Een 4 kanaals vlieger met 3 kanalen vliegen ?

Ik vlieg momenteel een 3 kanaals vliegtuig wat me zeer goed bevalt. Maar ik wil graag groter en krachtiger gaan vliegen en heb mijn zinnen gezet op de Sonic 185 van Dynam. Dit is echter een 4 kanaals vlieger. Kan ik de aileron gewoon tijdelijk los koppelen en op de over gebleven 3 kanalen vliegen om eerst te wennen aan deze vlieger, of is dit niet te doen ?

mvg,
Marco

Hoi Marco.

Zou eerder het richtingsroer vastzetten.
Als je ailerons hebt kan je beter die gebruiken.
Niet elk toestel luisterd goed naar zijn richtingsroer.

Johan.

Als het rol roer bediend word en de flaps weer neutraal staan, corrigeerd de vlieger dan weer uit zijn eigen weer naar vertcaal ? Nu met de 3 kanaals vlieger gaat deze zelf weer verticaal vliegen.

Een rolroer model moet je met rolroer ook vliegen .

Hij heeft nooit zoveel V-vorm in de vleugel als een 3 as gestuurt model.

Zet je de rolroer vast is een crash voor progammeerd .

Mvg Johan

Dus jij bedoeld dat ik bij een 4 kanaals vliegtuig middels het rolroer moet leren sturen ?

Wat Johan bedoelt is dat een 4-kanaalsvliegtuig over de 4 kanalen moet gevlogen worden....Sneu voor je maar een 3-kanaals zenderset is binnen de kortste keren passé (zoals je nu ondervind)

Investeer in een goeie zenderset, aangezien je de smaak te pakken hebt zal het zijn geld meer dan waard zijn

Stevo

Ik zou persoonlijk geen roeren vast gaan zetten. Rolroeren leer je binnen 2 tellen mee vliegen en je zal merken dat dit beter gaat als met alleen richting. Daarnaast zal je in de toekomst wel richting bij gaan sturen als je met een rolroervliegtuig vliegt.

Wellicht dat er op het modelbouwforum in het tekoop draadje nog wel zenders staan zodat je met niet al teveel geld een goede zender kan kopen.
Als je voor een andere zender gaat zou ik het sneu vinden als je een 4 kanaals zender gaat kopen, kijk dan direct voor 6 of 7 kanalen. Kan je tenminste een paar jaar mee vooruit :cool:

misverstand ......

mij ging het niet om de zender, maar om het feit dat ik nu pas goed met een 3 kanaals vliegtuig kan vliegen. ik dacht dat ik met een nieuwe 4 kanaals vliegtuig de rolroeren tijdelijk kon vast zetten zodat ik eerst aan het vliegtuig kon wennen qua snelheid, gewicht, bewegingen enz, en achteraf als het vliegtuig vertrouwd is, de rolroeren ging bedienen.

Blijft voorgaande gewoon van toepassing

bij een 4 kanaalsvliegtuig alles benutten! Ze zijn gemaakt om via deze weg bestuurd te worden. Het heeft te maken met de opstelling van een vliegtuig (oa V-steling) maar dat zou ons te ver leiden.

Je zegt ook niet tegen de handelaar dat je versnellingen 3, 4 en 5 niet nodig hebt en dat hij deze kan achterwege laten omdat je toch nooit buiten de bebouwde kom rijdt. Het is misschien een kromme vergelijking maar daar komt het wel op neer.

Toestel met 4 functies? Alle functies gebruiken punt!

Stevo

Laatst bewerkt:
misverstand ......

mij ging het niet om de zender, maar om het feit dat ik nu pas goed met een 3 kanaals vliegtuig kan vliegen. ik dacht dat ik met een nieuwe 4 kanaals vliegtuig de rolroeren tijdelijk kon vast zetten zodat ik eerst aan het vliegtuig kon wennen qua snelheid, gewicht, bewegingen enz, en achteraf als het vliegtuig vertrouwd is, de rolroeren ging bedienen.

Zodra je voor de 1e keer de Ailerons gebruikt hebt wil je niet anders meer ;)

Groeten

Je kunt best met 3 kanalen vliegen hoor, geen noodzaak om er direct 4 te gebruiken. Maar als je iets vastzet, zou ik het richtingroer vastzetten. Met rolroer vliegt veel makkelijker (vooral directer) dan met richtingroer. Je kunt natuurlijk ook alles gewoon aansluiten en dan richtingroer nog niet gebruiken. Overigens is richtingroer wel handig om op de grond te kunnen sturen, dat lukt met rolroer niet.

Je kunt best met 3 kanalen vliegen hoor, geen noodzaak om er direct 4 te gebruiken. Maar als je iets vastzet, zou ik het richtingroer vastzetten. Met rolroer vliegt veel makkelijker (vooral directer) dan met richtingroer. Je kunt natuurlijk ook alles gewoon aansluiten en dan richtingroer nog niet gebruiken. Overigens is richtingroer wel handig om op de grond te kunnen sturen, dat lukt met rolroer niet.

Volgens mij concludeer je net als wij dat je alle kanalen moet gebruiken maar dan met meer woorden:sleeping:

Stevo

Je zegt ook niet tegen de handelaar dat je versnellingen 3, 4 en 5 niet nodig hebt en dat hij deze kan achterwege laten omdat je toch nooit buiten de bebouwde kom rijdt. Het is misschien een kromme vergelijking maar daar komt het wel op neer.

verkeerd geformueerd !! wat ik dan vraag aan de handelaar is of ik voor het rijden in de stad persé de 4e en 5e versnelling moet gebruiken. en dat zou dan niet nodig zijn, maar beide zijn wel aanwezig voor als ik verder wil. ik wil dus gewoon beginnen te vliegen met een 4 kanaals vliegtuig, maar weet niet of ik direct al de rolroer moet gebruiken om überhaupt te kunnen vliegen met een 4 kanaals vliegtuig. ik ben gewoon bang dat ik direct een fout maak en weer naar huis kan voor reparatie. maar goed, ik denk dat ik gewoon voor de leeuwen ga staan, mijn billen bloot en het gewoon eens probeer.

dus als ik jullie allemaal goed begrijp, sturen jullie eigenlijk allemaal met de rolroeren en niet met de richting roer ?? nu met de 3 kanaals vlieger is het zo dat als ik uit de bocht kom, en de stick op de zender weer recht zet, de vlieger ook weer netjes verticaal gaat vliegen. is dit ook zo als ik met de rolroeren stuur en de stick weer recht zet ?? of moet deze weer terug gecorrigeerd worden naar verticaal vliegen ??

en zijn er onder jullie ook mensen de een goed woord over hebben voor de Dynam Sonic 185 ??

gr,
Marco

dus als ik jullie allemaal goed begrijp, sturen jullie eigenlijk allemaal met de rolroeren en niet met de richting roer ??
Er zijn heel wat mensen die op een 4-kanaals toestel het richtingsroer niet of nauwelijks gebruiken.
Als je, uit een bocht, de ailerons neutraal zet zal een 4-kanaals toestel niet altijd vanzelf weer vlak gaan vliegen. (Het ene meer dan het andere.) Je moet het zelf met de ailerons weer vlak leggen.
Maar de meeste toestellen die voor 4 kan. ontworpen zijn, zullen echt slecht vliegen op 3.

edit - even het toestel bekeken (is een schuimzwever à la EasyGlider, Arcus, Junior S etc.). Gezien de enigzins omhoog staande tippen zal hij wel reageren als je met richting stuurt... maar met ailerons zal echt veel beter gaan. Als je 'm stuurt met ailerons zal je het richtingsroer niet missen, maar omgekeerd wél.

Laatst bewerkt:
Jaren 1965.

Vliegtuig vliegen zonder hoogteroer bediening.
Gaf geen problemen, gewent van vrijvlucht met een timer die na 50 sec. de brandstof toevoer afsloot.
Enkel richting en gas, het was toen nog met pulsen vliegen.
Wat waren we toen toch verwend met toestellen die haast vanzelf vlogen.

Johan.

Wat waren we toen toch verwend met toestellen die haast vanzelf vlogen.
Nou vergeet het maar...
Vanzelf vliegen? Ja omhoog zolang er nog wat in de tank zat. Dan rap omlaag, zonder dat het ooit op een landing leek.
Zwevers kon je wel zo maken dat ze in de thermiek bleven... ze kwamen er dan ook niet meer uit.
Ja daar had je van die "handige" timertjes voor. Of lontjes (dat er nooit een stuk hei is afgebrand...) De thermiek was altijd het best als mijn lontjes net op waren. :rolleyes:

ik ga het toestel gewoon eens kopen, bestuderen en als het zo ver is, gaat die de lucht in ....... op 4 kanalen. dan maar gewoon zo hoog mogelijk laten gaan om veel bodem vrijheid te krijgen en dan maar goed oefenen. lijkt me voor nu dan de beste optie.

gelukkig zijn er zat onderdelen te koop ...... :)

Back