Met de combinatie van de twee delen kan je bij grote stuuruitslagen een net wat efficienter effect krijgen. Verder kan je ook hogere Cl waarden genereren bij uitslag zodat je stabilo kleiner kan zijn waarbij je gevaar voor ondersnijden uit kan stellen. Een vorm van ondersnijden is bv wanneer je met een gewelfd vleugel profiel (al dan niet door wat flap uitslag) bij hoge snelheden een zo groot negatief pitch moment genereerd dat je stabilo niet genoeg (negatieve) lift kan leveren om eea in evenwicht te houden. Dan zal je model door blijfven duiken waar je hem niet meer uit krijgt.
Ah dank, duidelijk. Ik ben overduidelijk nog nooit in de buurt van dat soort "use cases" geweest - ben benieuwd of ik dat met de Supra ooit nog ga ervaren. Hopelijk niet!
Had net contact met ene Bob uit de USA, ze hebben daar al een paar Edge's vliegen (zie rcgroups). Ik blijk de nieuwere 'regular' versie te hebben waarbij de romp 10 cm langer is en de vleugels wat sterker gemaakt zijn, gisteren redelijk gescheurd en zag weinig buiging van de vleugel. De lite versie van hem buigt wel flink met ballast zei hij maar is wel 200gram lichter.
Heb je ook minder uitslag op je flaps bij thermiek en speed nodig omdat je de instelhoek aanpast via het stabilo ?
Nee Peter, de optimale vleugel-flaphoek (tenzij enorm extreem) voor een zweeftoestand wordt bepaald door de vliegsnelheid eigenlijk je gewenste Cl. De optimale instelling van het stabilio in geval van 1 servo, is die welke die vliegsnelheid (Cl) te bereiken. Bij een geheel beweegbaar stabilo is dit simpel en meestal optimaal, bij een stabilo met klep kan je door de instelhoek van je stabilo te wijzigen je optimale (gewogen) gemiddelde proberen in te stellen. Bij gebruik van de 2 servo's is het mogelijk, met toch wel heel wat experimenten een optimum onder diverse vliegtoestanden te bereiken. Dit kan best complex worden wanneer je bij voorbeeld de optimale stand voor iedere constante vliegsnelheid rechtdoor of bij flauwe bocht goed hebt, moet je je weer gedachten vormen hoe het bij de zelfde snelheid in een korte thermiekbocht zit wanneer je met een hogere Cl vliegt. Iedere toevoeging levert meer kansen op maar ook véél meer werk om tot de optimale situatie te komen. In ieder gaval leidt het tot nadenken wat in ieder vliegtoestand aan de hand is, en nadenken is altijd goed. (Veel vliegen erbij is beter )
Ja Peter goede vraag, Het zou theoretisch iets minder weerstand kunnen opleveren. Dat is altijd gunstig, maar bij lage snelheden is dit effect denk ik te verwaarlozen, ik verwacht dan ook iets meer voordelen bij hogere snelheden tijdens het verplaatsen.
Vandaag even de Edge mogen sturen. De indruk is prima, met 1400 gram is het een mooie allrounder. De afwerking van de kist ziet er meer dan prima uit, zoals je bij alle moderne F5J kisten ziet.
En het zwaartepunt verder naar voren gelegd, 20 gram in de neus 106-104 mm. Hierdoor vliegt de Edge mooiere bochten en houd zijn snelheid beter vast.