Edelweiss XXL

Materiaal

Oke, het eerste bouwmateriaal is binnen.

Ik moest vandaag in Arnhem zijn bij een klant en ben daarna langsgegaan bij de Arnhemse Fijnhouthandel. Die zat maar 2,5km verder dus dat was makkelijk.

Ik had al op hun webpage gekeken en gezien dat ze berken triplex/multiplex hadden.

Inderdaad, 2 platen van 3mm en 1 plaat van 6mm gescoord. Afmetingen zijn 1,53m x 1,53m.

De platen allemaal in drie stroken laten zagen ivm vervoer en handelbaarheid.

Goed, het idee is als volgt:

De rompspanten worden gemaakt van het 6mm material en de romphuid is dan van 3mm triplex. Op een aantal plaatsen krijgt de romp ook wat extra gaten om het wat lichter te maken.

Het plan is om aan de binnenzijden van de romp (de huid) eerste een glasmat te leggen en die met 24 uurs hars vast te zetten.

De hoeklatten van de romp maak ik van 12x12 Meranti dat lijkt me dan totaal een stevige romp te worden.

Heren, ik sta weer open voor (opbouwende) kritiek,

Groeten, Otto.
 
temp maken

Tja, wat kan ik zeggen:

De kids liggen weer net in bed en dus kan ik daarboven opzolder geen herrie meer maken met zage, boren etc.

Maarrr, morgen vertrekken ze op vakantie met de mama en kan ik dus na werktijd wel lawaai maken.

Planning is om de rompspanten komende week te zagen en om de hoeklatten te halen.

De zijwanden van de romp kan ik dan al op het 3mm material aftekenen, en zo net als het origineel voorbereiden.

Foto's gaan komen, beloofd.

groeten, Otto.
 
@ hersoft, waarom zou je meranti in je vliegtuigen gebruiken? voor zover ik wat van hout ken (ben houtbewerker van opleiding) weegt meranti echt wel wat hoor. ook al zijn het maar fijne latjes.
vuren latjes lijken me een beter oplossing.

vurenhout 0.4-0.5 gr/cm³
meranti 0.6-1gr/cm³

nu heb je gelukkig niet heeel veel nodig, maar het lijkt me gewoon overbodig gewicht
 
Back
Top