groene smartcast spul heb ik ook eens vast gehad maar toen ik vroeg van hoediep hij nog signaal kon zenden keken ze me aan of het in keulen donderde
na wat over en weer gepraat bleek dat het kleine stulpje boven op dat ding boven water moest blijven
of het echt zo is ?????
dat kan alleen maar door proberen op waarheid getest kunnen worden denk ik

groeten raf

Back