Hoi,
Als winter project heb ik gekozen om een foam twin engine airliner te bouwen. Mijn voorkeur gaat uit naar een airliner met motoren achteraan omdat deze dan meer beschermd zijn tijdens crashes of hardere landingen. Ook heb ik gelezen dat de constructie ervan iets minder gecompliceerd is dan conventionele "onder de vleugel" motoren. Meer specifiek heb ik voor de DC-9-21 gekozen
[URL="
- Texas International DC-9[/URL]
lengte: 31.82m
wingspan: 28.44m
tail hoogte: 8.4m
tailplane span: 11.22m
motor Pratt & Whitney JT8D-9 diameter: 1250mm
Als schaal heb ik 1/19.5 genomen zodat ik 64mm EDF's kan gebruiken.
Span: 1.46m
Lengte:1.63m
Verder zal ik hem ook uitrusten met flaps en mss ook retracts als de financiën het toestaan na de kerstperiode. :smile:
Het zal mijn eerste scratch built foam vliegtuig worden dus tips over de contsructie zijn zeker welkom. Wat heb je als thrust to weight ratio nodig om lekker rond te vliegen of kan ik gewoon the basic watt/kg regels nemen van een prop motor?
Ik heb al:
*12 platen ISOMO isolatie EPO van 100cm x 50cm x 2cm voor de kern van de structuur
*10 SILATEC laminaat underlayer platen van 80cm x 62.5cm voor de ribben en formers
*een ISOMO ISOBEHANG rol van 10m x 0.5m x 5mm voor het coveren van het geheeld (romp en vleugels)
*balse en triplex hout voor verstevigingen, vleugel, wingbox en gear constructie.
Groeten
Als winter project heb ik gekozen om een foam twin engine airliner te bouwen. Mijn voorkeur gaat uit naar een airliner met motoren achteraan omdat deze dan meer beschermd zijn tijdens crashes of hardere landingen. Ook heb ik gelezen dat de constructie ervan iets minder gecompliceerd is dan conventionele "onder de vleugel" motoren. Meer specifiek heb ik voor de DC-9-21 gekozen
[URL="
lengte: 31.82m
wingspan: 28.44m
tail hoogte: 8.4m
tailplane span: 11.22m
motor Pratt & Whitney JT8D-9 diameter: 1250mm
Als schaal heb ik 1/19.5 genomen zodat ik 64mm EDF's kan gebruiken.
Span: 1.46m
Lengte:1.63m
Verder zal ik hem ook uitrusten met flaps en mss ook retracts als de financiën het toestaan na de kerstperiode. :smile:
Het zal mijn eerste scratch built foam vliegtuig worden dus tips over de contsructie zijn zeker welkom. Wat heb je als thrust to weight ratio nodig om lekker rond te vliegen of kan ik gewoon the basic watt/kg regels nemen van een prop motor?
Ik heb al:
*12 platen ISOMO isolatie EPO van 100cm x 50cm x 2cm voor de kern van de structuur
*10 SILATEC laminaat underlayer platen van 80cm x 62.5cm voor de ribben en formers
*een ISOMO ISOBEHANG rol van 10m x 0.5m x 5mm voor het coveren van het geheeld (romp en vleugels)
*balse en triplex hout voor verstevigingen, vleugel, wingbox en gear constructie.

Groeten
Laatst bewerkt door een moderator: