Edge

Discussie in 'F5J' gestart door gertjan siemons, 29 apr 2020.

  1. gertjan siemons

    gertjan siemons

    Lid geworden:
    26 jul 2016
    Berichten:
    106
    Locatie:
    Rotterdam
    Hierbij mijn eerste ervaringen met de Edge F5J IMG-20200429-WA0006.jpeg


    Edge F5J
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 2 mei 2020
    RKT, Justus, jowa en 3 anderen vinden dit leuk.
  2. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.396
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Mooi ding! Maar weinig ervaring zo te lezen :D:D

    Gr Lyckele
     
    jve vindt dit leuk.
  3. gertjan siemons

    gertjan siemons

    Lid geworden:
    26 jul 2016
    Berichten:
    106
    Locatie:
    Rotterdam
    Ondertussen vliegt de Edge prima, was wel een hele toer om het pendel-elevator roer goed in te stellen op mijn Futaba zender.

    De Edge weegt vliegklaar 1400 gram en er kan 600 gram ballast bij. Het cg ligt bij deze configuratie op 106 mm maar ik heb het gevoel dat het nog iets verder naar voren moet.

    Vleugel: 4 delig 6 segmenten (roeren)
    Romp: 2 delig servos in staartdeel
    Staart: pendel/elevator combi en rudder
    Motor: Tenshock EDF 1515 met 15T
    Esc: Castel Creations Edge Lite 50 Amp
    Bec: 5 Amp set to 7.2v
    Lipo: 4sTurnigy Nano-Tech plus 1000 mAh
    Prop: GM 13*7
    Spinner: GM 30 mm
    Power: Max 600 watt bij 40+ Amp
    Servo's:
    Romp: 3 * KST X08 V5
    Vleugel: 4 * MKS HV6110
    Zender: Futaba T16SZ
    Ontvanger: 8 kanaal Futaba R7008SB

    received_1723808004415763.jpeg IMG-20200422-WA0005.jpeg IMG-20200424-WA0010.jpeg IMG-20200416-WA0013.jpeg IMG-20200417-WA0002.jpeg IMG-20200418-WA0004.jpeg IMG-20200416-WA0017.jpeg IMG-20200415-WA0064.jpeg
     
    Laatst bewerkt: 30 apr 2020
    Lyckele vindt dit leuk.
  4. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.885
    Locatie:
    Velserbroek
    best eng, die drie motor kabeltjes waar de contacten niet beschermd zijn.
    mooie kist!
     
  5. gertjan siemons

    gertjan siemons

    Lid geworden:
    26 jul 2016
    Berichten:
    106
    Locatie:
    Rotterdam
    Vorige week de maiden gedaan, motor is krachtig. Ik moest de 14*7 GM prop wel één inch inkorten naar 13*7 om het juiste toerental te halen en de motor op 4s niet te overbelasten. De Edge maakt tegen de wind in snel afstand en klimt vol power in zo'n 10-15 sec naar 200 m.

    Was ontevreden over mijn zender configuratie vooral omdat het up/down trimmen op de elevator stond, heb dat nu omgezet op het pendelgedeelte. De elevator volgt deze beweging.

    Elevator zit op de stick en de pendel (trim) op de linkerschuif van de zender.

    Er is ook een mixer die bij het eindtraject up/down van de elevator het pendelroer laat meehelpen.

    Vandaag met straffe wind 3-4 bf zonder ballast testgevlogen en verder afgesteld.

    De vleugel koorde van de Edge is zo'n 1cm smaller dan mijn Explorer, de vleugel is dus slanker en het profiel dunner.

    Dit zijn mijn eerste ervaringen met de Edge, maar ben nu al reuze enthousiast over dit model, voor still-air is de Explorer erg goed, maar ik hoop en verwacht dat dit model beter presteert in windy condities zoals vandaag.
     
    Laatst bewerkt: 29 apr 2020
    Lyckele vindt dit leuk.
  6. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.396
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Ik weet zeker dat Gert-jan dit, na het juist monteren, geïsoleerd heeft :thumbsup:
     
    Jeroen Kole en gertjan siemons vinden dit leuk.
  7. gertjan siemons

    gertjan siemons

    Lid geworden:
    26 jul 2016
    Berichten:
    106
    Locatie:
    Rotterdam
    Das idd allemaal dik in orde hoor
    Het is een samengestelde drievoudige 'JST style' stekker die goed geïsoleerd is er is niet zoveel ruimte voor iets anders.

    . 1588175019803.jpeg
     
    Laatst bewerkt: 29 apr 2020
    Lyckele vindt dit leuk.
  8. soarer

    soarer

    Lid geworden:
    18 mei 2011
    Berichten:
    334
    Locatie:
    Groningen
    Mooie en interessante kist Gert Jan. Leuk, dat geexperimenteer :D met nieuwe/andere kisten en natuurlijk veel plezier van en met deze aanwinst.

    Wat mij met name boeit is hoe de dubbele aandrijving van hoogte gaat bevallen. Wat ik heb begrepen dat e.e.a. bij de V-staart niet is doorgevoerd.
    Je hebt natuurlijk al lang gezien dat op rcgroups wat eerste indrukken/adviezen staan hoe deze feature in te zetten. Die kist bij het schoenenrekje is hoe e.e.a. geleverd wordt?

    Mooi en ik hoop dit jaar toch de kist "live" te kunnen meemaken.

    Groet

    Johnny
     
  9. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.418
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Mooie kist GJ, waarom zitten er 3 servo's in de romp?
     
    gertjan siemons vindt dit leuk.
  10. Jeroen Kole

    Jeroen Kole

    Lid geworden:
    27 nov 2010
    Berichten:
    302
    Locatie:
    breukelen
    Mooie kist Gert-Jan.
     
  11. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.396
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Goed kijken Willem ;)
     
  12. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.418
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Ik zal het wel niet snappen, maar ik zie het niet, zie 3 servo's zitten toch, 2 voor hoogteroer lijkt me toch overdreven?
     
  13. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.396
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    92FE0936-0E57-4D6D-B211-F0232C7879D7.jpeg 7E6E4DEC-EF56-4B4D-9848-9FB36DCAD2FE.jpeg 012E7B9D-F0B3-4C17-8B64-28EE1EB1C6F8.jpeg
     
    gertjan siemons vindt dit leuk.
  14. gertjan siemons

    gertjan siemons

    Lid geworden:
    26 jul 2016
    Berichten:
    106
    Locatie:
    Rotterdam
    Sommige krukjes hebben ook drie pootjes :)
     
    Laatst bewerkt: 30 apr 2020
    jve vindt dit leuk.
  15. gertjan siemons

    gertjan siemons

    Lid geworden:
    26 jul 2016
    Berichten:
    106
    Locatie:
    Rotterdam
    Verder vind ik het gewoon leuk om dit mooie technische concept uit te proberen. Was eigenlijk erg tevreden over de effectieve pendelroeren van mn Xplorers dit is een combinatie van beide en die servotjes zijn tegenwoordig inimini :)
    Er is ook een V-tail versie van de staartboom maar die heeft deze trim optie niet.
    Wil deze Edge voor windy condities gaan gebruiken.
    Hij is met 1400 gram niet ultralight maar is wel door de 'solid core' sterk en dun en heeft ook een mooi ballast systeem.
    Er is veel ruimte voor de motor esc en lipo, de esc zit achter de motor onder de neus, en omdat de servos voor in de staartboom zitten is de hele ruimte onder het kapje vrij voor de lipo.
    Een servo is voor rudder een voor het hoogteroer en een voor het trimmen met het pendelroer op deze manier kan je de instelhoek in iedere vliegmode aerodynamisch optimaal instellen, veel van deze trim posities zijn ingesteld in de zender, maar ik kan ook handmatig trimmen op de linker schuif van de zender.
     
    Laatst bewerkt: 30 apr 2020
  16. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.418
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Ha, oohhhh, super, die had ik niet gezien. Da's idd gaaf. Dit zijn natuurlijk hele kleine trim stapjes die je met deze servo uitvoert.
    Breng je dan de trim afstand terug naar 1 stap (ipv 4 stappen die standaard in Futaba zit)?
     
  17. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.053
    Locatie:
    Gouda
    2 servo's voor het hoogteroer is in de grote luchtvaart een gebruikelijke methode.
    1 voor het trimmen (voorste deel) en 1 voor het sturen (achterste deel).

    De reden is als volgt alhoewel hij voor velen misschien contra-intuitief is.
    In een toestel waarbij het zwaartepunt vast ligt tijdens de vlucht zal bij langzaam vliegen het stabilo een positieve lift moeten leveren en bij snel vliegen een negatieve lift.

    Wanneer je een normaal stabilo met alleen een apart hoogteroer langzamer wil trimmen krijg je een stabilo dat positieve lift moet leveren maar juist een negatieve welving heeft.
    Andersom wanneer je voor snelheid wilt trimmen krijg je een positieve welving, maar bij snel vliegen heb je een negatieve lift, weer niet optimaal.

    Door te trimmen met het voorste deel kan je voor langzaam vliegen de neus van het stabilo laten zakken en de klep (ongeveer) gelijk houden waardoor je wel de optimale welving voor die vliegtoestand met liftend stabilo kan houden.
    Omgekeerd voor snel vliegen (steken b.v.) kan je de stabilo neus wat omhoog zetten waarbij de welving weer past bij een negatieve lift in de snelle vliegtoestand.

    Verder kan je ook door bij het sturen beide servo's te gebruiken een optimalere welving krijgen tijdens de stuurfase.

    Een pendel stabilo is eigenlijk een beter compromis dan een stabilo met klep en 1 servo wanneer je weinig sturen hoeft, maar wel een flink snelheids (Cl) bereik nodog hebt.
    Bij meer stuurpower kan een stabilo met klep en 1 servo beter zijn en als je eenstabilo met klep en 2 servo's hebt dan kan je voor iedere toestand optimaliseren.
     
  18. gertjan siemons

    gertjan siemons

    Lid geworden:
    26 jul 2016
    Berichten:
    106
    Locatie:
    Rotterdam
    Helemaal goed Rick
    Dit heeft naast de ingestelde cg ook te maken met de manier waarmee de lift aangrijpt op de vleugel, hierdoor ontstaat een moment (zie onderstaand figuur)
    Bij snel vliegen draait deze voorover waardoor de vleugel bij wijze van spreken naar voren wil draaien en dit moet door de staart gecompenseerd moet worden door negative lift te genereren.
    Het omgekeerde effect krijg je als je de flaps positief uitzet, hierdoor draait het moment achterover en moeten we de staart positieve lift laten genereren.

    In hoeverre ik het hoogteroer tijdens het trimmen mee moet laten werken moet ik nog onderzoeken, heb er wel alvast een mixer voor aangemaakt tot nu toe volgt hij het kielvlak. Alleen bij de landing flaps compensatie moest ik dit wel doen om meer autoriteit te krijgen, maar dit kan ook aan de cg liggen die volgens mij nu wat te ver naar achteren ligt.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 2 mei 2020
    jve, Lyckele en funpeter7823 vinden dit leuk.
  19. funpeter7823

    funpeter7823

    Lid geworden:
    22 nov 2013
    Berichten:
    859
    Locatie:
    Emmen
    Wij leren elke dag weer :beer:
     
    Lyckele en gertjan siemons vinden dit leuk.
  20. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.471
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Ik begrijp nog niet helemaal waarom je dan niet alleen een pendelroer zou gebruiken. Wat is (bij correct ingestelde instelhoek) het voordeel van een hoogteroer gebruiken t.o.v. sturen met het hele stabilo? Subtielere bewegingen?
     

Deel Deze Pagina