EDF : berekenen uitlaat en andere zaken

Hallo allemaal,

op Jetpower heb ik een toestel gekocht dat ik nu met EDF wil uitrusten. Ik had nl nog een 90 mm EDF liggen.
Nu heb ik enkele vraagjes :

1. Hoe moet ik de berekening maken om de uitlaat van EDF naar uitlaat model ? Is daar een formule voor of een manier om dat op de juiste manier uit te snijden ?
2. In de doos zit al een fan. Deze heeft 5 bladen. Degene die ik heb heeft 6 bladen. Is hier een groot verschil ? Zo ja, wat ?
3. De fan die er al bij zit heeft lipjes om vast te schroeven. Degene die ik niet heb, heeft dit niet. Hoe kan ik zoiets zelf maken of hoe maak ik mijn fan vast ?
4. Hoe maak ik de uitlaat buis vast in het toestel ?
5. De fan die ik heb heeft een stukje van de inlaat afgebroken van de crash die ik er mee had. Hoe kan ik zoiets zelf herstellen ? Is het belangrijk om dat te herstellen ?

edf2.jpg

edf1.jpg

edf3.jpg

edf4.jpg

Vriendelijke groeten en alvast bedankt,

Davy

1. Hoe moet ik de berekening maken om de uitlaat van EDF naar uitlaat model ? Is daar een formule voor of een manier om dat op de juiste manier uit te snijden ?
1. volgens mij is de beste uitlaat groote ongeveer 80% (fsa zoals dat heet)
ikzef heb voor een 68mm fan zon uitlaat gemaakt en dan kwam ik op 54mm uit dat geeft het beste resultaat.
dus de omvang delen door 100 en dan weer x 80

2. In de doos zit al een fan. Deze heeft 5 bladen. Degene die ik heb heeft 6 bladen. Is hier een groot verschil ? Zo ja, wat ?
2. net als bij props zal het amperegebruik van een 6 blads hoger zijn al van een 5 blads met dezelfde motor
waarschijnlijk zal de snelheid of kracht ook hoger zijn met een 6 blads.

3. De fan die er al bij zit heeft lipjes om vast te schroeven. Degene die ik niet heb, heeft dit niet. Hoe kan ik zoiets zelf maken of hoe maak ik mijn fan vast ?

3 er zijn van de strippen te koop waarmee je de fan kan vastklemmen.

4 ik heb hem om de fan geschoven en met tape aan de fan gemaakt, deze in zijn geheel in het model gedaan en daarna de fan vastgemaakt.

5. De fan die ik heb heeft een stukje van de inlaat afgebroken van de crash die ik er mee had. Hoe kan ik zoiets zelf herstellen ? Is het belangrijk om dat te herstellen ?
5. denk niet dat dit erg veel zal uitmaken dat dit stukje eraf is.
wel zou ik de fan even goed nakijken of er niet meer stuk is want dat kan je je model kosten, want een edf maakt natuurlijk behoorlijk wat toeren.

hoop dat je er wat mee kunt want edf is en blijft altijd zoeken naar de beste setup voor en model
zoek anders even op rcgroups naar jou model en wat de bevindingen zijn.

succes

gr Aws

De uitlaat maat zo 74/75mm moeten zijn. Dat is een goede start. Je kan online zoeken naar het programma "cone" . Hierin kun je de maten aangeven en deze maakt een layout hoe je je uitlaat moet vormen

De bladen van de fan zijn afgestemt op de staturen die in het huis van de fan zitten. Veel verschil zit er niet tussen 5 of 6 bladen. De 6 bladen rotor heeft misschien smallere bladen of een minder scherpe bladhoek. Houd gewoon de rotor bij het huis waar hij bijhoort.

Neem wat dikkere epoxyplaat. Zag 2 van die lipjes. Schuur vervolgens het huis aan de buitenzijde en lijm de gemaakte plaatjes met epoxy vast. En klaar, daar zijn je montage punten

Aan de zijde van de fan klemt deze over het huis van de fan. Vervolgens met goede plakband vastplakken aan de fan. De andere zijde kun je de buis uitrichten door kleine houtjes te lijmen , zodat de buis in het midden van de uitlaat komt te zitten.

Als je de nieuwe fan kijkt, heeft deze niet zo een lip. Dit is iets wat de spiderfans van jepe hadden. Als hij in je nieuwe model moet passen,is het misschien veel makkelijker om deze lip te verwijderen van de fan. Dan hoef je ook niets te herstellen. Maar hiervoor moet je dan kijken of hij dan wel nog goed aansluit op de inlaten die in het model gemonteerd zijn. Dit kan jij beter beoordelen, aangezien jij het toestel van hebt.

Welk toestel is het. Ik gok een mig21 van hetrc, klopt dit?

2. net als bij props zal het amperegebruik van een 6 blads hoger zijn al van een 5 blads met dezelfde motor
waarschijnlijk zal de snelheid of kracht ook hoger zijn met een 6 blads.

gr Aws

dit is niet juist.
De 5 bladen fan is een hetrc fan volgens mij. Als dit is, dan is deze fan sneller en krachtiger dan de 6 bladen fan die hij heeft. Het is niet veel, dus of je het merkt weet ik niet. Als hè een hetrc is, dan is de stroom hiervan enkele amps hoger dan de 6 bladige.
Er zijn tegenwoordig ook 11 bladen fans, dan zouden die alles kapot maken volgens jouw theorie. In tegendeel, ze hebben vaak hogere stuwdruk, maar lagere snelheid. Het beste is om edf niet met props te vergelijken. De theorie van beiden volgen niet dezelfde lijnen

ik bedoelde eigenlijk, dat wanneer je een zelfde kv motor toepast en hierop en 6 blads of een 5 blads doet , dan zal je ampere gebruikt toch een verschil geven.
dat is met een prop eigenlijk hetzelfde een 6x4 gebruikt minder amp dan een 6x6 ( op de zelfde motor)

gr

Daar ging ik ook van uit dat je dezelfde motor zou behouden. Toch is er niet veel verschil in amperage verbruik. De geometrie van de bladen zijn verschillend. Daardoor ligt het stroomverbruik van beide fans nagenoeg gelijk.

Om jouw vergelijking te gebruiken. Stel de 5 blads is de 6x6 prop en de 6 blads is de 6x4 prop. Dan zou je zeggen de 6x4 heeft een lager stroomverbruik. Maar bij de prop vergelijking blijven het 2 bladen. Maar bij de edf monteren ze nu een extra blad. Daarmee wordt het lager stroomverbruik al teniet gedaan en verbruiken ze weer ongeveer hetzelfde.
Bovenstaande is maar fictief, want zoals ik al zei, je kan props en edf niet met elkaar vergelijken.

Zoek maar eens online naar een edf calculator. Daar kun je regelaar, accu en motor hetzelfde instellen. En beide fans nazien. Je zal zien dat het stroomverbruik bijna hetzelfde is.

Hoi allemaal,

bedankt voor de tips.

Even ter info : het toestel is niet van het-rc en het is geen Mig. Het is een Pro Design Saab Draken. Helaas is de website van de firma niet meer beschikbaar dus vind helaas niet erg veel informatie.

De "nieuwe" fan stak mee in de kit. Maar de andere had ik nog liggen van een vorig toestel. Hij is trouwens al volledig gecheckt en doet het gewoon...

Ik zal proberen wat te knutselen in de volgende dagen en zien hoever ik kan geraken.

Groetjes,

Davy

Back