Eco-Manta Graupner

• Topicstarter Topicstarter erictuur
  • Startdatum Startdatum
E

erictuur

Guest
Ik heb verleden week een Eco-Manta van Graupner aangekocht. Nu heb ik horen vertellen dat er ergens achteraan een opening gemaakt moet worden, dat wanneer er water in zou komen, hij vanzelf terug recht zou komen. Kan mij misschien iemand vertellen waar die opening gemaakt moet worden, want dit is niet op het plan zichtbaar, en aangezien er geen nederlandstalige handleiding voorzien is, is dit moeilijk te achterhalen voor mij.

Alvast dank.

Groetjes,
Eric

Ik denk dat je een kantelkamer bedoeld. Die maak je aan 1 kant van de boot door binnenin een compartiment te maken, dus in de lengterichting een epoxyplaatje ofzo erin lamineren/vastzetten met epoxy, zodat er geen water in de rest van je boot komt. Dan maak je aan de achterkant van je boot een gat, zodat dat afgesloten gedeelte vol kan lopen en de boot weer recht komt. Het water loopt er dan vanzelf uit als je weer gas geeft.

Hallo Eric

Ik heb er zelf ook één. Mooi model maar nog in aabouw. id de romp aan de linkezijkant bij jou ook slecht afgewerkt?? Putjes langs de buitenrand???

Maar goed. Die Kantelkamer zit er al ingebouwd. Die wandjes zijn de binnenwanden van je radio/ motorruimte. De linkervleugel wordt de kantelkamer (van achteren gezien) En dat staat wel op de tekening maar niet zo duidelijk. Als je het bovenaanzicht van je Manta bekijkt op tekening dan zie je langs de radioruimte een aantal ovaaltjes getekend op een rijtje(langs de linkerrand) . DAt moeten gaten worden waardoor de boot aan 1 kant volloopt (de vleugel dus)

Het bljft trouwens raar om bewust gaten te maken in een boot zodat er water in kan. Tenzij U-boot natuurlijk.

Wat ga je er in bouwen kwa aandrijving?? Beetje standaard of beetje brushless??

Succes
Arie

Hallo Arie,

Bedankt voor je antwoord, maar ondertussen waren we er al achter gekomen dat die ovalen inderdaad de watergaten zijn en dat kleine cirkeltje vooraan onderaan de boot gemaakt moet worden, en dit is ondertussen dan ook al gebeurd.
Hij is nu binnen om te laten airbrushen (oranje parlemoer), maar zal trachten in de week ook foto's te posten.
De afwerking is bij mij wel goed. Heb jij er al mee gevaren, want zover ben ik nog niet. Wat doet hij?

Ik heb een Ikarus X-500-3 brushless motor. Deze is normaal voor in een vlieger, maar degene waar ik hem van heb heeft mij gezegd dat ik die wel zou kunnen gebruiken.

Nog bedankt voor je hulp, en hou me op de hoogte hoe hij het bij jou doet.

Groetjes,
Eric

HUH, cirkeltje vooraan de boot???

FF gauw kijken.

Overigens nog in aanbouw en met deze warmte gaat dat niet hard. (epoxy vloeit wel mooi) Goeie en sterke brushed motor en regelaar zijn ook duur dus ik denk toch aan een uitgave van zo'n 180 euro voor die brushless van Conrad (carson)
Dan maar in 1 keer goed.

Mijn kit was niet compleet. Jouwe wel??
De servohouder zat er niet in en (Ned.) Graupner zei dat het zo hoorde. Zet de servo maar vast met epoxy (????) of klittenband(???)

Andere suggesties/ prijzen??
Groeten
Arie

Heb je het cirkeltje ondertussen al gevonden, is maar een gaatje van 5 MM doorsnede en staat ook beschreven onder nummer 16 bij de montage in de handleiding.

Bij mij zit er inderdaad ook geen servohouder bij, maar heb hier nog steuntjes liggen van een tamiya auto en ga deze hiervoor proberen te gebruiken om hem vast te zetten.

Ik ben vandaag nog een regelaar gaan halen, een power v60, voor 64 euro. Hij is wel niet waterdicht, maar ik steek hem in een ballon en maar hopen dat het goed gaat.

Ik hoop dat ik morgen mijn bootje mag gaan halen, want het was gisteren te warm om te spuiten en hij ging dit waarschijnlijk vandaag doen.

Nog een kleine opmerking, op het plan nummer 18, plaatje tussen het roer en de romp, moet je zeker wel monteren. Dit plaatje kan je vinden op het plankje dat erbij zit om te monteren waar je je boot op kan zetten.

Wat betreft andere suggesties of prijzen, heb ik momenteel niet. Ikzelf had nog een motor liggen en heb dus alleen die regelaar moeten halen.

Zoals beloofd hou ik je wel op de hoogte en stuur je wel eens foto's door.

Groetjes,
Eric

> HUH, cirkeltje vooraan de boot???

klopt hoor. Bij de mono1's moet je dat ook doen. Dan kan de lucht eruit als ze op de kop liggen in het water en het vloedkanaal aan het vollopen is.

Anders blijf je een luchtbel hebben in de tip.

edit : zie hier ook.

110-vloedkanaal%20gat.JPG

Patrick

vaart heel goed hoor, ik heb hem onderste boven in het water gelegd en hij komt gewoon terug recht, de gaten werken dus perfekt, groetjes van eric

Hoe snel draait de romp bij jullie weer terug om weer verder te varen? Het meeste gewicht zit namelijk toch zo goed als in het midden want de beide zijkanten van de Manta (of moet ik zeggen de vleugels), die zijn van binnen verder afgesloten zodat je eigenlijk bijna geen gewicht aan de linkerkant kwijt kunt dat meehelpt de romp om te draaien. Of je zou de motor even aan en uit moeten zetten zodat het koppel van de motor ook meewerkt bij het sneller omdraaien.

Groeten
BJ

Back