Ondertussen vliegt de Edge prima, was wel een hele toer om het pendel-elevator roer goed in te stellen op mijn Futaba zender. De Edge weegt vliegklaar 1400 gram en er kan 600 gram ballast bij. Het cg ligt bij deze configuratie op 106 mm maar ik heb het gevoel dat het nog iets verder naar voren moet. Vleugel: 4 delig 6 segmenten (roeren) Romp: 2 delig servos in staartdeel Staart: pendel/elevator combi en rudder Motor: Tenshock EDF 1515 met 15T Esc: Castel Creations Edge Lite 50 Amp Bec: 5 Amp set to 7.2v Lipo: 4sTurnigy Nano-Tech plus 1000 mAh Prop: GM 13*7 Spinner: GM 30 mm Power: Max 600 watt bij 40+ Amp Servo's: Romp: 3 * KST X08 V5 Vleugel: 4 * MKS HV6110 Zender: Futaba T16SZ Ontvanger: 8 kanaal Futaba R7008SB
Vorige week de maiden gedaan, motor is krachtig. Ik moest de 14*7 GM prop wel één inch inkorten naar 13*7 om het juiste toerental te halen en de motor op 4s niet te overbelasten. De Edge maakt tegen de wind in snel afstand en klimt vol power in zo'n 10-15 sec naar 200 m. Was ontevreden over mijn zender configuratie vooral omdat het up/down trimmen op de elevator stond, heb dat nu omgezet op het pendelgedeelte. De elevator volgt deze beweging. Elevator zit op de stick en de pendel (trim) op de linkerschuif van de zender. Er is ook een mixer die bij het eindtraject up/down van de elevator het pendelroer laat meehelpen. Vandaag met straffe wind 3-4 bf zonder ballast testgevlogen en verder afgesteld. De vleugel koorde van de Edge is zo'n 1cm smaller dan mijn Explorer, de vleugel is dus slanker en het profiel dunner. Dit zijn mijn eerste ervaringen met de Edge, maar ben nu al reuze enthousiast over dit model, voor still-air is de Explorer erg goed, maar ik hoop en verwacht dat dit model beter presteert in windy condities zoals vandaag.
Das idd allemaal dik in orde hoor Het is een samengestelde drievoudige 'JST style' stekker die goed geïsoleerd is er is niet zoveel ruimte voor iets anders. .
Mooie en interessante kist Gert Jan. Leuk, dat geexperimenteer met nieuwe/andere kisten en natuurlijk veel plezier van en met deze aanwinst. Wat mij met name boeit is hoe de dubbele aandrijving van hoogte gaat bevallen. Wat ik heb begrepen dat e.e.a. bij de V-staart niet is doorgevoerd. Je hebt natuurlijk al lang gezien dat op rcgroups wat eerste indrukken/adviezen staan hoe deze feature in te zetten. Die kist bij het schoenenrekje is hoe e.e.a. geleverd wordt? Mooi en ik hoop dit jaar toch de kist "live" te kunnen meemaken. Groet Johnny
Ik zal het wel niet snappen, maar ik zie het niet, zie 3 servo's zitten toch, 2 voor hoogteroer lijkt me toch overdreven?
Verder vind ik het gewoon leuk om dit mooie technische concept uit te proberen. Was eigenlijk erg tevreden over de effectieve pendelroeren van mn Xplorers dit is een combinatie van beide en die servotjes zijn tegenwoordig inimini Er is ook een V-tail versie van de staartboom maar die heeft deze trim optie niet. Wil deze Edge voor windy condities gaan gebruiken. Hij is met 1400 gram niet ultralight maar is wel door de 'solid core' sterk en dun en heeft ook een mooi ballast systeem. Er is veel ruimte voor de motor esc en lipo, de esc zit achter de motor onder de neus, en omdat de servos voor in de staartboom zitten is de hele ruimte onder het kapje vrij voor de lipo. Een servo is voor rudder een voor het hoogteroer en een voor het trimmen met het pendelroer op deze manier kan je de instelhoek in iedere vliegmode aerodynamisch optimaal instellen, veel van deze trim posities zijn ingesteld in de zender, maar ik kan ook handmatig trimmen op de linker schuif van de zender.
Ha, oohhhh, super, die had ik niet gezien. Da's idd gaaf. Dit zijn natuurlijk hele kleine trim stapjes die je met deze servo uitvoert. Breng je dan de trim afstand terug naar 1 stap (ipv 4 stappen die standaard in Futaba zit)?
2 servo's voor het hoogteroer is in de grote luchtvaart een gebruikelijke methode. 1 voor het trimmen (voorste deel) en 1 voor het sturen (achterste deel). De reden is als volgt alhoewel hij voor velen misschien contra-intuitief is. In een toestel waarbij het zwaartepunt vast ligt tijdens de vlucht zal bij langzaam vliegen het stabilo een positieve lift moeten leveren en bij snel vliegen een negatieve lift. Wanneer je een normaal stabilo met alleen een apart hoogteroer langzamer wil trimmen krijg je een stabilo dat positieve lift moet leveren maar juist een negatieve welving heeft. Andersom wanneer je voor snelheid wilt trimmen krijg je een positieve welving, maar bij snel vliegen heb je een negatieve lift, weer niet optimaal. Door te trimmen met het voorste deel kan je voor langzaam vliegen de neus van het stabilo laten zakken en de klep (ongeveer) gelijk houden waardoor je wel de optimale welving voor die vliegtoestand met liftend stabilo kan houden. Omgekeerd voor snel vliegen (steken b.v.) kan je de stabilo neus wat omhoog zetten waarbij de welving weer past bij een negatieve lift in de snelle vliegtoestand. Verder kan je ook door bij het sturen beide servo's te gebruiken een optimalere welving krijgen tijdens de stuurfase. Een pendel stabilo is eigenlijk een beter compromis dan een stabilo met klep en 1 servo wanneer je weinig sturen hoeft, maar wel een flink snelheids (Cl) bereik nodog hebt. Bij meer stuurpower kan een stabilo met klep en 1 servo beter zijn en als je eenstabilo met klep en 2 servo's hebt dan kan je voor iedere toestand optimaliseren.
Helemaal goed Rick Dit heeft naast de ingestelde cg ook te maken met de manier waarmee de lift aangrijpt op de vleugel, hierdoor ontstaat een moment (zie onderstaand figuur) Bij snel vliegen draait deze voorover waardoor de vleugel bij wijze van spreken naar voren wil draaien en dit moet door de staart gecompenseerd moet worden door negative lift te genereren. Het omgekeerde effect krijg je als je de flaps positief uitzet, hierdoor draait het moment achterover en moeten we de staart positieve lift laten genereren. In hoeverre ik het hoogteroer tijdens het trimmen mee moet laten werken moet ik nog onderzoeken, heb er wel alvast een mixer voor aangemaakt tot nu toe volgt hij het kielvlak. Alleen bij de landing flaps compensatie moest ik dit wel doen om meer autoriteit te krijgen, maar dit kan ook aan de cg liggen die volgens mij nu wat te ver naar achteren ligt.
Ik begrijp nog niet helemaal waarom je dan niet alleen een pendelroer zou gebruiken. Wat is (bij correct ingestelde instelhoek) het voordeel van een hoogteroer gebruiken t.o.v. sturen met het hele stabilo? Subtielere bewegingen?