EDF voor bladblazer.

Discussie in 'Electronica' gestart door Michael11, 26 jul 2020.

  1. Michael11

    Michael11

    Lid geworden:
    15 mei 2020
    Berichten:
    4
    Locatie:
    Lichtenvoorde
    Ik ben bezig met een project waar ik nu 2 bladblazers voor gebruik. Deze wil ik graag vervangen door een EDF (zo goedkoop mogelijk)

    De edf moet een uitstroommond van ca 70mm hebben. Uitstroomsnelheid van 300kmh, oftewel 83m/s. Waarbij ik op een debiet van 1150m3/h uit kom.

    Kan iemand mij vertellen met welke edf setup ik dit kan halen? (Zo goedkoop mogelijk).
    Aantal cellen en regelaar staat nog open.

    Groet Michael.
     
  2. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    5.452
    Locatie:
    Hell
  3. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    10.672
    Locatie:
    Nootdorp
    Ik heb hier wel een leuk setje voor je liggen. Een 8 blads EDF met een uitlaatdiameter van 75 mm. Geschikt voor 6s
    Heeft enorm veel power en maakt een heerlijk fluisterstil geluid. Komt uit mijn Hobbyking Viperjet na een ongelukje.
    Zit een 60 amp regelaar bij. Mag weg voor 50 euro.
     
    vandrees vindt dit leuk.
  4. Michael11

    Michael11

    Lid geworden:
    15 mei 2020
    Berichten:
    4
    Locatie:
    Lichtenvoorde
    Ik heb inderdaad al wel bij hobbyking gekeken maar er is zo weinig te vinden over spoed, snelheid of flow.
    Wat Rhelie zegt, 6s en 50A dat is 1kW. Is dat voldoende om 2x 2kW bladblazers te vervangen? Er is gebleken dat 1 bladblazer niet krachtig genoeg is voor mijn project.
    Het probleem is dat ik totaal niet in die EDFjes zit.
     
  5. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.396
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Wat is je project?
    Betere vraag geeft beter antwoord. :)
     
  6. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    12.127
    Locatie:
    Woerden
    Bij een EDF is de stuwkracht belangrijk. Die stuwkracht kan je op twee manieren verkrijgen, een grote hoeveelheid lucht een relatief kleine versnelling geven of een kleine hoeveelheid lucht een grote versnelling geven.
    De eerste manier bereik je bijvoorbeeld met een propeller en is het meest efficiƫnt bij relatief lage snelheden. De tweede manier bereik je met een straalmotor en is het meest efficiƫnt bij relatief hoge snelheden. Een EDF is een beetje een mix van beide maar staat het dichtst bij de straalmotor.
    Wil je een hoge uitstroomsnelheid dan zal het toerental ook hoog moeten zijn, het debiet zal uiteraard dan ook groter worden. Er is natuurlijk wel een limiet aan het toerental, als je het te hoog gaat opvoeren kan de zaak uit elkaar klappen en dat wil je niet van dichtbij meemaken.
     
  7. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    11.671
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Bij een EDF hoeft stuwkracht niet belangrijk te zijn.
    Soms wil je een hogere uitstroomsnelheid.
    Er stonden vroeger hele berekeningen op de Schubeler site waar je uitstroomsnelheid bij een bepaalde fan met bepaalde in en uitlaten kon berekenen.
    Dan kon je bijvoorbeeld met een 70mm edf een bepaald model langzaam laten vliegen meteen bepaalde in- en uitlaat verhouding of met dezelfde fan een model juist snel laten vliegen met een andere in- en uitlaat verhouding.
    Alles valt of staat met die in en uitlaat verhoudingen.

    Hier staat nog het een en ander.
    https://www.schuebeler-jets.de/de/edf-know-how

    GJ
     
  8. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    5.452
    Locatie:
    Hell
  9. Michael11

    Michael11

    Lid geworden:
    15 mei 2020
    Berichten:
    4
    Locatie:
    Lichtenvoorde

    Het is ter vervanging van deze 2 bladblazers. Deze gebruik ik om een pulsejet te starten. (In de praktijk is gebleken dat 1 niet voldoende is) Ik had het project niet genoemd om discussies over pulsejets te vermijden.

    De bovenstaande EDF 1970W en 87.3m/s klinkt al wel redelijk. Het enige wat me nog niet bevalt is de prijs. Ik zoek zoiets maar dan een goedkope chinese replica. Het hoeft geen lichte of super efficiente EDF te zijn.
     
  10. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    11.671
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Laatst bewerkt: 28 jul 2020
  11. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    5.452
    Locatie:
    Hell
    Je mag mij uitnodigen om een pulsjet vluchtje te aanschouwen hoor, ik neem wel oordopjes mee. :koud:

    Gaat het enkel om de luchtsnelheid of speelt volume ook een rol?
    Anders zit ik nu even te denken aan perslucht (cilinder voor perslucht duiken 200 bar).
    Kan ik voor een experiment wel regelen.

    Totaal geen verstand van pulsjets maar het lijkt me wel gaaf.
    Geluid; herrie is het enkel als je er last van hebt. Een verkeerde muziek keuze is ook herrie. Persoonlijk houd ik wel van het geluid van bruut vermogen.
    Ook van rust en stilte, dus alles op zijn tijd. o_O
     
  12. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    11.671
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Wat ik gezien heb aan pulsjet (bij Muco Alkmaar, achter in de tuin gestart) werd ie op perslucht gestart, duikfles.
    En ik heb ooit het pulsejet team zien vliegen en een paar jaar daarna dezelfde kist met een turbine.
    Turbine gaat veel harder en is veel stiller.
    Maar elk jaar is er een pulsejet meeting ergens bij de poolse grens.
    Ik had iemand ooit een edf prototype van JePe verkocht en die man had er een pulsejet opgezet.
    Hij belde JePe voor instellingen als zwaartepunt en roeruitslagen.
    JePe ging over de zeik.

    GJ
     
  13. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    10.672
    Locatie:
    Nootdorp
    Een puls jet is natuurlijk ook de pest voor de modelvliegsport. Wij hadden een team op bezoek op Ypenburg en mijn woonplaats Nootdorp was in rep en roer. Wel heel erg gaaf, de piloot nam kalmeringstabletten voor de vlucht, de delta ging 400 + het geluid hoorde je niet alleen, je voelde het ook. Het deed wel een beetje denken aan de starfighters.
     
  14. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    11.671
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Haha, kalmeringsmiddelen voor de vlucht?
    Ik ben juist met modelvliegen gestopt omdat ik middelen kreeg waardoor ik de bloeddruk wat omlaag bracht.
    Dan mag je niet eens meer vliegen, stond ook op de dopinglijst.
    Maar 400+ gaat een pulsjet niet, top ligt op 350-375.
    En ze slijten ook, membramen schijnen regelmatig vervangen te moeten worden.

    GJ
     
  15. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    10.672
    Locatie:
    Nootdorp
    Ja klopt, en ze moesten hem ook snel wegschieten want je zag de motor in no-time opgloeien. Maargoed, het was erg indrukwekkend moet ik zeggen. Geen idee waar dat op loopt maar er zaten 2 infuuszakken in de vleugel .
     
  16. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    11.671
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ja, die motor hoort te gloeien.
    Volgens de bouwer van die pulsejet die we in hartje Alkmaar gestart hebben loopt zo'n ding op alles wat maar verbrand, van aftershave tot kerosine.
    Het mooiste was toen ie uitging, het bleef nog seconden nagalmen.

    GJ
     
  17. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    515
    Locatie:
    Doesburg
    Die keer dat ik een pulsjet gestart heb zien worden op een vliegshow werd dat idd met een duikfles gedaan.
    Er zijn speciale slangen die op de eerste trap (reduceer) van de fles aangesloten kunnen worden, daar zit dan weer een quick-disconnect aan waar je een luchtpistooltje op aan kunt sluiten.
    Heb ik in de werkplaats staan als perslucht pistool.
     
  18. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    10.672
    Locatie:
    Nootdorp
    Ja, maar als ze hem niet tijdig wegschieten verbrand de boel gewoon, dan zal dat membraam wel verbranden ofzo.
     
  19. Michael11

    Michael11

    Lid geworden:
    15 mei 2020
    Berichten:
    4
    Locatie:
    Lichtenvoorde
    Bedankt voor de EDF informatie die ik al heb gekregen. Daar kan ik al wel wat mee.

    Aangaande de pulsejet, het gaat niet om een kleinere 90mm pulsejet zoals je ook wel in horst ziet. Mijn pulsejet is groter en heeft veel volume nodig. Perslucht werkt hierbij niet. De bladblazers werken goed, ik wil het alleen iets praktischer maken.
     
  20. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    11.671
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ben nu wel benieuwd wat het dan is.
    Ik heb op internet wel eens fietsen en karts aangedreven zien worden door pulsejets.
    En ik hoorde ooit van iemand dat ze ook in de industrie gebruikt worden als drogers of verwarmingen.

    GJ
     

Deel Deze Pagina