EDF Viperjet Thomahawk-Design

Discussie in 'EDF forum' gestart door Jeroen van Gog, 15 nov 2010.

  1. Jeroen van Gog

    Jeroen van Gog

    Lid geworden:
    27 sep 2004
    Berichten:
    947
    Locatie:
    Sprang-Capelle
    Beste Allemaal,

    Hierbij open ik een Topic over de Viperjet EDF van Thomahawk-Design. In een ander draadje kwam ik dit kistje tegen en was opslag verliefd. Ik kon me toen niet inhouden en heb bij HEPF - Modellbau und CNC-Technik het kistje besteld als combo met de Wemotec waarin een Hetrc 2W20 motor is gemonteerd.

    Inmiddels heb ik de Viper binnen en ben erg onder de indruk van de hoge kwaliteit. Alle schuimdelen passen werkelijk perfect in elkaar en het kistje is zeer doordacht in elkaar gezet. Alle sparingen van de servo’s en de draden zijn reeds voorbereid. Het schuim wat gebruikt wordt lijkt verdacht veel op hetgeen wat ook bij Multiplex wordt gebruikt. Ik denk eigenlijk ook dat het uit de zelfde kanalen komt als ik het zo allemaal bekijk.

    Goed eerst even wat foto’s

    [​IMG]
    De twee delen die de helft van een romp vormen.

    [​IMG]
    Perfecte passing

    [​IMG]
    Alle uitsparingen zijn gemaakt voor de benodigde kabel doorvoeren.

    [​IMG]
    De Wemotec fan even in de romp gelegd

    [​IMG]
    Het hoogteroer en het kielvlak. De roeren moeten aan de kopse kanten worden uitgesneden en je bent klaar

    [​IMG]
    De vleugelhelften welke verbonden worden met nog een schuim tussenstuk. De gehele vleugel is later gewoon demontabel zodat hij makelijker te vervoeren is en je altijd nog goed bij de Fan kunt.

    [​IMG]
    Een flinke cockpit zodat er een grote toegang is voor het baterij compartiment.

    [​IMG]
    En even alles losjes in elkaar gestoken voor de foto.

    [​IMG]
    Ik heb alvast wat templates gemaakt zodat ik een mooi schema kan gaan uitwerken. Deze Viper vraagt natuurlijk om een mooi airbrush werk!

    Op de site van Tomahawk - Design vind je nog meer foto's en een filmpje.

    Voor de viper heb ik de volgende servo's besteld:HobbyKing Online R/C Hobby Store : HG 202MG Metal Gear BB Digital - 9.7g / .16s / 2.0kg
    Als deze binnen zijn dan kan ik gaan beginnen met de bouw/montage van de Viper.

    Ik wil er een opvallende Viper van gaan maken en heb daarvoor al een paar ideeën. Zo ga ik landingslichten in de Tips van de vleugel maken. Ook denk ik eraan om er werkende flaps op te gaan maken, maar dit moet ik nog eens goed bekijken hoe ik dit zou kunnen maken. Ook wil ik de cockpit gaan openwerken om een wat mooier geheel te krijgen. Ik wil graag de horizontale vinnen gaan maken zoals deze ook op de echte zitten, achter aan de onderkant van de romp. Tevens wil ik kijken of ik de tippen van de vleugel omhoog kan verlengen zoals dat ook bij de echte. Natuurlijk komt er ook een mooi schema op.

    Voor meer info over de 1:1 kist zie deze link: Viperjet | MKII

    Groeten,

    Jeroen
     
  2. jitze

    jitze verslagschrijvers

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.184
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    toestel ziet er inderdaad heel goed uit!

    Ik ben benieuwd wat voor kunstwerkje je er weer van gaat maken met de airbrush.
     
  3. robertboxhoorn

    robertboxhoorn

    Lid geworden:
    10 sep 2009
    Berichten:
    1.970
    Locatie:
    emmeloord
    deze vind ik de mooiste!
    [​IMG]
     
  4. beekman

    beekman verslagschrijvers

    Lid geworden:
    30 dec 2003
    Berichten:
    204
    Locatie:
    Groesbeek
    Robert, dit kun je de mooiste vinden, maar we zitten hier in het EDF draadje en als Jeroen klaar is met zijn Viperjet
    zal je waarschijnlijk je mening bij moeten stellen :)
     
  5. robertboxhoorn

    robertboxhoorn

    Lid geworden:
    10 sep 2009
    Berichten:
    1.970
    Locatie:
    emmeloord
    ik bedoelde het kleurenschema ;)
    maar het is maar een aanrader van mij
    het blijft zijn keuze ;)
     
  6. Gert-Jan

    Gert-Jan

    Lid geworden:
    27 sep 2007
    Berichten:
    756
    Locatie:
    Ureterp
    Mooie kist allen best wel stevige prijs voor een paar stukken schuim.

    gj
     
  7. mathijs727

    mathijs727

    Lid geworden:
    8 jul 2009
    Berichten:
    141
    Locatie:
    Badhoevedorp, Nederland
    Gertjan heeft gelijk.
    150 voor een leeg schuimkistje is wel heel duur.
    En voor 160 heb ik de fiberglass versie van sapac.

    Mathijs
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  8. Gert-Jan

    Gert-Jan

    Lid geworden:
    27 sep 2007
    Berichten:
    756
    Locatie:
    Ureterp
    Dat klinkt al veel beter. Nu moet ik erbij zeggen dat ik geen fan ben van schuim toestellen. Slaat nergens op maar het zal wel tussen de oren zitten. Maar voor mij geen edf meer ben bezig met het betere werk.

    gj
     
  9. AvdS

    AvdS

    Lid geworden:
    1 jul 2003
    Berichten:
    233
    Locatie:
    Nuenen
    Hoi Jeroen,

    Ik heb net ook een Viperjet EDF besteld. Hoe gaat het met die van jou?
    Nog nieuws op dit front, over de opbouw of de paintjob?

    Ikzelf denk eraan om een stickerset van JR-Foliendesign te kopen. De "Renault" versie.

    Horens,
    Ad
     
  10. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.819
    Ik heb zelf ook niet echt fan meer van schuim modellen en inderdaat 150 euro voor een leeg schuim model vind ik ook erg duur
    helemaal omdat hij ook nog gespoten moet worden
    De viperjet van sapac is al voledig gespoten en berspannen
    en echt mooi
     
  11. Jeroen van Gog

    Jeroen van Gog

    Lid geworden:
    27 sep 2004
    Berichten:
    947
    Locatie:
    Sprang-Capelle
    Hallo Ad,

    Ik heb nog niks kunnen doen aan de viperjet. Wel heb ik nog wat spullen binnen gekregen om hem te kunnen bouwen. Ik zal hier binnenkort wat foto's van maken. De verwachting is dat hij pas klaar is wanneer het weer wat beter weer wordt. Momenteel ben ik nog druk bezig met het verbouwen van mijn hobbyruimte.

    Kan de Viperjet van Sapac ook met de hand gegooid worden? Ik weet dat het redelijk duur is voor wat schuim maar tel alles maar eens op wat je voor de Sapac moet hebben. Denk dat het dan toch wel een verschil geeft.
     
  12. Egbertje

    Egbertje

    Lid geworden:
    6 aug 2007
    Berichten:
    461
    Locatie:
    Itterbeck Duitsland
    viperjet

    Hallo Jeroen,
    In de laatste uitgave van de FMT staat ook een verslag over de viperjet en daarin een link naar een optie voor de verlichting.
    De firma Optotronix bied een set van led verlichting aan.
    Mischien een idee?

    www.optotronix.de

    Succes verder

    Egbertje
     
    Laatst bewerkt: 31 dec 2010
  13. Jeroen van Gog

    Jeroen van Gog

    Lid geworden:
    27 sep 2004
    Berichten:
    947
    Locatie:
    Sprang-Capelle
    Hoi Egbert,

    Ik had dat setje ook al gezien. Ik wil dit alleen zelf gaan maken en heb daarom bij de action voor nog geen twee euro alvast een hoofdzaklamp gekocht met 7 heldere ledjes erin. Toch bedankt voor de tip.
     
  14. Jan van Brenk

    Jan van Brenk

    Lid geworden:
    10 apr 2006
    Berichten:
    474
    Locatie:
    Barneveld
    ja heb ik ook gedaan met een binnenledlampje van de blokker voor €3,-:D

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Groet,
    jan
     
  15. spedter

    spedter

    Lid geworden:
    13 jun 2009
    Berichten:
    615
    Locatie:
    Haarlemmermeer
    Ziet er erg mooi uit!
    Hoe heb je dat met de bekabeling gedaan dan? :confused:
     
  16. Jan van Brenk

    Jan van Brenk

    Lid geworden:
    10 apr 2006
    Berichten:
    474
    Locatie:
    Barneveld
    2 keer 2 leds paralel met 2X 4,7 Ohm weersatanden tussen de voeding, dus 1 weerstand per 2 leds.
    De voeding gewoon van de ontvanger ongeveer 5v.

    Groet,

    jan
     
  17. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.819
    De sapac viperjet zou met de hand te starten moeten zijn maar bungee is aan te raden
    de fan junit van sapac kost iets van 40 euro
    er moet aleen wel een 80 amp esc in en een 4s 3300mak lipo
    maar daar tegenover staat hij is al in kleur
    De sapac is erg netjes gebouwd en tot veel meer in staat dan een schuimpje
    Ik heb zelf de L39 die ik komend jaar ga vliegen
    Die is wat sneller dan de viper maar ook wat lastiger met opstijgen
    Ok ga hem voor de eerste vlucht omhoog brengen op een ander vliegtuig
    Zodat ik ruim de tijt heb om te trimmen enz


    Bijde modellen zijn uitrustbaar met een retrac setje die sapac ook levert
    Dat setje is wel duur
    100 euro maar wel top kwalitijt
    Er is ondertussen ook al een imitatie van op de markt die weer een stuk goedkoper is
    Ik dacht dat die bij lindinger of hobbyking stond


     
  18. Jeroen van Gog

    Jeroen van Gog

    Lid geworden:
    27 sep 2004
    Berichten:
    947
    Locatie:
    Sprang-Capelle
    Ondertussen heb ik de eerste werkzaamheden aan de Viperjet kunnen doen.

    Voordat ik servo's inbouw of stekkers afknip laat ik ze eerst altijd een workout doen van ca. 2 min. Ik heb weleens gehoord dat als een servo kapot gaat dat dit meestal in de eerste minuut gebeurd. Tevens heb ik gelijk gekeken wat de deadband van de servo's onderling is. Dit was bij alle servo's gelijk. Namelijk 5 US, hier kan ik straks de trim op mijn zender mooi op instellen.
    [​IMG]


    Omdat de servo's allemaal in het zicht zitten wil ik ze zo min mogelijk laten opvallen. Hiervoor ga ik wat in het zicht zit wit spuiten.
    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]


    Toch netter dan een zwarte servo vind ik.
    [​IMG]


    Ook ben ik al begonnen met de eerste led voor de verlichting. In totaal komen er 12 leds in dus ik heb er nog een paar te gaan.
    [​IMG]
     
  19. AvdS

    AvdS

    Lid geworden:
    1 jul 2003
    Berichten:
    233
    Locatie:
    Nuenen
    Gisteren voor het eerst met de Viper EDF gevlogen.
    Was erg leuk en hij vliegt lekker strak.

    Landen was wel interessant. Hij blijft namelijk maar doorvliegen en dat zorgt ervoor dat je nogal wat ruimte nodig hebt om hem neer te zetten. Daarom spoiler geprogrammeerd met 15% de ailerons naar boven gemixt met 10% up. Daarmee remt hij goed af en laat zich boterzacht landen. Wel eerst goed de snelheid eruit halen voordat je de spoilers inschakelt, anders maakt de Viper een echte sprong omhoog.

    Handstart gaat goed maar is niet iets wat je in je eentje wilt doen. Een helper/werper is wel handig aangezien er toch een kilo aan je hand staat te trekken.

    Al met al een heerlijk toestel om mee te vliegen. Heeft echt een jet gevoel, een prachtig geluid en een prachtig vliegbeeld.
    Aanradertje dus.
     
  20. AvdS

    AvdS

    Lid geworden:
    1 jul 2003
    Berichten:
    233
    Locatie:
    Nuenen
    foto
     

Deel Deze Pagina