Eclipson Model C

Discussie in '3D geprinte vliegtuigen' gestart door massis, 11 jun 2021.

  1. massis

    massis

    Lid geworden:
    20 mei 2014
    Berichten:
    16
    Na wat vluchten met mijn RTF Hobbyzone Champ werd het al snel wat saai. Dus vervolgens ben ik overgestapt op een FliteTest Simple Cub uit Maker foam.
    Leuk ding, vliegt prima, alleen iedere keer dat je er wat aan doet, komt er wel ergens wat schuim of verf los, of scheurt een gat wat verder door etc...

    Na enkele weken had ik het wel gehad daarmee, en wilde ik mijn kans eens wagen met een Eclipson Model C. Een prachtig vliegtuig, met looks die erg doen denken aan het wereldberoemde STOL vliegtuig Draco.
    Een 3D printer had ik al, de nodige ervaring ook, en dankzij goede timing had ik via FliteTest 5% korting op het model en was er toevallig ook nog 15% korting bij ColorFabb op hun LW-PLA.

    Dus maar aan de slag:
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Vlot goed, na een dag of 3 printen (momenteel staat de printer in de slaapkamer door verbouwingen, dus ik print enkel overdag) waren de meeste delen klaar:
    [​IMG]

    En ook dat verven gaat supervlot met €2 spraypaint van de action!
    [​IMG]

    Ready for electronics:
    [​IMG]
    [​IMG]

    De eerste paar vluchten verliepen prima, en toen was ik zo slim om op te stijgen tegen het paaltje van een signalisatiebord...
    [​IMG]
    [​IMG]

    Geen vrees: met een heet mes de 2 beschadigde delen eruit gesneden, opnieuw geprint en bijgeverfd, en we waren er weer klaar voor:
    [​IMG]
    [​IMG]

    Ook nu vloog hij uitstekend, ik was echt bijzonder tevreden met m'n nieuwe speeltje! Tenminste, totdat de BEC oververhitte tijdens een looping, en mijn nieuwe vliegtuig ongecontroleerd aan topsnelheid recht de grond in ging:

    [​IMG]

    Naja, gelukkig had ik nog filament zat. 2 weken later later waren we weer ready for action (nu met een aparte UBEC gemonteerd):
    [​IMG]

    Tot ik gisteren zo slim was om 's avonds te gaan vliegen. Ging op zich allemaal prima, tot ik inverted kort boven de grond langs me door vloog en de schaduw van een (100m verderop staande ) hangar in vloog. Ik verloor m'n orientatie, koos de foute kant en *plof* einde verhaal...

    [​IMG]

    Gelukkig zijn de electronics nog heel, de staart kan ik hergebruiken en ook het grootste deel van de 2 vleugels. Dus een nieuwe cockpit printen, enkele nieuwe vleugeldelen, en over een paar dagen zijn we weer "good to go"...
     
    M.l.v.Doesburg vindt dit leuk.
  2. Sjoerd O

    Sjoerd O

    Lid geworden:
    8 jun 2021
    Berichten:
    21
    Locatie:
    Noord Holland
    Cool, ik ben nu net de laatste onderdelen aan het printen van de model C uit normaal PLA. Ik heb ook al een set onderdelen liggen uit PCTG dat hopelijk steviger is dan PLA.

    Nu tijdens het wachten op spullen uit china aan het oefenen met een sim (eerste vliegtuig ever).

    Hoe stevig voelt die LW-PLA aan in vergelijking met normale PLA?
     
  3. massis

    massis

    Lid geworden:
    20 mei 2014
    Berichten:
    16
    Als dit je eerste vliegtuig ooit wordt, raad ik je véél Sim aan :) er zit best wat snelheid in en om te landen is (lw-)pla relatief gevoelig. Met gewoon PLA ben je nog een pak zwaarder en zal hij dus nog sneller zijn.
    Lang gras is altijd een mooie optie in het begin ;-)

    Verder voelt lw-pla meer aan als papier dan als plastic. Het lijkt héél fragiel maar in praktijk valt dat enorm mee. Zeker de modellen van Eclipson zijn bijzonder goed gemaakt.

    Mijn nieuwe is alweer halverwege. De staart heb ik kunnen hergebruiken van de vorige :)

    Ik vlieg trouwens met een 1250kv motor en 9*6prop, op 3s 1300 of 1500mah...
     

    Bijgevoegde bestanden:

  4. Sjoerd O

    Sjoerd O

    Lid geworden:
    8 jun 2021
    Berichten:
    21
    Locatie:
    Noord Holland
    Het mooie van 3D printen is dat het relatief geen fluit kost. 15-20 euro aan plastic en misschien 24uur printen na een beetje settings "tunen".

    Ik was van plan om met minstens 3 vleugels en 2 rompen de deur uit de gaan, vermoedelijk zonder landings gestel want dat kan alleen maar stuk gaan.
     
  5. massis

    massis

    Lid geworden:
    20 mei 2014
    Berichten:
    16
    Lw-pla gaat best wat trager, dan zit je op 48u voor een volledige model C ...

    En idd, landingsgestel thuis laten als je zacht kan landen :)
     
  6. Gert-Jan Naj-Treg

    Gert-Jan Naj-Treg

    Lid geworden:
    28 mrt 2020
    Berichten:
    10
    Locatie:
    Dordrecht
    LW-pla absorbeerde bij mijn Model-A 3 keer een keiharde landing. Schade kon gelijmd worden maar dit model was gelijk een test voor printen met LW PLA dus lekker een nieuwe romp geprint met 2 walls voor de volgende sterkte test.
    Let wel: tevens mijn eerste vluchten met een rc vliegtuig ooit. (Binnenkort schuim kist meenemen naar een club om ECHT te leren vliegen)

    Heb nu een model C romp in Petg en voelt erg stevig.
    PCTG heb ik ook liggen maar moet nog getest Worden voor de print settings.
    Wellicht ga ik die test prints gebruiken op de Model-A romp.
    Misschien de resultaten hier delen?
    Zie nog weinig prints in PCTG en al helemaal niet binnen deze hobby.
     
  7. Sjoerd O

    Sjoerd O

    Lid geworden:
    8 jun 2021
    Berichten:
    21
    Locatie:
    Noord Holland
    Voor PCTG gebruik ik gewoon de "Category A" Instellingen van Eclipson, met het volgende filament profiel (hopelijk heb je een "all metal hotend", want met PTFE tube gaat het maar tijdelijk goed op 270C). Attached zijn de profielen voor cura (gewoon de PLA in de profielnaa negeren)
     

    Bijgevoegde bestanden:

  8. Gert-Jan Naj-Treg

    Gert-Jan Naj-Treg

    Lid geworden:
    28 mrt 2020
    Berichten:
    10
    Locatie:
    Dordrecht
    Top.
    Ender 3 Pro.
    All metal hotend.
    Direct drive.
    Dubbele Z drive ligt te wachten op inbouwen.

    Nylon 6/ ASA gaat hier prima.

    Thanks voor de profiles!
     
  9. Sjoerd O

    Sjoerd O

    Lid geworden:
    8 jun 2021
    Berichten:
    21
    Locatie:
    Noord Holland
  10. Gert-Jan Naj-Treg

    Gert-Jan Naj-Treg

    Lid geworden:
    28 mrt 2020
    Berichten:
    10
    Locatie:
    Dordrecht
    tja dat weet je als je aan 3d geprinte vliegtuigen begint....
    Ik zoek net als zovelen een materiaal dat niet vervormd in de zon.
    Heb een Floonda glider geprint als proef, maar om die nou op de club onder een afdakje te moeten leggen vind ik wat asociaal.
    Liever een materiaal dat gewoon in vorm blijft.
    Wellicht tape om wat stevigheid te geven, of glasvezel oid. Maar zelfs dat kan kapot.

    En bouwen en leren vliegen eerst maar eens doen, het printen van nieuwe vervang delen kost alleen tijd als de settings goed zijn, dat doet geen zeer.
    tot nu toe de lol dat zo'n ding van af je buildplate ook nog prima blijkt te vliegen is het voor mij al waard.
    Leren vliegen doe ik ondertussen wel met een EPO kist.
     
  11. Sjoerd O

    Sjoerd O

    Lid geworden:
    8 jun 2021
    Berichten:
    21
    Locatie:
    Noord Holland
    Vergis je niet, PLA kan gewoon 60C hebben, je moet gewoon niet in zwart printen en je vliegtuig in de schaduw leggen.

    Maar om terug te komen op de model C, ik heb wel de pintjes gekrompen naar 95% X en Y anders past het allemaal wat te strak naar m'n smaak.
     
  12. Gert-Jan Naj-Treg

    Gert-Jan Naj-Treg

    Lid geworden:
    28 mrt 2020
    Berichten:
    10
    Locatie:
    Dordrecht
    Printjes gekrompen?
    Ik heb alles gewoon op 100% geprint en de romp past prima in elkaar (PETG).
    De vleugel gaat ook prima, die is in LW-PLA (test) geprint en de lichte stringing rond de lijm guides beetje weg snijden, dan past het zo in elkaar.
     
  13. Sjoerd O

    Sjoerd O

    Lid geworden:
    8 jun 2021
    Berichten:
    21
    Locatie:
    Noord Holland
    Pinnetjes*... die staafjes waarmee alles scharniert
     
  14. Gert-Jan Naj-Treg

    Gert-Jan Naj-Treg

    Lid geworden:
    28 mrt 2020
    Berichten:
    10
    Locatie:
    Dordrecht
    Aha.
    Die passen bij mij prima in de oogjes.
    Heb die in PETG geprint en mijn Ender 3 is met PETG vrij precies qua tolerantie.
    T is ook wel een mooi toestel om te printen. Romp is goed uitgedacht qua passing en verstevigingen in de buik bij Fuse1/2.
    Roer is ook mooi bedacht en vrij simpel te vervangen mocht het scheuren/breken. Die heb ik ook in Petg gedaan ivm het staaldraad voor het staartwiel.
     
  15. Sjoerd O

    Sjoerd O

    Lid geworden:
    8 jun 2021
    Berichten:
    21
    Locatie:
    Noord Holland
    Gisteren eidenlijk de eerste model C de lucht in gestuurd. Ging best aardig, vond hem erg nerveus vliegen, maar misschien was de CG iets te ver naar achter (zat denk ik 1cm naar achter van wat het moet zijn). Na een paar minuten knakte een van de vleugels er af en was het game-over. Geen idee wat dat was, misschien niet genoeg lijm gebruikt ofzo. Wat zijn de ervaringen van anderen?

    Totaal gewicht uit standaard PLA met een 2200mah 3S erin was rond de 1000gram.
     
  16. massis

    massis

    Lid geworden:
    20 mei 2014
    Berichten:
    16
    PLA is natuurlijk anders dan LW-PLA. Maar ik ben er nog niet in geslaagd om schade in de vlucht te krijgen met een LW-PLA versie met een 1500mah 3S. Gewicht lag rond de 750g en ik kan zoveel G-krachten trekken als ik wil, dat ging gewoon goed.

    De grond daarentegen komt harder aan :-D
     

Deel Deze Pagina