er is ook een filmpje van een orang oetan die golfkar rijdt. niet helemaal perfect maar wel oplossend.
voor zover ik kan zien ziet de fysica er wel goed uit. van die hond op monowheel.
het is een bijzonder platform, en om het goed te doen, moet men het ding kunnen kantelen,
zonder het zwaartepunt op hetzelfde moment te verschuiven (dan lijkt de hond heel stil te staan),
zwaartepunt pas echt verschuiven als er een bocht is.
ik zag ook af en toe op een ander forum, iemand die model mini hanggliders bouwt voor zijn parkieten,
en die kunnen ook leren er wat aan te sturen.
toev: als het verder klopt aanname, (wat voor mij wel zo lijkt iig), kan het zijn dat sommige van die combinaties van dieren en een voertuig, dat het voertuig fysica heeft dat een beetje compatibel is
met de natuurlijke activiteit van het dier. bijv. dat rijden op zo'n monowheel, deels eigenlijk best wel
lijkt op de standaard controle activiteit van een hond. enkele kritieke functies compatibel.
wel knap dat die hond heel erg standvast is op dat ding, maar aan de andere kant dat leert men
er ook meteen van.
zelf denk ik ook wel vaak, aan de electronica van zo'n wiel, en als er iets hapert dat men valt als men een redelijke vaart heeft.
vele mensen en bijv. hond, staan er totaal niet bij stil. scheelt ook veel leren, als men niet steeds met zoiets zit. ik zelf zit vaak voertuigen te analyseren. bijvoorbeeld shoveltje met knikbesturing.
ik heb eens iemand geholpen, die had een IBC kooi aan de shovel gemaakt, en ging erin staan om een hoge heg te snoeien. ik de shovel bedienen. hij zag er tegenop en dacht dat word een wilde klus.
maar ik ken die shovel, knikbesturing, en als we over kuilen, rillen reden, stuurde ik de shovel zo, dat de bak
niet slingerde. bijv. links voor, door een kuiltje, dan stuurde ik meteen de shovel rechts (met die hoge bak waar hij in stond.), en dat kwam precies zo uit, dat hij niet of nauwelijks opzij ging.
die man had dat niet voor mogelijk gehouden dat het zo soepel kon gaan.
in het dagelijks leven nu rijd ik nooit meer op shovels enz, alleen auto en soms fiets (al tijdje geleden).
maar, ik zelf ben altijd aan het analyseren, optimaliseren, enz. qua voertuig controle.
ik merk ook electronische vertragingen op bijv. in gaspedaal. daar moet ik echt op instellen.
andere mensen, kunnen in alle auto's rijden en "weten niet waar ik het over heb".
(ik kan niet meteen zo in alle auto's rijden en moet eerst een tijd aanvoelen en bijstellen, voor ik
vlotjes en soepel ermee overweg kan).
er is ook iets met tweetakt powerband. vanuit theorie en motoren kennis, anticipeer ik zoiets al.
andere mensen, denken daar niet over na, rijden weg flink gas. motor komt in powerband "oei!"
zit ook verschil in, in concept van besturen. wat is rijden wat doe je dan? (filosofische vraag)