EdgeTX: servo travel komt niet aan bij Pixhawk

Discussie in 'Modelbouwsoftware' gestart door Vaan, 26 okt 2023.

1. Vaan

Vaan

Lid geworden:
    13 aug 2011
    Hallo, ben bezig met EdgeTX (Radiomaster TX16S) en bedien kanaal 5 met een 2 standenschakelaar. Op de zender heb ik de minimale en maximale stand begrensd (1050 en 1900 ms), maar op Mission Planner (Pixhawk) komt hij binnen met 1000 ms en 2000 ms. Waarom komen de outputwaarden niet niet binnen zoals ze op de zender zijn ingesteld? Bedankt! Arthur.
    upload_2023-10-26_19-6-34.png

2. Tadango

Tadango Forum veteraan

Lid geworden:
    25 jun 2003
    Wat voor ontvanger?

3. Vaan

Vaan

Lid geworden:
    13 aug 2011
    Deze, weet niet direct hoe die heet:

upload_2023-10-26_19-30-41.png

4. Vaan

Vaan

Lid geworden:
    13 aug 2011
    Het is de RadioMaster RP2 ELRS Nano Receiver. Heb ook nog een RadioMaster RP1 ELRS Nano Receiver, als dat verschil zou maken.

En het is natuurlijk µs en geen ms.

Laatst bewerkt: 26 okt 2023
  5. Tadango

Tadango Forum veteraan

Lid geworden:
    25 jun 2003
    Hoe is je kanaal configuratie? Standaard zijn de kanalen boven de 4 niet proportioneel met elrs. Deze hebben 3 posities dacht ik dus je kan de eind punten erg niet beïnvloeden tenzij je de configuratie aanpast. Die zijn alleen bedoeld voor armen edg.

6. br@m

br@m

Lid geworden:
    19 apr 2006
    Ben je er mee bekend dat ELRS kanaal 5 gebruikt voor arming/disarming? Ik verwacht dat dat de reden is. Het heeft geen zin kanaal 5 te begrenzen, er worden namelijk maar twee toestanden verzonden (1 bit) en die worden dus kennelijk in de ontvanger vertaald naar 1000 resp. 2000 microseconden, wat logisch is (1-2ms zijn zo'n beetje de standaard grenzen in een PWM signaal). Er is in de zendmodule wel een optie om dit te veranderen, maar die optie is alleen voor 'gewone' modelvliegtuigen, zonder flightcontroller.

7. Vaan

Vaan

Lid geworden:
    13 aug 2011
    Bedankt voor de reactie! Op het bovenste plaatje is te zien dat hij met 78.1% een hoogste waarde heeft van precies 1900 µs. En aangezien dit het output-veld op de zender is, zou je toch aannemen dat hij die waarde zou uitsturen?

8. Tadango

Tadango Forum veteraan

Lid geworden:
    25 jun 2003
    Nee, elrs stuurt op kanaal 5 standaard niet de puls maar alleen 0 of 1. Meer niet. Wat je zender naar het moduul stuurt wordt bijna volledig genegeerd. Kleiner dan 1500 wordt een 0, groter dan 1500 wordt een 1. Meer stuurt elrs niet door Tenzij je de kanaal configuratie aanpast. Elrs is voor quads gemaakt en stuurt minimaal aan data zo snel mogelijk.

9. Vaan

Vaan

Lid geworden:
    13 aug 2011
    Br@m, bedankt! Ik zal me eens goed inlezen. Heb de laatste tien jaar alleen met vliegtuigen met Flight Controllers (APM/Pixhawk) gevlogen en nu is het tijd voor EdgeTX/ELRS. Leuke puzzel af en toe. Als het niet lukt met het begrenzen vanuit de zender kan het vast in de FC. En scripten kan altijd nog!

10. Vaan

Vaan

Lid geworden:
    13 aug 2011
    Tandango, ook bedankt! Armen deed ik altijd via de laptop (Telemetrie met Mission Planner) of met de stuurknuppel. Een switch is eigenlijk ook wel handig.

11. br@m

br@m

Lid geworden:
    19 apr 2006
    Je moet bedenken dat ELRS geen PWM puls trein verzendt. De PWM pulsen van de sticks worden A/D omgezet en verzonden als digitale waardes, elk PWM kanaal is 1 frame. De arming bit wordt met elke frame meegestuurd zodat die altijd aankomt met de hoogste frequentie. De arming bit heeft geen eigen frame. Om het mogelijk te maken je 'arming' toe te wijzen aan een schakelaar naar eigen voorkeur wordt die standaard aan kanaal vijf toegekend, maar dat is dus niet een kanaal met een eigen frame. En de zendmodule vertaalt de input op kanaal vijf naar een waarde van die ene bit. Vandaar dat begrenzen van kanaal 5 op je zender geen effect heeft.

Er is in de ELRS zendmodule configurator een optie om de kanaalindeling aan te passen voor vliegtuigen, je kan dan het aantal kanalen veranderen en de resolutie er van (en ook nog de frequentie van de frames dacht ik). Technisch bestaat 'kanaal 5' (die ene bit) dan nog steeds en die wordt ook nog steeds bij elk frame meegegeven (voor zover ik het begrepen heb), maar wordt op de ontvanger niet meer als output op kanaal vijf doorgegeven. En is dus ook niet meer toe te wijzen aan een kanaal in de zender. Dit is voor 'gewone' modelvliegtuigen handig want die doen niets met de arming bit en hebben zodoende alle uitgangen van de ontvanger ter beschikking voor PWM kanalen.

Deel Deze Pagina