EDF buis erachter?

robert14

Forum veteraan
Hallo allemaal,
Ik ben redelijk nieuw in het EDF gebeuren. Vandaag mn eerste EDF kist opgehaald. een ACT Foxbat met een EDF erop. een voor mij onbekende motor. Volgens de vorige eigenaar +- 400Watt. kistje is 80*80cm.

kist licht helemaal klaar voor de maiden, maar kan de EDF gewoon zo gebruikt worden zoals hier op de foto?

IMG_2449.jpg

Of moet er eerst een pijp achter?

grt robert

je kan hem zo vliegen.
Op deze manier heb je maximale druk

Als je een buis met vernauwing plaatst. gaat de uitstroom luchtsnelheid omhoog. En als het goed is gaat je model dan sneller. Maar je verliest dan stuwdruk.
Ook gaat bij een vernauwing van de buis, het stroomverbruik iets omhoog. Let dus op dat je regelaar niet te krap bemeten is als je dit gaat doen

Hi Robert,

Aha, dus je hebt hem zelf gehouden :-)
De vernauwing doe je idd om de efflux(snelheid uittredende lucht) te verhogen. Een vuistregel is 85% tot 90% van de FSA(Fan Swept Area). Dat is dus de oppervlakte van de binnendiameter van de fan minus de oppervlakte van de spinnerdiameter.
Hoeby heeft gelijk met de maximale statische druk, ik zou hem in eerste instantie zonder uitlaatvernauwing vliegen, daarna kun je verder experimenteren.
Zorg trouwens wel dat de canards spelingvrij zijn...erg belangrijk bij deze kist!
Een 3s 2650 tot 3000 lipo past het beste bij deze motor. De gemeten stuwkracht met de inlaatlip lag ongeveer bij 750 gram, zorg dus dat je kist niet boven de 1000 gram komt... anders wordt het vliegen wel wat marginaal.
De hoek van de fan kan nog gewijzigd worden mocht het nodig zijn, nu staat-ie precies op de 0-lijn.Ik houd dit draadje in de gaten!
grtz,
H.

He hummel
ja ik vond hem toch te leuk. inderdaad de canards zaten speling op. Dit was omdat er op het roerhoorntje van de canard een groter gat zat als de stuurstang, oplossing: dikkere stuurstang ;)

hoop hem straks te gaan invliegen

een gelijk lopende buis van 15cm lang. Heeft geen toegevoegde waarde.
Het verhoogt alleen maar het gewicht van het toestel (ook al is het maar een paar gram). Mogelijk dat het er cooler uitziet door die buis er op te zetten, maar 'that's it'

maiden was niet helemaal geslaagd helaas. kwam er helaas door ervaring achter dat canards aan de voorkant niet helemaal hetzelfde werken als een pendelroer aan de achterkant, oftewel nose dive naar de grond. maar al weer geplakt dus ga zo terug naar het veldje voor poging 2

okee, niets gezien in de handleiding afgezien van plaatjes. naja het vliegt nu wel. power is niet overdreven maar vliegbaar. vliegt wel grappig, wel beetje snelheid houden voor het landen anders wil ie tipstallen. ik heb nog een andere motor liggen en zit te twijfelen om die erop te zetten (470Watt met prop). dan zal ie wel wat sneller willen.

Ik meen dat er een plaatje met uitslagen in de handleiding staat...weet het ook niet zeker meer. Motor/prop zal zeker goed gaan, maar wellicht een idee om nog met een geknepen uitlaat te experimenteren? Probeer het anders even met een aantal milkshakebekers van Macdonald...of gewoon een paar kegels rollen en met tape tijdelijk vastzetten.
Zwaartepunt ligt goed? In principe is een canard overtrek-proof, zeker ook qua tipstallen...
Kans op een filmpje?
grtz,
H.

Hans,
filmpje moet misschien wel lukken komende week. Ik vertrek woensdag naar een grote f3k wedstrijd in duitsland, misschien wil daar iemand wel ff filmpje maken.
zwaartepunt ligt naar de achterlijke kant, maar zo vlieg ik bijna al mijn kisten. handleiding geeft alleen bouwfoto's en zwaartepunt aan. milkshakbaker vind ik een goede optie, alleen twijfel ik of mijn regelaar dat aankan, omdat er meer druk op komt. zit nu een 40A regelaar op.

Back