Eclipson model T

Discussie in '3D geprinte vliegtuigen' gestart door ilioSS, 3 sep 2020.

  1. ilioSS

    ilioSS

    Lid geworden:
    10 aug 2020
    Berichten:
    67
    Locatie:
    Friesland
    Hallo printende vliegers,

    Ik kon de weerlegging niet weerstaan om voor 16 euro's de files te kopen van de Eclison model T.
    Twee reden model T zonder landingsgestel zal naar ik hoop relatief stabiel vliegen. En in verhouding van mijn eigen ontwerp van de sassen is vele malen zwaarder. Moet dan ook nog bespannen worden.
    Dus net uit de printer een eerste print gehaald de l aileron.
    Nou het glimt is dat een goede parameter. Wel vind ik het wat zwak en fragiel.
    Pla print ik nu met 220 graden en brim 52 graden bed lijkt allemaal ok.
    Hebben jullie verder nog bruikbare tips?

    Nu al fun printen en straks hopelijk vliegen.
    Old school nauwelijks electronica om te ondersteunen. Nu blijkt je flight controllers te kunnen gebruiken is dat wat?

    Krijg je daar meer stabiliteit mee?

    Groet, ilioSS
     
  2. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Bij het printen van de romp en vleugels kreeg ik na een week last van krimp, dan golft het oppervlak.
    Lijmen doe ik met hard pvc lijm, vind ik fijner dan secondelijm, secondelijm wordt bros.
    Misschien dat het schuimspul dat Robin (mig3) gebruikt beter is maar dat is prijzig.
    Ik geef toch meer de voorkeur aan balsa en piepschuim of volgfk.
    Ik dacht er wel over om dat Eclipson jetje nog een keer te printen en dat dan af te mallen en van epoxy te maken.

    Ik heb geexperimenteerd met flightcontrollers, een Matek 722 met GPS.
    Dat samen met INAV.
    Het heeft niets met modelvliegen te maken.
    Ik ben een "ouderwetse" modelvlieger, alleen in heli's gebruikte ik gyros.
    Een goede piloot heeft geen stabilisatie nodig, sterker nog, het vliegt gewoon niet lekker, het model hangt niet aan je knuppels, om de een of andere reden zit er een soort vertraging in, ook al staan ze uit of op minimaal.
    Als je niet kan vliegen dan moet je een drone kopen, dat is op een knopje drukken en het vliegt.
    En anders moet je gewoon met een trainer beginnen en dan langzaam aan moeilijkere dingen gaan vliegen.
    Stabilsatiemiddelen is voor kneusjes.

    GJ
     
    MadRay66 vindt dit leuk.
  3. ilioSS

    ilioSS

    Lid geworden:
    10 aug 2020
    Berichten:
    67
    Locatie:
    Friesland
    Hallo vliegers,

    Het printen vorderd gestaag. Ik moet zeggen met wisselende resultaat.
    Ik print met de Crealty ender 3 pro
    0,4mm nozzle, PLA van Creality blauw.

    Mijn resultaten zijn wisselend.
    Het geprinte onderdeel is licht. vb Aileron weegt 7gr.
    Ook geprint met cura maakt geen verschil. Het lijkt of de standaard slicer van Creality nog het mooist print.

    Nu al met een schuin oog gekeken naar de rest van de equipment wat nodig is,
    w.o.
    1) Zender/ontvanger de door Eclipson aanbevolen zender en ontvanger lijken mij wel wat.
    maar ik mis de beschrijving van de zend en ontvangst cristal. Mogelijk worden de zender en ontvanger softrware matig gepaired?
    Is dit toegestaan in Nederland ik praat dan over de FlySky fs -16x leuk prijsje uit China.
    Of gaat mijn fantasie aan de haal en moet ik gewoon Graupner of Futaba nemen? Digitaal of analoog dit geld ook voor de servo,s
    2) Motor en speed regelaar dat gaat wel goed. Hoewel word de ontvanger gevoed uit de bat. die ook de motor voedt?

    Dan de afwerking is het een slecht idee om de vleugel en de romp met clear finish te spuiten? Geeft dit sterkte aan de constructie?
    Bijgaand een foto van de romp eind stuk waar het stabilo aan komt.
    De tweede foto is van een vleugel tip hier zie je gaten in het oppervlak??? Voelt ook een stuk minder stevig aan dan het romp stuk.(ga deze nog een keer printen)

    Graag reacties ,

    Met vriendelijke groet,
    ilioSS
     

    Bijgevoegde bestanden:

  4. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    De bestanden van Eclipson (Gcode) zijn prima.
    Bij mij was de krimp het grootetse probleem.
    Kijk maar eens over een week of 2 dan zien de onderdelen er heel anders uit.
    Wat btreft zender, alles wat je koopt is 2,4 ghz, die hebben geen kristallen, de zender en ontvanger worden met elkaar gebonden door een bepaalde handeling, vaak op een knopje drukken op de ontvanger en dan in de zender een bepaalde instelling.
    Je kan er elke servo opzetten, digitaal, analoog, maakt op zich niet zoveel uit bij simpele modellen.
    Motor en regelaar, de meeste regelaars voeden de ontvanger uit de aandrijfaccu, dus heb je geen aparte ontvangervoeding nodig.


    GJ
     
  5. ilioSS

    ilioSS

    Lid geworden:
    10 aug 2020
    Berichten:
    67
    Locatie:
    Friesland
    Hallo GJ,

    In die lijn die je uitzet heb ik een Cineese zender met ontvanger gekocht. Weekje wachten.
    Ook maar gelijk de servo,s erbij. Nu kan ik gaan inelkaar zetten. Ongeveer 4 dagen printen van ongeveer 30 onderdelen. Aan de model-T gebruik ik geen landing gestel. E.e.a. als gewicht besparing anderzijds makkelijk landen. Een klapschroef op de emotor ik zie het helemaal zitten.
    Gistermiddag hier de vliegstrip bezocht. Nou ik val niet uit de toon wat betreft mn leeftijd.
    Lijkt wel of er weinig jonge leden zijn.
    Bedankt voor je reactie dit keer.
    Hou ze in de lucht en zet ze heel neer.
    Groet,
    ilioSS

    Ps. Merkwaardig wat begon met rassant is nu een herstart met model-T
     
  6. ilioSS

    ilioSS

    Lid geworden:
    10 aug 2020
    Berichten:
    67
    Locatie:
    Friesland
    Hier een exploded view van de model-T

    Wordt vervolgt,
    ilioSS
     

    Bijgevoegde bestanden:

Deel Deze Pagina