Edge vleugel scharnier

Na enige probeersels is het toch uitendelijk gelukt om een deftige vleugel te maken. Foam met 8 gr carbonvlies, disser en 45 gr glasmat.
Liggers zijn carbon stuurstangen van 1.5 mm. Voorlijst kevlar 27gr plus 25 gr glasmat. Flap nog eens dubbel belegd met kevlar 27 gr en dan glasmat en disser. Net voor de flap de vleugel afgekast met 63 gr carbon.
Scharnier is gemaakt van 27 gr kevlar. Uiteindelijk gewicht 65 gr. Misschien iets te veel. Volgende lichter hoop ik met misschien een andere werkwijze.

Het énige probleem heb ik met het scharnier te maken. Bij het doorvijlen van de huid raak ik soms het scharnier en hier is hetb dan gescheurd. Dit heb ik opgelost met scharniertape. Ook de flap is niet torsievast alhoewel duddel belegd met kevlar en glasmat plus disser.

Hoe kan ik deze problemen bij de volgende vleugel vermijden?
Misschien kevlar van 36 gr gebruiken als scharnier?
Graag jullie mening.

Paul
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Paul,

ik gebruik 61 grams kevlar als scharnier, dat scheurt niet en vijl je ook niet zo makkelijk door. Met snijden moet je wel voorzichtig blijven.

Ik vind 65 gram voor een vleugelhelft helemaal niet verkeerd. Mijn laatste vleugels zaten op 66 gram.

Jaap
 
Na enige probeersels is het toch uitendelijk gelukt om een deftige vleugel te maken. Foam met 8 gr carbonvlies, disser en 45 gr glasmat.

...


Paul,

Kun je uitleggen en of met fotoos duidelijk maken hoe je het 8gr. carbon vlies correct en strak op de schuimkernen gelijmd hebt?

Dank,

Oswald
 
Heb eerst epoxy op de mylar gedaan, dun uiteengestreken met een oude bankkaart. Nadien voorzichtig de glasmat erop gelegd,weeral dun uiteen gestreken met de bankkaart, het disser erop ( raam gemaakt volgens Loet zijn werkwijze ). Nu nog niet plat strijken, anders duw je de vezels uiteen . Dan het koolstofvlies erop ( 8 gr ^m). Nu alles voorzichtig plat strijken met de bankkaart.
Foto's heb ik niet kunnen maken, moet nogal vlug gaan omdat mijn epoxy begint te geleren.

Paul
 
Goede methode...

Maar vraagje.. waarom alles op de mylar gestapeld en niet op de schuimkernen? Moeten de materialen die je stapelde dan niet volledig op maat gesneden/geknipt zijn? En doe je dit voor 1 zijde of voor beide in 1 keer?

Mijn vraag was omdat ik zelf een paar proef stukjes deed met 10gr. carbon vlies.. dit ging op de grotere oppervlakken verkeerd met het uitsmeren van de epoxy (Ik gebruikte hier Bison Kombi prof. hars en harder voor.) Ik denk dat deze epoxy gewoon te dik-vloeibaar is om over het dunne vlies goed uit te smeren met een 'bankkaart'.. De lamineer epoxy is in bestelling en zal deze dagen hopeliojk snel geleverd worden..
 
Laatst bewerkt:
Je moet alles op de mylar leggen om de epoxy ( lamineerhars LF van R&G) , de disser ( 1 K carbonstrengen ) ,en het weefsel goed te kunnen aandrukken. Het weefsel snij ik even groot als de mylar welke aan de voorlijst 3 mm korter en aan de achterlijst 5 mm langer is . Het carbonvlies snijdt vanzelf en rafelt niet uiteen, glasmat durft nogal eens te vervormen bij het op de mylar leggen.
Boven en onderkant moeten gelijktijdig gebeuren om één vleugelhelft af te werken en in de zak te steken om vacuum te zuigen.

Paul
 
Back
Top