EDF Airliner DC-9-21 (R.I.P. 22/03/2011)

Hoi,

Als winter project heb ik gekozen om een foam twin engine airliner te bouwen. Mijn voorkeur gaat uit naar een airliner met motoren achteraan omdat deze dan meer beschermd zijn tijdens crashes of hardere landingen. Ook heb ik gelezen dat de constructie ervan iets minder gecompliceerd is dan conventionele "onder de vleugel" motoren. Meer specifiek heb ik voor de DC-9-21 gekozen

[URL="
- Texas International DC-9[/URL]

lengte: 31.82m
wingspan: 28.44m
tail hoogte: 8.4m
tailplane span: 11.22m
motor Pratt & Whitney JT8D-9 diameter: 1250mm

Als schaal heb ik 1/19.5 genomen zodat ik 64mm EDF's kan gebruiken.
Span: 1.46m
Lengte:1.63m

Verder zal ik hem ook uitrusten met flaps en mss ook retracts als de financiën het toestaan na de kerstperiode. :smile:
Het zal mijn eerste scratch built foam vliegtuig worden dus tips over de contsructie zijn zeker welkom. Wat heb je als thrust to weight ratio nodig om lekker rond te vliegen of kan ik gewoon the basic watt/kg regels nemen van een prop motor?

Ik heb al:

*12 platen ISOMO isolatie EPO van 100cm x 50cm x 2cm voor de kern van de structuur
*10 SILATEC laminaat underlayer platen van 80cm x 62.5cm voor de ribben en formers
*een ISOMO ISOBEHANG rol van 10m x 0.5m x 5mm voor het coveren van het geheeld (romp en vleugels)
*balse en triplex hout voor verstevigingen, vleugel, wingbox en gear constructie.

3vdc9schem01g
a%3E

Groeten

Laatst bewerkt door een moderator:
gevoelsmatig zou ik zeggen: pak een spanwijdte van circa 2meter, gewicht tussen de 1,5 - 2kg en de 70mm fans erop met 4s accu's.
Doe eerst zonder flaps en met retracts. Ga gewoon bouwen. Maak schetsen, kijk op internet, want er zijn genoeg airliners gebouwd ondertussen.
En je kunt als je je fans gekozen hebt, een inschatting maken van de stuwdruk die ze geven. Als je je thrust to weight ratio tussen de 0,8 en 1,2 houd, moet je heel eind in de goede richting zijn.

Airliner modellen hebben helemaal geen thrust/weight van rond de 1 nodig, 0,5 schijnt meer dan genoeg te zijn voor een schaal vliegbeeld.
Ter vergelijking, ik kijk serieus naar een 737 van Windrider, schaal ca 1:19. Deze vliegt met 2 70 mm fans en 3S lipo's. De ontwerper heeft hem eerst op 4S gevlogen, maar vond dat teveel, op 3S zou hij beter vliegen. Stroom is niet gegeven, maar een 45A regelaar zou op 4S moeten voldoen, dus op 3S zou de stroom duidelijk onder de 40A moeten liggen. Gewicht van het model is ca 3,2 kg (incl electrische retracts).
Kijk bij windrider ook eens naar de retract sets, die zouden wel eens leuk op je DC9 kunnen passen.

Op RCGroups (Amerikaans forum) zijn veel mensen die al soortgelijke modellen gemaakt hebben, daar ga je veel antwoorden kunnen vinden.

Contstructie van de formers in 5mm parket basis vastgezet met tandenstokers. De "core structure" is in 2cm piepschuim.

Laatst bewerkt:
Zie ik goed dat de rompspanten korter zijn dan de grote piep delen? Komt de huid tegen de styropor delen aan te liggen? Waarom niet de spanten net zo groot als het lange frame en de huid overal overheen? Dat lijkt me veel mooier af te werken.

Op jouw wenslijst zag ik ook dat servoless landingsgestel.
Een tijdje terug heb ik die ook gekocht en dat werkt perfect.
Ik moet het nog wel in de praktijk uitproberen want m'n vliegtuig is nog niet klaar, maar de tests zijn goed.

succes met de bouw, ik ga het volgen.

Groeten Bastiaan

Misschien een stomme vraag maar ik heb nog nooit met retracts gewerkt. Hoe breng ik de 3 servo plugs samen tot 1?

groeten

Hoi,

als je servoless retracts neemt, dan zit daar een controller bij waarop de 3 kabels komen van elk wiel. Deze controller gaat dan naar je ontvanger.

Groetjes,

Davy

zou ik de tail nu all moving maken of enkel zoals het originele (iets gecompiceerder denk ik)...?

Laatst bewerkt:
Ik zou absoluut gaan voor een all moving tail, dan heb je geen gezeur met een onjuist instelhoekverschil.
Of dat niet origineel is daar kan je over discussieren. Ja, het origineel heeft een los hoogteroer, maar het gehele stabilo kon ook verdraaid worden (als trimfunctie, is normaal bij airliners). Het bereik van die stabiloverdraaiing is nog best behoorlijk.

Daar was ik men hoofd ook al over aan het breken en zat zelfs met de gedachte om een 2e servo te gebruiken op de trim alleen om het nog meer echt te maken :) maar ik zal het bij een all moving tail houden! Bedankt.

groeten

Zolang je er maar geen [URL="
RE- moving tail[/URL] van maakt....

Laatst bewerkt door een moderator:
Back