Eco 8, mijn 2de heli! :D

• Topicstarter Topicstarter G
  • Startdatum Startdatum
G

G

Guest
Oké, ik heb sinds vandaag een 2de heli in mijn bezit;
De Eco 8 van Ikarus. Het is al wel weer een oud model, maar het is mijn eerste 'grote'(2x zo groot als mijn DF vindt ik al groot :lol: ) CP heli, hiervoor had ik alleen de Dragonfly microheli, FP.
Ik heb hem 2dehands overgenomen, hij heeft iets van 1½ jaar op een zolder stof gegeten.

Hier even de onderdelen:
Eco 8
aluminium frame, met lichte schade (Stukken weggehaald, denk omdat servo's niet pasten ofzo)
Aluminium staartbuis(Tailboom toch?)
Houten rotorbladen, symmetrisch zo te zien, 48 cm.
Mechanische mixer zit er nog in, maar gaat er waarschijnlijk uit.

Ik heb zelf helaas geen digitaal fototoestel, dus heb alleen de foto van de advertentie hier:
afb17623.jpg

Motor: Racing Air GM2000, borstelmotor geloof ik.
Regelaar: Kontronic StarBEC 40-6-12 (40A, pieken van 50A voor max. 15 sec., 1,5A BEC voor max. 4 servo's?)
Gyro: Sanwa Amenity gyro system "SG-X" SRM-206 met externe regelaar voor "Gain" en schakelaar voor Rev.(Revolution mixing?/Normal en een bijbehorende Servo, Sanwa SRM 103.
Ontvanger: Webra Nano S6, 35 MHz FM(PPM)(6 kanaals)
Dikgedrukte dingen mogen jullie me uitleggen/link gever naar uitleg/of ik zoek het zelf op.

Verder 2 accu's ingetaped (Een van 8 cellen en een van 9 cellen geloof ik) dus ik kan niet zien watvoor cellen het zijn. Ik denk NiCads 2400 mAh of minder.
Verder nog wat onderdeeltjes, en een verbrijzelde canopy.
Ook nog een oude zender, die binnekort weer te koop staat denk ik, ivm sparen voor een FF9 Super.

De staartrotoras, als dat zo heet, is krom, en volgens mij hoort dat niet. Verder moet ik nog servo's aanschaffen, en een vrijelooplager heb ik gehoord, en een nieuwe canopy.
Ik moet de boel ook nog af gaan stoffen, en ik moet op zoek naar iemand die me wil helpen met afbouwen(nog een paar onderdeeltjes, servo's)

Tips voor wat ik aan moet gaan schaffen, en in welke volgorde, en wat betaalbaar is? Heb nu nog iets van 120 euro over, per maand komt er wel ongeveer 100 bij van mijn krantewijk, andere baan en zakgeld.

Groetjes, Geoffrey 8)

Vette heli hoor!
Qua onderdelen?
Misschien kan je wat nieuwe koolborsteltjes in je motor doen?

Mooi hoor:D

gr linh

Nog een foto erbij gekregen:
afb17873.jpg

(verkleind)(Canopy is nu minder heel dan op de foto)

Geoffrey vette Heli man! :worship: Geweldig als je dit ding in de lucht krijgt met je beperkte budget. Koop in ieder geval als eerste van je resterende geld een digitale camera, dan kunnen wij allemaal meegenieten :mrgreen:

Verder over je vetgedrukte dingetjes:

Regelaar: Kontronic StarBEC 40-6-12 (40A, pieken van 50A voor max. 15 sec., 1,5A BEC voor max. 4 servo's?)

Er gaat x volt (afhankelijk van het type accu) van je accu naar je regelaar, maar je ontvanger en servo's moeten 5 volt hebben. Het battery elimination ciruit op je regelaar zorgt daarvoor, en de jouwe kan blijkbaar 1,5A leveren.

Gyro: Sanwa Amenity gyro system "SG-X" SRM-206 met externe regelaar voor "Gain" en schakelaar voor Rev.(Revolution mixing?/Normal en een bijbehorende Servo, Sanwa SRM 103.

Haha, Revolution mixing is iets wat in je zender zit, heeft hier niks mee te maken. Met Rev.\Normal kun je de richting van het output signaal van je gyro omdraaien. Kwestie van 1 keer opstarten, kijken of de gyro jou beweging tegenwerkt, en zo niet dat schakelaartje omdoen.

Revolution mixing ga je trouwens wel nodig hebbenwant volgens mij is dat geen HH gyro. Kan je zender dat aan?

stevenverver zei:
Koop in ieder geval als eerste van je resterende geld een digitale camera, dan kunnen wij allemaal meegenieten :mrgreen:
Ik zorg er liever voor dat ik hem voor een mei af heb, dan kan je hem in levende lijve zien :lol:

stevenverver zei:
Er gaat x volt (afhankelijk van het type accu) van je accu naar je regelaar, maar je ontvanger en servo's moeten 5 volt hebben. Het battery elimination ciruit op je regelaar zorgt daarvoor, en de jouwe kan blijkbaar 1,5A leveren.
Maar op die regelaar zit dus de motor aangesloten, en de accu, maar verder zit er alleen een servostekkertje aan richting de ontvanger; gaat daar dan de stroom uit naar de ontvanger en tegelijkertijd het signaal voor de regelaar zelf :?

stevenverver zei:
Haha, Revolution mixing is iets wat in je zender zit, heeft hier niks mee te maken. Met Rev.\Normal kun je de richting van het output signaal van je gyro omdraaien. Kwestie van 1 keer opstarten, kijken of de gyro jou beweging tegenwerkt, en zo niet dat schakelaartje omdoen.

Revolution mixing ga je trouwens wel nodig hebbenwant volgens mij is dat geen HH gyro. Kan je zender dat aan?
Dat had ik moeten weten, dat Rev.=reversed was :lol:
Goede zender moet ik nog aanschaffen, zie onderin mijn naam :wink:

Groetjes, Geoffrey 8)

Maar op die regelaar zit dus de motor aangesloten, en de accu, maar verder zit er alleen een servostekkertje aan richting de ontvanger; gaat daar dan de stroom uit naar de ontvanger en tegelijkertijd het signaal voor de regelaar zelf

Yep!

Ik heb al servo's gezien, maar toch even nachecken of het oké is voor in mijn Eco 8:

Hitec HS-81, nylon gears.
Afm.: 30 x 12 x 30 mm.
Gewicht: 16,9 gram
Stelkracht: 2,6 kg @ 4,8 V
Prijs: €19 per stk.

Groetjes, G 8)

Hmmm… Een eco8 is geen speelgoed in vergelijking met een Dragonfly. Aangezien deze duidelijk gecrashed is moet je hem echt helemaal uit elkaar slopen Geoffrey.
Elk onderdeel goed controleren op schade en haarscheurtjes. En alles vervangen wat stuk is voor nieuw. De houten bladen zou ik meteen de vuilnis ingooien, weet zeker dat die (net als die rotoras) niet vervangen zijn na die crash. En houten bladen kunnen niet veel hebben.
Netjes weer in elkaar zetten en metaal op metaal verbindingen borgen met blauwe locktite.

Ik zou 3 HS-85 servo’s op de swash zetten en een HS 81 op de staart. Een GY240 is een leuke gyro ervoor.

Ik begreep al wel dat die Eco geen speelgoed is, ik wil ook graag wat hulp met het afbouwen/controleren ervan,
en daarna hulp/les met het vliegen.
Ook wil ik hem best onderdeel voor onderdeel uit elkaar halen,
maar weet niet of dat gaat lukken allemaal, liever samen met iemand met wat kennis van zaken, voordat ik zelf nog iets stukmaak :lol: .

Wat kosten HS-85's ongeveer? Voorlopig denk ik nog geen andere gyro, die meeste goeien (Met HH) zijn te duur,
zender vind ik belangrijker; Die kan ik later ook voor andere heli's gebruiken.

Dus mijn grote probleem is het budget, maarja, de hobby ís nou eenmaal duur :lol: :cry: En nog een beetje gebrek aan kennis met zulke heli's.

Groetjes, Geoffrey 8)

Alweer major trouble: Het frame is aangepast voor gebruik van normale servo's met de machanische mixer! :evil: :hammer:
Dat betekend, als ik nu servo's wil monteren, moet ik op de roll een miniservo en een gewone servo plaatsen! En dat is niet goed. :nooo:
Staartrotor en mainrotor-asjes beide krom, die moeten dus ook vervangen worden.
Maar wáár haal ik die, liefst extra gehard, en betaalbaar :?

Gerwin, als ik het zo lees en als ik de foto's zo zie is het een eco waar heel veel aan moet gebeuren om hem weer netjes te krijgen. Calculeer eerst eens goed of dit het allemaal waard is. Strak ben je meer als 150€ aan onderdelen kwijt terwijl een nieuwe eco (kaal) zo'n 180€ kost.
Mijn gecrashde logo 10 heb ik ook gewoon afgeschreven omdat reparatie te veel ging kosten.

Je kunt natuurlijk best wel een paar plaatjes maken waarin jouw servo's passen en die over de gaten van de grotere servo's zetten.

Hoe weet je dat deze asjes krom zijn?
Heb je ze gedemonteerd en over een gladde en vlakke plaat gerold?
Laat er anders even iemand met kennis van zaken naar kijken, voor je kosten gaat maken.

leuke heli, heb er ook een :wink:

bedenk wel, voor hij goed vliegt ben je heel wat €tjes verder. ik spreek uit ervaring.
die motor is een borstelmotor, dat is erg jammer wand die gaan ongeveer 10-20 vluchtjes mee. daarna kun je een nieuwe kopen. een borstelloze is veel beter maarook veeel duurder.

ik zou alle assen vervangen, en dan meteen door geharde. om geld te besparen heb ik mijn eerste asje ook in gewoon (pisbakken) staal gehaald, en heb er nu alweer twijfels over.

dat aluminium frame is wel mooi :yes:

Groeten Halmar

ik hoop dat je niet teveel hebt betaald voor dat ding, zoals michel al zegt zijn ze nieuw niet al te duur, en zo te horen heeft deze al het een en ander meegemaakt :(

Oké, thx voor de vele reacties. Dat de asjes krom zijn, zag ik toen ik de main gear draaide om te kijken of de staart goed aangedreven werd,
daar zag ik dat de staartrotor helemaal scheef draaide, met de hoofdrotor-as hetzelfde :? .
Het aluminium frame is minder mooi dan het lijkt, zijn stukken uit voor grotere sevo's waarschijnlijk, en op sommige plaatsen lichtjes gebogen.
Ik heb de rotorkop van de swashplate gehaald, en ga hem straks demonteren.
Hij heeft me echt niet bizar veel gekost 8) .
Tot nu toe heb ik van de heli zélf alleen nog een hoofdrotor-as, staartrotor-as en een materiaal waarmee ik een plaatje kan maken, die op het frame komt, waar een miniservo in moet. En een alu vrijelooplager.
Elektronica komt daarna wel.

:arrow: Is het het waard om deze heli vliegklaar te gaan maken? :nosmile:

En waar in NL of in de EU kan ik onderdelen/tuningparts kopen, voor een redelijke prijs?

Groetjes, Geoffrey

Heb er zelf ook 1tje gehad...bestelde altijd rechtstreeks bij ikarus, maar geloof dat eheli.nl ook de onderdelen kan leveren...

Succes!

Back