EDGE 540 art-tech

• Topicstarter Topicstarter Bar
  • Startdatum Startdatum
B

Bar

Guest
hallo

een poosje terug heb ik een edge 540 van art tech aangeschaft , niet vanwege de kwaliteit , want dat zit er niet bij :P
just for fun dus , nu is ie onlangs een keer gecrashed geweest , in de sloot helaas ...

de regelaar was vrijwel meteen doorgebrand doordat deze in de neus van het toestel zat , de rest van de electronica , dat wat hoger in het toestel lag , is droog gebleven ..

de brushless motor heb ik droog gemaakt en getest met een (van een vriend geleende) regelaar ... motor was oke dus

nu heb ik inmiddels een nieuwe regelaar gekocht , de tower pro bmc 15a
de draden op kleur aangesloten (rood wit zwart naar de motor , rood en zwart naar de accu) en alles wat er gebeurt is dat de motor rare piep geluiden maakt .

misschien weet iemand wat de oorzaak is ? en hoe het te verhelpen? ik ben zelf alleen maar bekend met brandstofmotoren , electronica is niet mn sterkste kant ;)

Je bent waarschijnlijk in het programering van de regelaar. Als het goed is zit er een handleiding bij de TowerPro regelaar. Daar staat in wat die piepjes betekenen.

dat is juist het probleem , er zat verders niets bij qua handleiding en zo :(

hij komt amper tot stotteren , zodra ik de lipo aansluit begint de motor herhaaldelijk te piepen , er draait niets , ook doen de servo`s niets .

zou het in de regelaar kunnen zitten ?

ik probeer in iedergeval ook even of het de ontvanger niet is , door deze even te wisselen met die van mijn maat , die hetzelfde toestel heeft .

alle draden , 3 naar de motor , en 2 naar de accu , zijn op kleur aangesloten , de regelaar is zoals gezegt splinternieuw en de brushlessmotor is verders niets raars aan te zien (geen losse contacten oid)

Even op de site van de leverancier kijken, of even aan diegene vragen. Want je zult even je regelaar in moeten stellen.

dus het is een kwestie van instellen? iemand die me daarmee kan helpen ?

(natuurlijk bel ik de leverancier ook nog even voor uitleg)

maar hoe begin ik met instellen? alles is verder aangesloten in het vliegtuig , behalve de accu nu .. dus ik zet de accu dr op en dan ...? zender aan .. en dan ???

Omdat je het zelf blijkbaar niet kon vinden :evil: :evil: even voor je opgezocht. Weet niet of het precies dezelfde regelaar is, maar komt volgens mij aardig in de buurt.

Towerpro 15 Amp Brushless Regelaar
TWP15AMPBrushless

Borstelloze regelaar

* Bedrijfsspanning: 7,4 - 14,8V
* Belastbaar tot: 15 amp. 18 amp. maximaal
* BEC Belastbaar tot: 1,5 Ampere
* Gewicht: 18Gram
* Uitschakelbare rem (standaard aan)
* Progammeerbaar

TOWERPRO CO.LTD
BRUSHLESS MOTOR CONTROLLER
SETUP MENU (for new 18A and 30A)

First, connect the motor and receiver to the speed controller

Remove battery power from the speed controller.

Turn on the transmitter.

Move throttle stick on full power position (UP Position)

Reconnect battery power to the speed controller

After 3 sec you can hear (all sound is 3 times)

?— CELL Type AND Number

?— — BRAKE

?— — — TIMING MODE

?— — — — Protection voltage

ON you need programming menu, move the throttle stick to the middle position

1. CELL Type AND Number SET

•— NiMh/Nicd AUTO(0.8V/CELL*) delete this default setting before using the speed controller.

•— — 2LIPO (7.4V)

•— — — 3LIPO(11.1V)

•— — — — 4LIPO(14.8V)

2. BRAKE SET

••— NO

•••— — SOFT

•••— — — MID

•••— — — HARD

3. TIMING MODE SET

•••— 2º for 2-4 grade motor

••••— — 7 º for 6-8 grade motor

•••••— — — 15º for 10-14 grade motor

•••••— — — — 30º for 10-14 grade motor

4. Protection voltage

••••— 2.8V/CELL

•••••— — 2.9V/CELL

•••••••— — — 3.0V/CELL

Attention: 10C or higher battery suggest select the 3.0V as the protection voltage.

If the option is you need, then move the throttle stick to UP position.

The long BEEP is save the option. and the system will go to the programming menu.

You can setup other options.

When all you need option is setup ok, push the throttle stick to down position, after

1 sec the system will save all option, then you can start the motor now!!

Aad , je ben geweldig !!! ik ga meteen ff prutsen !

wel raar dat zo n schema niet gewoon bij die regelaar wordt gelevert toch?

zodra dr iets werkt laat ik t meteen weten :D

zucht .. de hele nacht lopen kl*ten aan dat vliegtuig , de bedoeling is om eerdaags de motor en electronica over te bouwen in een (uiteraard) Decathlon van graupner .

vooralsnog krijg ik de boel niet aan de praat , de drie piepjes die ik zou moeten horen bij het aansluiten van de lipo , zijn er 8

ook het ietwat vreemde engels dat in de beschrijving wordt gebruikt is (voor mij) vrij onduidelijk .

ik heb de leverancier trouwens gemailt .. en jawel .. die stuurde mij dezelfde beschrijving :lol:

Volgens mij hoef je geen 3 piepjes te horen bij het aanzetten. Er staat dat elke serie piepjes 3 keer herhaald wordt.

Als jij 8 piepjes hoort, zijn dat dan korte, lange of kort-lange piepjes??

lange piepjes .

ik begin steeds zoals beschreven , alleen telkens blijven de piepjes doorgaan , hoe moet ik beginnen en hoe doe ik de instellingen ? moet ik de throtle stick voluit zetten ? of juist int midden?

(ja ja ik weet t , ik heb niks verstand van electro :lol: )

Al de setup goed is ingestelt moet hij toch echt een keer naar de down positie.
Een hele goede regelaar , met een heel goed protection advies .

ja ja ik weet t , ik heb niks verstand van electro

Hier kun je misschien Engels aan toevoegen?

Nog 1 keer:

Er staat duidelijk: als je begint: Move throttle stick on full power position (UP Position). Dat betekent (zal het vertalen voor je :wink: ) dat je je gasstick naar boven moet duwen. Van je af dus. Volgas geven.

Zoals ik het lees begint dat ding na aansluiten van de akku en volgas te geven met zijn piepjes. Deze piepjes geven de huidige instellingen weer in de volgorde:
Akku type, rem, timing mode en protection voltage

Er zijn verschillende soorten piepjes: lang en kort-lang.

Stel je begint en hoort:
1 keer kort en 2 keer lang (en dat drie keer) dan staat het akkutype dus op 2LIPO (7.4V).
Daarna komen de instellingen van de BRAKE (REM voor jou) langs en dat begint met 2 of 3 korte piepjes gevolgd door 1,2 of 3 lange piepjes.
etc. etc.
Wil je iets veranderen dan moet je volgens mij (ik heb zelf niet zo'n regelaar) op het moment dat ie de instelling doorpiept van bijvoorbeeld het akkutype, de stick in het midden zetten. Je gaat dan naar de programmeermode. Wat er dan gebeurt weet ik niet maar ik doe een gok. Waarschijnlijk laat ie (als je in de akkuinstelling voor programmeermode kiest, alle mogelijkheden even horen. Op het moment dat de gewenste instelling gepiept wordt kun je deze opslaan door de stick op dat moment naar boven te zetten. Een lange piep zou het bewaren van de instelling moeten bevestigen.
Zo zou je alle mogelijkheden kunnen veranderen.
Alles ingesteld, dan kan de stick weer naar beneden en wordt alles opgeslagen en is de regelaar (in theorie) gebruikersklaar.

lange piepjes .

In het schema zie ik geen combinatie van 8 lange piepjes. Er is altijd iets met kort lang. Dus het eerste piepje moet al korter zijn dan het tweede (er wordt begonnen met de akku-instellingen).

ik heb nu meerdere malen geprobeert de regelaar in te stellen , zoals hier beschreven .

echter , het lukt niet , de motor blijft constant piepen na het aansluiten van de accu .

ik zal dr van het weekend mee naar de leverancier , of een modelbouwzaak in de buurt gaan .

bedankt voor jullie hulp iig :)

ja we zijn er uit .. de regelaar was niet in te stellen doordat de ontvanger geen signaal geeft .

raar , want na de crash deed de ontvanger het nog .

ik heb nu een andere ontvanger geplaatst en alles werkt naar behoren .

inmiddels heb ik ook alle electronica en de brushless motor overgebouwt
in een Superdecathlon van Graupner .

Back