eddy current rem

hallo allemaal

ik ben op zoek naar een beetje info
voor een ikhebffnietstedoenproject wil ik een eddycurrent rem maken in een dif nu heb ik al redelijk wat info over het fenomeen eddycurrent maar nu moet het nog naar het practische.
bijvoorbeeld
Als je een alu schijf tussen twee magneten laat lopen wat is dan beter de magneten bv n/z of z/z enz kan dit niet echt vinden.
en wat zijn tegen woordig een beetje betaalbare goede magneten hiervoor ik praat over magneten met een grote van rond 6 met een hoogte van 6 mm
Is er een toename van eddy current als het toerental toeneemt of is hier een max aan kan me eigen voorstellen dat de schijf verzadigd raakt aan stromen.
Overal waar ik kijk word gebruik gemaakt van alu om eddy stromen zichtbaar te maken maar mischien is er wel een ander matriaal waar een beter resultaat behaald kan worden.

mvg marcel

Wervelstroomverliezen (vermogen dus, niet de stroom) nemen toe met kwadraat van toerental.
Rem kan roodgloeiend worden.
n-z of z-z weet ik niet maar dat is iets wat je vrij vlot kunt testen en eventueel ombouwen.
Elke geleider zou m.i. goed moeten zijn: ijzer, koper, aluminium, disks uit een harde schijf

Motor testbanken gebaseerd op disk uit harde schijf:
www.torcman.de/peterslrk/EM-4-2001/LRK_EM_4_2001_eng.htm
Professionele versie:
www.torcman.de/index.htm -> R&D lab

Let er op dat de schijf niet zo heet wordt dat de magneten demagnitiseren (permanent!). Koeling?

Magneten:
www.supermagnete.nl
www.neotexx.de
www.supermagnetman.com = www.engconcepts.net
www.batt-mann.de
www.aircraft-world.com ($2.50 bezorging wereldwijd)

Laatst bewerkt:
Waar is de wervelstroomrem voor bedoeld? Dit soort remmen wordt ook in pretparkattracties gebruikt, in lineaire vorm, voor het afremmen van de wagentjes in achtbanen. (Ook in personenliften???)

Uiteraard kun je voor grotere vermogens meerdere schijven naast elkaar zetten, met magneten ertussen en ernaast. Als magneten verhoudingsgewijs (te) duur zijn, kun je twee schijven gebruiken met alleen magneten ertussen.

Duitse teksten:
www.torcman.de/peterslrk/EM-4-2001/LRK_EM_4_2001.htm
www.torcman.de -> Prüflabor

Leuke wervelstroomdemo's:
http://video.google.com/videoplay?docid=1660843971041561797&q=neodymium&hl=en
http://demoroom.physics.ncsu.edu/html/demos/163.html

Laatst bewerkt:
hoi ron

in mijn tak van de modelsport 1/5 autoracen zijn we altijd op zoek naar vernieuwing.
Ik wilde een differentieel maken wat bij weinig slip niet spert en bij veel slip wel spert en een eddy rem is hier perfect voor weinig snelheids verschil tussen uitgaande as en buiten huis dus als het ware rechtdoor of in een bocht werkt de eddy rem minder en bij vol op het gas bocht uit met veel snelheids verschil (eenzijdige wielspin)tussen uitgaande as en huis veel sper nu er bestaat al zon dif maar ben altijd al een beetje eigenwijs en ik weet dat het beter kan plus een beetje zelfondericht kan nooit geen kwaad.
De grootte van het schijfje ja schijfje is rond 40/42 mm en ik denk 3 mm dik alu het schijfje draait tussen 12 magneten 6 aan elke kant en voor elke kant van het dif dus zon setje dat word zon beetje de opzet de diameter van de magneetjes word rond 6 mm het enige nadeel wat ik nu heb is dat dit dif wel wat zwaarder wordt en dus ook als een vliegwiel gaat werken en mn normale remmen het wat zwaarder krijgen.

mvg marcel

Back