een 1s3p lipo balancen?

Hallo,

Ik vroeg me af of het mogelijk is om een om gesoldeerd lipotje (van 2 of 3s naar 3p) ook te balancen? of werkt dit alleen wanneer de cellen in serie staan?

ik wil overigens een 3p lipo om als ontvanger accu te gebruiken (die de hele dag zo'n beetje wel mee moet kunnen gaan)

Jacar

het idee van balancen is volgens mij het gelijk trekken van elke cell in een pakket toch? en in een 1s3p pakket zitten 3 cellen die dus ook echt uit balans kunnen raken.

Jacar

Nee hoor ..... Omdat de cellen onderling bij de plus en min gekoppeld worden ze vanzelf gelijk getrokken , de cel met de laagste spanning zal de meeste stroom trekken en die met de hoogste het minste...

Uiteindelijk trekken ze gelijk , zelfs als je ze niet zou laden gebeurd dat nog vanzelf ;)

Vergelijk het met 3 emmers die onderling met een stukje slang verbonden zijn....

Zodra je de 1 vult zal dat doorlopen naar de andere 2 totdat het niveau gelijk is tussen elke emmer ;)

da's goed nieuws, scheelt weer een balanceerkabel :) Ik heb de celletjes binnen, ik ga ook 1S3P pakketjes maken voor mijn DLG's. 3x350mA moet toch goed zijn voor een middag vliegen, als ik er drie heb scheelt dat weer een accu en lader in de veldkoffer :)

Is die 3.3 Volt wel genoeg dan?
Ik dacht dat de meeste ontvangers tussen de 4.8 en 6 Volt nodig hebben en dat daarom er dan een 2s-pack gebruikt wordt?
En waarom een 1s3p maken? Waarom niet gelijk een iets grotere 1s1p pakket?

Nee, 3,7V/4,2V (volle lipo) is niet genoeg inderdaad, zeker niet voor een fullsize DLG met digitale servo's in de vleugel. Daarom zijn er ook drie voltage boosters onderweg voor bij deze pakketjes :)

Een 1S1P kan misschien bij andere toestellen prima maar de neus van een twister is erg krap. Sowieso is de romp erg klein (nog geen 2,5cm doorsnede op het punt waar de servo's erin zitten, een DLG romp is altijd erg vol) daarom zal een grotere lipo niet passen. Het voordeel van meerdere kleine cellen gebruiken is dat je bijvoorbeeld zo kunt solderen dat twee cellen tegen elkaar aan liggen en de derde "op de kop" erboven uit steekt.

Zoiets:
===
===
......===

Zo houd je bijvoorbeeld ruimte om wat extra lood kwijt te raken of te schuiven met je ontvanger. En 3x350mAh is altijd nog meer dan 1x 500 tot 800mAh ;)

Nee, 3,7V/4,2V (volle lipo) is niet genoeg inderdaad, zeker niet voor een fullsize DLG met digitale servo's in de vleugel. Daarom zijn er ook drie voltage boosters onderweg voor bij deze pakketjes :)
Ok, maar hoe efficient zijn die voltage boosters?
Ik bedoel, hoeveel van de capaciteit van de lipo raak je kwijt door de conversie?
Een 1S1P kan misschien bij andere toestellen prima maar de neus van een twister is erg krap. Sowieso is de romp erg klein (nog geen 2,5cm doorsnede op het punt waar de servo's erin zitten, een DLG romp is altijd erg vol) daarom zal een grotere lipo niet passen. Het voordeel van meerdere kleine cellen gebruiken is dat je bijvoorbeeld zo kunt solderen dat twee cellen tegen elkaar aan liggen en de derde "op de kop" erboven uit steekt.

Zoiets:
===
===
......===

Zo houd je bijvoorbeeld ruimte om wat extra lood kwijt te raken of te schuiven met je ontvanger. En 3x350mAh is altijd nog meer dan 1x 500 tot 800mAh ;)
Ok, is duidelijk, had geen rekening gehouden met smalle rompjes. :)

Hoop dat je de spullen snel krijgt en ben zeer benieuwd of dit ook lange vluchten toelaat.

--
Joost

Back