echte 'radial' elektromotor

Heb wel eens gehoord als dat wat met de ontstekingsvolgorde te maken moet hebben maar zeker weten doe ik het ook niet hoor
 
Denk niet dat het met ontstekingsvolgorde te maken heeft.
Alle zuigers zitten op een en het zelfde kruktap.
Volgen mij heeft het te maken, om het toerental in balans te houden.
 
Het heeft inderdaad met de ontstekingsvolgorde te maken. En met trillingen. Een 4takt maakt 2 omwentelingen per cyclus. ontstekingvolgorde van een stermotor is dus (7cyl) 1-3-5-7-2-4-6. De reden daarachter ligt té ver achter in mijn geheugen.
 
Hallo Viper ik wist het niet zeker maar had kennelijk toch gelijk want toerental regel je met een regulateur daaar speelt het aantal cylinders dus echt geen rol bij dat weet ik heel zeker
Maar er zullen beslist mensen zijn die er meer van weten verders veel modelbouw plezier toe gewenst
Groete Fam van Gent :D
 
niets wetende van verbrandingsmotoren, maar gewoon mijn gezond verstand fluistert me in het oor dat het zou kunnen te maken hebben met een onbalans die je altijd nodig hebt, of beter, een balans die je niet wil, als je een oneven aantal cylinders hebt staan er geen 2 recht tegenover mekaar en zal er dus altijd wel één cylinder zijn die je kan gebruiken om de boel in de gang te houden, niet ?

waarschijnlijk sla ik de bal hier volledig mis, maar wie weet kan ik hier wat bijleren ;-)

Kris
 
ik ben eigenlijk meer geinteresseerd in hoe die electro variant precies zijn best doet :D
 
Dan moet je even het stukje lezen ;)

Het verschil is dat er geen ontploffings kamers zijn maar electro magneten :) ook duwen ze de cylinders niet naar beneden maar trekken ze ze omhoog :) Hij kan zelfs draaien door steeds een cylinder over te slaan.

Het idee was een auto zonder versnellings bak en differentieel. Elke wiel krijgt een eigen motor.
 
Een 4takt motor heeft eens in de twee omwentelingen een verbranding in elke cilinder. Om dan de trilligen die bij deze bijna explosive verbranding netjes over de hele motor te verdelen zorgt men ervoor dat de verbranding nooit op een rij langs alle cilinders gaat. Eigenlijk is een 4 cilinder lijnmotor zoals gebruikt in het merendeel van de auto's ook geen goede verdeling. Een 5 cilinder is al beter maar het mooiste, soepelste en rustigste draait een 6 cilnder lijnmotor. Bij deze motoren is de verbranding per cilinder heel netjes over de hele krukas verdeeld waardoor de trillingen die daardoor ontstaan veel minder zijn. Natuurlijk is het gewicht van de cilinders en de drijfstangen bij een 6 cilinder motor ook veel beter over de hele omtrek van de krukas verdeeld. Bij een 4 cilinder is dat om de 180 graden en bij een 6 cilinder om de 120 graden. Dit helpt ook veel mee aan het verminderen van de trillingen.
Hetzelfde geldt bij een stermotor om de verbranding netjes over de hele omtrek te verdelen MOET je een oneven aantal cilinders hebben.
In het onderstaande tekeningetje heb ik een 5 cilinder en een 6 cilinder stermotor getekend met daaronder de ontsteekvolgorde.
normal_Stermotoren.jpg

Bij de 5 cilinder stermotor zal tijdens de eerste omwenteling van de krukas de verbranding in de cilinders 1-3-5 na elkaar plaatsvinden. Dat is steeds na een verdraaiing van de krukas van 120 graden. Dan begint de krukas aan de tweede omwenteling en zal in de cilinders 2-4 de verbranding plaatsvinden maar ook dat is weer steeds na 120 verdraaiing van de krukas. Als de krukas na de verbranding in cilinder 4 weer 120 graden verdraaid is cilinder 1 weer aan de beurt en begint het verhaal weer van voren af aan. Zo heb je twee omwentelingen waarbij in alle cilinders één keer een verbranding plaatsvindt.
kijken we nu naar de 6 cilinder dan komen we een heel ander beeld tegen. Eerst gaat het nog goed, tijdens de eerste omwenteling vindt de verbranding plaats in de cilinders 1-3-5 maar dan hebben we een probleem. We moeten dan of cilinder 6 nemen (dat is al na 60 graden ipv 120) of we moeten doorgaan naar cilinder 2 (dat is pas na 180 graden ipv 120). Ik heb gekozen voor cilinder 6 dus krijgen we dan 1-3-5-6. Om dan de 120 graden nog even vol te houden gaan we tijdens de tweede omwenteling over naar cilinder 2-4 en dan hebben we weer een probleem. We kunnen nu niet naar cilinder 6 want die is bezig met de uitlaatslag dus moeten we nu naar cilinder 1 Wat dus een stap van 180 graden betekend.
Er is dus een enorme onbalans in de ontstekingen van de motor wat een onregelmatige motorloop tot gevolg heeft en veel extra trillingen veroorzaakt. Dus om dat te voorkomen zijn stermotoren ALTIJD met een oneven aantal cilinders uitgevoerd.
En JA er bestaan ook 14 cilinder en zelfs 18 cilinder stermotoren maar dat zijn dan twee rijen van 7 of van 9 ACHTER elkaar dus zijn het feitelijk nog steeds 7 of 9 cilinder stermotoren en dus oneven!
 
Back
Top