edit, waarom stopt de lader zo vroeg?

• Topicstarter Topicstarter Jirure
  • Startdatum Startdatum
J

Jirure

Guest
Ik heb gister de accu pack gp3700 voor het eerst opgeladen op 0.4A had dus 14 uur ongeveer moeten duren maar naar 2,5 uur zei de lader al END.

vandaag ontlaad op 1A na 30minuten END.

Opnieuw opgeladen en nu weer op 0.4A en nu stopt de lader weer zo vroeg maar nu op 4,5 uur.

Waarom stopt de lader elke keer zo vroeg het gaat om een Intelli bipower.

wat moet ik nu weer doen eerst weer ontladen en weer proberen om op te laden en kijken hoelang hij het nu volhoud?

Hij meet de stroom de laadstroom continu, hij weet ook de tijd. Dan weet hij ook hoeveel elektronen (stroom*tijd) erin gegaan zijn (uitgedrukt in Ampere*uur, Ah). Hij weet niet het rendement van het laadproces.

Ter aanvulling van wat Ron al schreef.
De lader KAN niet weten wat het laadrendement van de accu is. Dat zal ook per accu verschillen en naarmate de accu ouder wordt zal dat rendement ook steeds minder worden. Dus wat het display aangeeft is wat de lader "in de accu heeft gestopt". Wat de accu daarvan werkelijk heeft opgeslagen kan je niet weten. Je komt het alleen te weten door de accu te ontladen en dan te meten wat eruit komt. Helaas klopt dat ook niet helemaal want het ontlaad rendement speelt hier ook nog een rol.
Stel dat de lader 2200mAh aangeeft en als je de accu gaat ontladen krijg je er niet meer uit dan 1800mAh. Dan mankeert er niets aan de accu, dat is normaal. Er gaat nu eenmaal energie verloren tijdens het laden EN het ontladen.

Je moet niet proberen een snellader als langzaamlader te gebruiken, tenzij deze een onderhoudsprogramma heeft.

Een Ni-accu geeft alleen een duidelijke delta-peak curve als de laadstroom op z'n minst 0,5 x C is (in dit geval dus 0,5 x 3700). Bij lagere laadstromen zal de lader meestal voortijdig afslaan. Het is echter ook mogelijk, dat-ie helemaal niet afslaat. Dit komt dus niet door de accu of door de lader, maar door de verkeerde keuze van laadstroom.

Bij een splinternieuwe accu is het altijd raadzaam om deze de eerste keren langzaam te laden. Met deze lader zal dat waarschijnlijk niet gaan, zodat je wel met 0,5 x C moet beginnen. Schade zal dit niet opleveren, maar houd wel de temperatuur van de accu in de gaten.

ik heb de accu vannacht weer aan de lader gehangen weer op 0.4A. Nu duurde het 9 uur nog te kort. vannacht weer aan de lader op 0.4A dan zal het wel weer langer duren gezien het verleden (2.5, 4.5, 9 uur) en na vannacht ga ik snel laden 4A zat ik aan te denken.

Back