EDF vermogensvraag

Discussie in 'EDF forum' gestart door Frits37, 12 aug 2022.

  1. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Nunspeet
    Ik heb een 90mm EDF, geschikt voor maximaal 3S, die op maximaal vermogen 800W levert bij 58A. De motor heeft een kV getal van 3000 en drijft een 5-blads fan aan.

    Ik ben van plan om de EDF in te gaan zetten voor deze Viggen. Zonder retracts zou die op 1700 gram moeten uitkomen.

    Vandaag heb ik twee pogingen gedaan om de thrust te meten. Eenmaal waarbij de unit aan een unster hing, waarbij de maximale kracht op zo'n 0,8 kg. uitkwam en eenmaal waarbij ik de unit vlak boven een keukenweegschaal heb gehouden, die daarbij 1 kg aangaf.

    De vraag is uiteraard of deze unit krachtig genoeg is voor het toestel (handlaunch). Ik hoef geen racer, een schaal-achtige snelheid of iets daarboven is voor mij voldoende.

    Img_1200.jpg


    Img_1202.jpg
     
    Laatst bewerkt: 12 aug 2022
  2. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    714
    Locatie:
    Doesburg
    De link naar de Viggen werkt bij mij niet.

    Ik heb zelf 2 90mm EDF jets (foam), beide zonder retracts, ik denk iets zwaarder als jou gemoemde 1700 gram.
    Beide jets vlieg ik op 6S, van 1 weet ik de motor niet, de andere is een HET 650-58-1760 1760kV, amperage nooit gemeten, maar aan het verbruik vermoed ik zeker 80A.
    Beide jets kunnen net wel/net niet hun eigen gewicht drukken (vertikaal houden en gas geven gaan ze ongeveer zweven).
    Ik schiet ze weg met een bungy, maar dan nog komen ze niet altijd makkelijk weg.
    Er gaan idd filmpjes rond van 90mm EDF hand launch maar, mits je werp man honkbal pitcher is denk ik dat je hand launch beter kunt vergeten.
    Wellicht lukt het met een heel licht toestel en een heel sterke EDF, maar met 800 watt en minder als 1 kilo stuw druk, heel weinig kans.

    Mbt jou motor, een 90mm EDF met een 3S motor is ongebruikelijk.
    Een 90mm EDF gaat in een grote kist, daar heb je vermogen voor nodig om te vliegen, om op 3S een redelijk vermogen te genereren moet er wel heel veel ampere gaan stromen, geen logische set-up.
    Ter vergelijk, jou motor weegt 155 gram, de mijne 240 gram (grove indicatie van maat en vermogen)

    Wellicht als het toestel in de lucht is kun je hier mee vliegen, maar heel leuk zal het niet zijn, ik denk dat je alleen maar bezig bent zo net mogenlijk te vliegen om zo min mogenlijk snelheid te verliezen.
    Starten word een uitdaging, hand launch denk ik niet mogenlijk.

    Ik denk dat een sterkere set-up (andere motor) beter werkt.
     
  3. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Nunspeet
    Bedankt voor je reactie. Ik denk dat de website bij jou niet werkt i.v.m. veiligheidsdingetje. Het advies is 1600 tot 2100 gr. stuwkracht. Met 1600 zou hij tot 180 km/u gaan, voor mij hard zat. Wat ik me afvroeg is of mijn 'meetmethode' een juist beeld geeft.

    En inderdaad: 3S bij 90mm is een bijzondere combinatie. Het is een 'krijgertje'. Ik zou dus een vervangende inrunner van 36mm moeten vinden die bij 4 of 5S voldoende power geeft.
     
  4. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    714
    Locatie:
    Doesburg
    Website, klopt was een veiligheids "block", heb het toestel gezien, mooi hout-bouw, dus moet je ook nog mee aan het werk, persoonlijk zou ik er niet aan denken om die met de hand op te gooien, zelfs niet met een sterkere motor.
    Gewoon op een start karretje (asje met wielen er aan, meer is niet nodig) en bungy, mocht je elastiek zoeken of willen weten hoe hard te trekken, kijk even op de site van EMC Vega.

    Mbt je meet methode, ik denk dat in ieder geval belangrijk is dat de -in en -uit stroom vrij zijn, je eerste methode met de unster lijkt me redelijk.
    De tweede methode met, als ik het goed begrijp de lucht straal gericht op een weegschaal, zou ik minder vertrouwen.

    De snelheid die je aangeeft (180 km/h) heb ik niet gevonden op de site, echter als ik kijk naar de aandrijving die de site aanbeveelt (Midi Fan met HET 650-58-2100) dan geeft de WeMoTec site aan dat de uitstroom snelheid 180 km/h is (op 4S).
    Ik zou er niet van uit gaan dat dat dan ook je vliegsnelheid is, sterker nog, ik denk dat die met de genoemde set-up op 4S flink lager is, maw ik zou hem ook zeker niet op 4S vliegen, is gewoon te krap naar mijn mening.
    De specs op 5S zien er leuk uit en komt enigsinds overeen met mijn set-up.

    Nou heb ik persoonlijk liever een hoog voltage en laag amperage, dus bij keuze zou ik voor 6S gaan (met andere motor), of als het past zelfs 12S.
    Maar 5S kan ook, amperage word wat hoger.

    Mbt snelheid, is altijd moeilijk in te schatten, het toestel waar ik de aandrijving van weet is een JePe mirage 2000, met ook een Midi fan en HET 650-58-1760.
    Vliegt heel mooi, eigenlijk vrij "schaal" maar naar mijn beleving zeker niet hard, ik geloof nooit dat hij de 200 km/h haalt, maar nogmaals, snelheid is moeilijk in te schatten.
     
  5. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Nunspeet
    Ik heb een startkarretje met elastiek, maar de eerste pogingen daarmee om een depronmodel te lanceren waren nog niet succesvol. Ik had gelezen dat de trekkracht ten minste 5 x het gewicht van het toestel moest bedragen, maar dat bleek te weinig. Een tweede poging met het dubbele ging ook niet goed: te hoge AOA. Ik heb het karretje nu verlaagd: de schuine kant heeft nu een hellingshoek van 9 graden. Al schrijvend bedenk ik me dat ik bij die 5 x natuurlijk ook het gewicht van het karretje had moeten meetellen (en de weerstand van de wielen.......). Ik zal eens op de site van EMC Vega kijken wat ik kan verbeteren.

    Deze motor is het geworden. Ik heb een aantal 5S 3300 lipo's, die toevallig door Magnus (MBS) worden geadviseerd, dus dat scheelt weer.

    De snelheid hoef ik t.z.t. niet in te schatten: ik heb een speedsensor die de feitelijke luchtsnelheid meet (Frsky ASS70) en die mooi in de staart van de Viggen gemonteerd kan worden. Iets te dik voor schaal, maar wel functioneel. De snelheid wordt 1 x per seconde geregistreerd op de geheugenkaart in de zender (Taranis X9D plus). Daar kan ik dan een leuk grafiekje van maken, zoals deze: de blauwe lijn is de snelheid.
    Image5.jpg
     
  6. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    714
    Locatie:
    Doesburg
    Mooie set-up, goede keuze denk ik.
    Is heel vergelijkbaar met wat ik vlieg, en vliegt gewoon leuk.
    Zou leuk zijn om de vorderingen te lezen en het resultaat te zien, ben dan ook benieuwd naar de werkelijke snelheid.
    Ik heb hier nog een unisens pitot snelheidsmeter liggen, mischien ook ooit eens inbouwen.

    Mbt de bungy, 5x gewicht is wat weinig voor een EDF, maar check de EMC Vega site maar.
    Wat mischien nog belangrijker is, is wat voor elastiek of rubber je gebruikt.
    Veel elastiek rekt maar 2x zijn lengte uit, je kunt dan prima 15 kilo trekken, maar door het inveren verliest hij heel snel zijn energie.
    Een rubber rekt wat meer 4 of 5x lengte, dat houd veel langer energie vast.
    Ik zet mijn bungy op ongeveer 15 tot 20 kg, met lipo dus totaal gewicht ongeveer 7x gewicht.

    Mbt je lipo, een 3300 is denk ik niets te groot, je aandrijving gaat tot 90A trekken (WeMoTec site) dan moet je al een knap lipo'tje hebben, en je vliegtijd zal niet lang zijn.
    Daarentegen wel een lichte set-up en licht vliegt goed.
     
  7. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Nunspeet
    We gaan het t.z.t. zien. Eerst komend najaar / winter maar eens aan het bouwen gaan. Ik ben van plan om een vergelijkbaar bouwverslag te maken als van mijn Tunnan.
     
  8. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    714
    Locatie:
    Doesburg
    Ah..... de Tunnan, die link had ik nog niet gelegd.
    Dan gaat het zeker goed komen.
    Maar, eerst een Tunnan, nu een Viggen, zit er dan wellicht nog een Draken in het verschiet?
     
  9. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Nunspeet
    (niet verder vertellen.......)
     
    Tbird2 vindt dit leuk.
  10. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Nunspeet
    Ik heb gisteren de motor ontvangen en gemonteerd. Gemeten op 5S en een volle lipo kwam de consumptie op max 69A, niet de 90A die de fabrikant aangeeft. Dit bij 1300W.

    Edit: het kan zijn dat de lipo de beperkende factor was. Dat moet ik nog even uitzoeken.

    Edit 2: ik lees links en rechts dat 200W per pound als vuistregel een goed resultaat geeft. Uitgaande van bijna 4 pond kom ik op ruim 300W. Dat is wel toereikend verwacht ik.

    Ook een poging gedaan om de voortstuwing te meten, maar dat werd zo heftig dat het ESC-snoertje uit de servotester woei. Dat heb ik maar gelaten: het was duidelijk meer dan bij de vorige motor.
     
    Laatst bewerkt: 19 aug 2022

Deel Deze Pagina