EDF unit balanceren

Discussie in 'EDF forum' gestart door Noah, 30 mei 2006.

  1. Noah

    Noah

    Lid geworden:
    8 aug 2005
    Berichten:
    2.323
    Locatie:
    Oss
    Hoe balanceer je de bladen in de fan en waar moet je dan op letten?
     
  2. Pjotrrr

    Pjotrrr Guest

    Propbalancer nemen.
    Bijvoorbeeld zo'n ding van een paar euro voor tussen je vingers.
    Zonodig een stukje dunner draadeind met twee moeren, hiervan de uiteindes in een punt slijpen.
    Flinke "U" construeren waarvan de uiteindes inclusief supermagneten iets verder uiteen staan als lente propsaver/draadeind
    Hiertussen komt een en ander dus te hangen in magnetisch veld (=zeer lage draaiweerstand)

    Elk rotorblad even nummeren met witte stift en draaien maar....
    Na tien keer draaien/noteren kijken of een blad vaker beneden tot stilstand komt, hier wat plastic afschuren etc.....
     
  3. Noah

    Noah

    Lid geworden:
    8 aug 2005
    Berichten:
    2.323
    Locatie:
    Oss
    helemaal duidelijk! bedankt!
     
  4. salamander

    salamander

    Lid geworden:
    7 feb 2003
    Berichten:
    848
    Locatie:
    Echt
    Neej, niet op die manier doen
    Sorry Pjotrrr dat ik dit zeg, maar ga niet aan de plastic schuren vijlen of wat dan ook, nergens voor nodig.

    Gaat het om een wemotec fan? zo ja, hier heb je aan de achterzijde altijd een holle ruimte.
    Zet de fan-rotor zoals Pjotrrr zij tussen zo'n balancer. En kijk dan waar het zwaarstepunt ligt. En dan plak je aan de binnenzijde een dubbelzijdige plakbandje. Ja een dubbelzijdig plakbandje. Wel van die foam plakband, niet van die hele dunne doorzichtige, want die doet niet veel.
     
  5. salamander

    salamander

    Lid geworden:
    7 feb 2003
    Berichten:
    848
    Locatie:
    Echt
    Het plakbandje moet je tegenover de zware fanblad, zodat hij de zware blad wat opheft
     
  6. Pjotrrr

    Pjotrrr Guest

    OK,dank voor de tip!
     
  7. Noah

    Noah

    Lid geworden:
    8 aug 2005
    Berichten:
    2.323
    Locatie:
    Oss
    Ik heb vandaag mijn Warp-2 binnengekregen..
    alleen nu het volgende :

    Warp voorzien van adapter.. 2x inbus en vast.
    warp+adapter in unit... vast met 2x m4. Dan fan erop.. hoe?!?! holle ruimte naar binnen neem ik aan.. en dan o-ring + moer.. en dan spinner + schroef.. echter.. hij loopt dan aan.. met zijn bladen raakt hij de binnenzijden. Klopt dit? moet dit slijten ofzo?
     
  8. salamander

    salamander

    Lid geworden:
    7 feb 2003
    Berichten:
    848
    Locatie:
    Echt
    Normaal loopt een rotor niet aan aan de binnenzijde van het huis.
    Dit bedoel je toch? of begrijp ik het dan verkeerd?

    Als het middenste gedeelte, tegen het huis aan komt. Dan moet je de adapter iets verder naar voren plaatsen. Dit had ik bij een minifan ook, daar moest ik de adapter ook iets naar voren plaatsen, want anders kwam het middelste gedeelte van de rotor tegen het huis (het gedeelte waar de motor inzit).

    Als de bladen je huis aan raken, zit hij dan wel goed in het midden (rondom evenveel ruimte)?

    Anders is het een rare fan, maar dat zou dan betekenen, dat je rotor nog niet eens in de behuizing past.

    Maar zoals ik je verhaal lees, heb je de adapter zo ver mogelijk op de warp motor gezet, en dan gemonteerd, je moet je adapter dan iets naar voren zetten op je as van de warp motor, zodat de fan wat ruimte krijgt. Voor de rest is alles goed.

    Als het niet duidelijk is, plaats anders een foto (als het kan) dat zegt veel meer dan woorden
     
  9. Noah

    Noah

    Lid geworden:
    8 aug 2005
    Berichten:
    2.323
    Locatie:
    Oss
    Thnx! heb de adapter iets naar voren gezet.. natuurlijk loopt de fan wat zwaar omdat hij op de motor zit (magneetkrachten e.d.) maar als ik naar de tips van de fan kijk dan zal ik 0,5mm moeten weghalen wil hij de behuizing niet halen.
    Het is al wel beter inmiddels met die adapter verplaatsing.

    Het is deze fan:

    http://www.aircraft-world.com/shopexd.asp?id=2795
     
  10. salamander

    salamander

    Lid geworden:
    7 feb 2003
    Berichten:
    848
    Locatie:
    Echt
    Hoe uitbalanceren van EDF-fan.

    Ik ben begonnen met het balanceren van de spinner, of tenminste kijken of deze uit balans is.
    [​IMG]
    Deze was niet erg uitbalans, ook wel logisch eigenlijk. Maar toch had ik het idee, dat hij steeds naar de zelfde stand terug ging, wel langzaam. Maar hij bewoog. Even de spinner 2 minuten met rust gelaten, en toen in het laagste gedeelte een streepje gezet, zodat ik wist wat de zware kant zou zijn.

    Daarna de fan op de balancer gezet
    [​IMG]
    En deze dus ook uitgebalanceert. Het fan-blad dat het zwaarste is, dat zal onder gaan staan. En dan plak je aan de binnenkant, aan de tegenovergestelde zijde, een dubbelzijdig tape-je.

    Als je klaar bent met balanceren, dan ziet de achterkant (binnenzijde) er dus zo uit.
    [​IMG]
    Het witte wat je in de fan ziet zitten is dus de tape. Op deze manier hoef je niets te vijlen of te schuren. En wordt hij toch netjes gebalanceert, zonder de fan te verzwakken.

    Daarna de motor in elkaar assembleren. En gelijk testen of de motor de goede kant op draait, nu kan je het nog makkelijk wijzigen.
    [​IMG]

    En dan de motor met regelaar in het fan-huis plaatsen, en de rotor op de meenemer schroeven. Maar dan loop je tegen een probleem. Je kan de meenemer niet vasthouden, dus hoe krijg je de moer dan goed vast gezet. Nou je slijpt met een dremel (of iets soortgelijks) een gleufje voor in de meenemen, waar je een schroevendraaier in kan zetten. Zo kan je de meenemer dus tegenhouden, en kan je de moer vastdraaien.
    [​IMG]
    Let wel op, de meenemers van wemotec zijn van hele zachte kwaliteit, dus als je te veel kracht zet, zal het lipje wat je gefreest hebt afbreken. Dus met gevoel doen

    En dan dus het gehele plaatje
    [​IMG]
    De triplex ring die erom zit, is om het fanhuis in vorm te houden, deze is bij een HW620 fan van een dun laagje glas/epoxy. En dus niet zo stevig als een microfan/minifan/midifan
     

Deel Deze Pagina