Eclipson

Discussie in '3D geprinte vliegtuigen' gestart door mig 3, 7 jan 2019.

  1. mig 3

    mig 3

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    2.054
    Locatie:
    BLUB
    Mooi logo!

    Op de website van een aantal ontwerpers die aangeven bij Airbus te werken.

    Zelf vindt ik de uitleg en ontwerp van de Model Z zeer interessant.


    Wel nog even iets meer inlezen op hun vleugelontwerp.
    Maar goed voor 17 Dollar het STL bestand en bijbehorende G-codes die een startgewicht van 770 gram opleveren......Erg leuk!
    https://www.eclipson-airplanes.com/
    0173B2AC-A80E-4E90-AA8C-B58058CF4378.jpeg
    Blenchi berde. (Groene Kolibrie te Bonaire)

    Groet:Robin
     
  2. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik ben de Blackwing RC nu aan het printen en het is allemaal erg doordacht.
    Hele slimme constructies voor de voorlijst en ligger.
    Ik was begonnen aan model Y en dat werd zo mooi en strak dat ik maar de stap genomen heb de Blackwing RC te gaan printen.
    Ik zal in een nieuw te starten draadje wel het geheel beschrijven met foto's.

    GJ
     
    MicropropSport en mig 3 vinden dit leuk.
  3. mig 3

    mig 3

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    2.054
    Locatie:
    BLUB
    Begrepen,
    1F675616-C178-490F-B91E-3A52C140560A.jpeg
    Die zwarte is LW-PLA.......
    ;)

    Groet:Robin
     
  4. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Je hebt ze al geprint!
    Ik maak hem van gewoon pla, gewicht vind ik niet zo belangrijk aan de helling.
    Maar ik ben echt ondervde indruk hoe dit ding ontworpen is.
    Ik zit eraan te denken er nog maarveen 2e printer bij te kopen, ze kosten niks meer en de kwaliteit is, ba wat simpele modificaties, zo ontzettend goed!
    Ik zie vrijwel geen lijnen lopen en hij glimt je tegemoed, heel wat anders dan mijn vorige printer van 2 jaar oud.
    Lang leve de techniek!

    GJ
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  5. mig 3

    mig 3

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    2.054
    Locatie:
    BLUB
    Ja!

    Het gaat je goed af zo te lezen!
    Inderdaad,een paar dagen geleden haalde ik ook een paar zwarte PLA printstukken van mijn printer.......(0.2 mm laaghoogte)glimmen hoor:thumbsup:
    (Nog veel plezier op de hellingen in Duitsland toegewenst)

    Groet:Robin
     
  6. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Nou, ik had een nieuwe printer gekocht (ender 3 pro) met wat smoothers en de eerste printen waren zo indrukwekkend dat ik hem nu heel precies afgesteld heb en hij moeiteloos 0.2mm wanddikte print.
    En dat voor onder de 200 euro, echt belachelijk!
    Plan is om te kijken hoe deze vliegt en als ie goed is ga ik wat spelen met de cura files die meegeleverd zijn en kijken of hij nog te verbeteren is.
    De helling is 300 meter van mijn huis dus geen excuus om niet te vliegen.

    GJ
     
  7. mig 3

    mig 3

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    2.054
    Locatie:
    BLUB
    Ender,

    De pro versie is nog niet zo oud toch?
    Dan hebben de mensen van Ender toch nog goed hun best gedaan.
    En hoop voor jou dat de Ender pro haar print kwaliteit blijft behouden tijdens het bouwverslag,en daarna ook nog trouwens.

    succes!
     
  8. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Het is hetzelfde idee als de cr10 allen is die groter en duurder.
    Ik heb ook nog een anet 8, omgebouwd met alle upgrades en slu frame maar die haalt het niet bij de ender 3 pro.
    Ik was echt verrast over het resultaat.
    Maar je hebt echt een soort van printfarm nodig om lekker snel door te bouwen.
    Houtbouw doe ik sneller maar de techniek schrijt voort.
    Ondertussen eens kijken of ik misschien een positief mal kan printen met de printers.
    Ik heb de leverancier al gemaild voor een leuke prijs als ik er nog 3 bestel.

    GJ
     
  9. mig 3

    mig 3

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    2.054
    Locatie:
    BLUB
    Printfabriek,

    Als,als je de Blackwing neemt als voorbeeld.

    Met 2 Ender Pro’s.En je bent van plan de Blackwing te behandelen/beschilderen......tegen de tijd dat je een eerste printstuk goed en degelijk hebt voorbehandeld.
    Kan men al weer bezig met nr 2,3,4 5 enzovoort,enzovoorts.......
    Dus als de buurvrouw vraagt om een kopje suiker dan is de kans groot dat de 2 Pro’s al weer sneller zijn dan jij/ikke de printdelen kan nabehandelen......

    Ik begrijp jouw keuze om uit te kijken naar een positieve mal.
    Misschien is het verstandig met een kleine positieve mal/printstuk te beginnen,een wingtip?
    En dan afhankelijk van het(vleugel) ontwerp elke keer met 10 of 20% te vergroten?
    Op die manier kan je dan héél gericht kijken naar eventuele verschillen in gewicht,krimp droging,verharding,kromtrekken etc etcetera.

    Maak er een a.u.b. een mooi gedetailleerd bouwverslag van!
    (Als je de tijd er voor hebt)
    Wie weet, en trek jij mij over de ‘Ender angst streep’ :)

    Ga aankomende mei vakantie eerst nog even met m’n vriendin naar Praag(Prusa fabriek)
    Daar nog even wat geld uitgeven.....En biertjes drinken.

    Groet:Robin
     
  10. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik heb er 2 bijbesteld voor een leuke prijs.
    Samen goedkoper dan de goedkoopste cr10 en het lijkt wel of hij steeds mooier gaat printen.
    Gewoon met goedkoop hobbyking filament op 210 graden. 1580651092713..jpg 1580651225158..jpg 1580651257588..jpg


    Filament is nu op, er is alweer 6 kilo onderweg in leuke kleurtjes.
    En inderdaad, terwijl ik aan het "bouwen" ben, de muur in de hobbykelder gewit, een nieuw toilet gemaakt, ledbalk opgehangen en ook nog geslapen tijdens het bouwen.

    Ideaal.

    GJ
     
  11. mig 3

    mig 3

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    2.054
    Locatie:
    BLUB
    PLA en een hobbykeller!

    Bedankt voor de tweede foto.....Ziet er goed uit!
    Ben je tevreden over de laaghechting van het PLA Hobbyking filament? Voelt het geheel sterk genoeg aan?
    Ik ben benieuwd zodra de buitentemperaturen omhoog gaan er nog vervormingen gaan optreden zodra alle delen aan elkander zijn verlijmd.
    Zoals je weet heeft PLA de neiging om dagen,weken,maanden door te werken op deze aardse planeet met al haar natuur en scheikundige omgevingsfactoren.

    Ik zelluf heb de rond november rood,wit en blauwe geprinte PLA delen van de Blackwing inmiddels in de “opslag” staan.(Nederlandsche Bandit filament)
    Die opslag krijgt pas rond de maand juni een temperatuurboost.......nog even wachten dus.

    Ha ha ha,3X 3D printers.......Wel goed dat ze allemaal het zelfde zijn!

    Groet:Robin
     
  12. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ja de laaghechting is met de Ender prima, met de Anet A8 was ie minder goed ook al was de laagdikte daar veel groter (0.8mm)
    Ik heb wat proefstukjes geprint en je trekt het niet uit elkaar, dus dat is goed.
    Ik heb de voor en achterkant van het middendeel al aan elkaar verlijmd.
    De modelbouwwinkel hier, een woonhuis met een kamertje van 2x3, dat is de modelbouwwinkel in Wittlich, wilde me uhu por aansmeren maar ik heb toch maar medium CA genomen.
    Alleen heb je daar toch echt kicker voor nodig dus heb ik er toch maar dunne CA voor gebruikt en het zit muurvast.
    Ja, temperaturen.. ik print het voorlopig gewoon in de huiskamer, de printer is fluisterstil, het is de allernieuwste met het silent mainboard en dan daar nog de smoothers op, wat je toch ook wel terugziet in het printwerk.
    De afwerking zit ik nog over na te denken, misschien een heel dun laagje verdunde epoxy er overheen?
    Ik weet niet hoe PLA daarop reageert maar epoxy blijft flexibel dus kan het wat meekrimpen.

    De bestelde printers zijn niet alletwee voor mij, ik neem er 1 en de andere gaat naar een andere modelvlieger, de Ender 3 pro silent is inmiddels in prijs gestegen, kost nu 206 Euro incl magneetbed, glasplaat en 5 nozzles maar ik heb ze voor 195 euro gekregen, blijf toch een nederlander he... korting.

    Ik heb de nieuwe PLA filament bij Owl besteld, 11,90 per kilo en als je 5 kilo besteld krijg je er 1 kilo gratis bij.
    Schijnt goed te zijn.
    En dan ook testen met PET en ABS, eens kijken hoe de Ender dat verwerkt.
    Ik had nog wat geel filament en heb ook nog maar even de vleugeltips geprint maar nu zit er nog steeds wat op de spoel, dus eens kijken wat ik nu nog kan printen.

    Hij wordt in ieder geval geel/zwart.

    Nog wat detailfoto's van heel dichtbij.



    1.jpg

    2.jpg


    GJ
     
  13. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.229
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ah! Gewoon hier verder ipv FB!
     
  14. mig 3

    mig 3

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    2.054
    Locatie:
    BLUB
    :thumbsup:

    Afgelopen herfstvakantie nog in Wittlich geweest.Ook in een kleine speelgoed winkel aldaar(En bij het private luchtvaart museum daar in de “buurt”)

    Ik ben ook een Nederlander hoor!

    En heb voor mijn statische modellen gewoon keukenzout als kicker gebruikt..........En als opvulmiddel.
    Ook gebruik ik af en toe de roze CA (Zap a Gap) op bepaalde delen van LW PLA geprinte delen.
    Het bewerken van ABS Slurry is nogal een tijdrovende bezigheid.
    Ook maak ik af en toe gebruik van de Plastic Putty.

    Met het nabewerken van de Blackwing PLA vleugel en dunne Epoxy wens ik je veel succes!

    Ik heb hier geen ervaring mee.....Ben zelf bezig met Russisch filament die nogal bros is,éénmaal uitgeprint.
    Daarvoor ben ik al een beetje bezig om te kijken welk chemisch middel er voor geschikt is om die filament “holtes”snel en éénvoudig op te vullen.
    Het zal mooi zijn dat ik 1 product vind die twee vliegen in één klap zal zijn.Namelijk het bevorderen na impregnatie van sterkte,en temperatuurbestendigheid van dat uitgeprinte filament.

    Voor goedkoop filament zit ik veel op E-Bay te loeren,af en toe heb ik geluk.

    Er zijn nu 3 oude rollen ABS+ filament onderweg die op dit moment nieuw,voor 70€ Euro worden verkocht.(gekkenwerk)

    Succes met de Blackwing Maya de bij! ;)
     
  15. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ja Bas, Facebook is voor intiemie, dit is openbaar.
    De filmpjes van het printen staan alleen op Facebook.
    In Wittlich zit juist een enorme speelgoedwinkel.
    En een museum, heb ik nog niet gezien, maar ik zit ook dichterbij Gerolstein en Bitburg, Wittlich ga ik naartoe voor de bouwmarkt en de Action en gisteren dus voor de modelbouwwinkel maar ik denk dat ik me hier maar gewoon in ga schrijven bij de duitse KvK en dan zelf een winkeltje begin, ruimte zat onder mijn huis.
    Een paar jaar geleden had ik zelf meer op voorraad dan dat winkeltje waar ik gisteren was.

    Ik heb de rollen PLA (maar ook de PETG en ABS) op Ebay.de gevonden.
    B-ware.. het materiaal is goed maar de rollen zijn beschadigd en daarom zijn ze zo goedkoop.

    Ik zat te kijken naar materiaal voor mallen.
    Er bestaat een soort, Digital ABS.
    Dat is krimpvrij en is ook nog eens hittebestendig.
    Alleen kan ik het niet vinden als filament.
    Dan is er ook nog iets van PLA HT.
    Dat is ook vrijwel krimprij en heb je geen last van warping.
    Maar 43 euro per kilo.. vind ik toch wat te prijzig.
    Voor een mal heb ik toch wel een paar kilo nodig, plus dan nog een hoop nabewerking, dan kan ik beter verder bouwen aan mijn frees en een positief frezen uit MDF.

    Nabewerking van PLA gaat met epoxy , heb ik opgezocht en aangezien ik binnenkort toch weer ga bestellen neem ik ook wat extra dunne.
    Dat is dan de dikte van yoghurt en vloeit glad uit.
    Na harding is het te schuren en spuiten en het blijft enigzins flexibel.
    Er bestaat ook een middeltje, XTC-3D, dat is ook gewoon epoxy.



    Inmiddels zijn de ailerons ook geprint, om de een of andere reden raakt het laatste beetje geel filament niet op.

    GJ
     
    MicropropSport en mig 3 vinden dit leuk.
  16. mig 3

    mig 3

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    2.054
    Locatie:
    BLUB
    Oeps,foutje,

    Wij waren in een klein speelgoedwinkeltje van het dorp Bernkastel aan de rivier de Moezel.
    Het museum in de “buurt” (Duitse afstanden) was/is het private Flugausstellung Peter Junior,voorheen Flugausstellung Hermeskeil.
    Dus tegen Hermeskeil aan waarbij men een kopje koffie kan drinken in de replica van de Concorde.
    Het was ook leuk dat het museum zich bevindt onder de aan-en afvliegroute van het lokaal gelegen militaire vliegveld.
    Dat gaf toen s’middags net een beetje extra belevenis aan het bezoek van het museum.

    Groet:Robin
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  17. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Oh dan ligt het bij Spangendahlem.
    Schitterend daar, die F16's die daar binnen komen vliegen.
    Iemand uit het dorp werkt daar en ik heb al gevraagd of ik een keer mee mocht om te kijken.
    Maar dan moet gescreend worden, niet zo'n probleem maar dat kost tijd en geld.
    En misschien vinden ze dan wat negatieve uitspraken van mij over Trump.
    De Turken hebben me ook al eens een visum geweigerd omdat ik op Facebook nogal negatief was over Erdogan.
    Hoe ze mijn adres achterhaald hebben is me nog steeds een raadsel.

    De ailevons zijn nu alle 4 geprint maar daar zie ke wel de krimp.
    Bij de versterkingen zijn ze recht en als er geen versterking is trekt ie naar binnen.
    Geen idee hoe dat zo ineens komt.

    1580665337207..jpg
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  18. mig 3

    mig 3

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    2.054
    Locatie:
    BLUB
    Ach,

    Wacht anders eerst op het nieuwe ABS/PET(G)wat nog binnen moet komen.
    Compenseer het gewicht van het lichte ABS met een dikkere wand of zo......Niet alles van de Blackwing hoeft toch uit PLA te bestaan?

    Groet:Robin
     
  19. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Is ABS lichter dan PLA?
    Maar het vervormt toch ook meer?
    Nee, niet alles hoeft van PLA en het gewicht maakt me ook niet zoveel uit, ik ben niet zo'n fan van lichte modellen.
    Maar bij een vliegende vleugel moeten er geen vervormingen in komen want anders krijg je rare effecten dus als ABS ineens gaat draaien en trekken dan krijg je misschien een verdraaiing in de vleugel.
    Ik moet nu toch stoppen met printen, plastic is op...
    Dinsdag of woensdag krijg ik de batch met pet, abs en pla binnen.
    Uitkijken voor afkickverschijnselen.
    Maar in de tussentijd dan maar mijn hobby-auto ophalen met een autotransporter want zomaar even op naam zetten bij het postkantoor dat kennen ze hier niet, daar moet je echt wel een dag voor uittrekken.
    En dan nadenken over mijn kenteken... wat zal ik eens nemen, ik heb al GJ-65, misschien RC-1?

    GJ
     
  20. coen_l

    coen_l

    Lid geworden:
    27 dec 2014
    Berichten:
    679
    Locatie:
    Veldhoven
    De vervorming kan veroorzaakt zijn door de temperatuur van je heatbed. Wat is de temperatuur daarvan? Als je bij de 60 graden in de buurt zit of daar boven, heb je kans op vervorming bij dunne wand printen.

    De tg van PLA is 55 graden
     

Deel Deze Pagina