Een 400/450 size CP heli temmen voor een beginner

Discussie in 'Electro specifiek' gestart door HansL, 4 jan 2012.

  1. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Heb bij het zoeken naar info volgende site gevonden

    www.rchelicopterfun.com

    en onmiddellijk een paar E-books gedownload.

    Het lijkt me op het eerste zicht dus best mogelijk om onmiddellijk met bijv. een 450 size CP heli te starten als die maar getemd wordt.

    Dat wordt dus nog een paar avondjes lezen.
     
  2. jjdehaan

    jjdehaan

    Lid geworden:
    20 okt 2008
    Berichten:
    1.745
    Locatie:
    Rockanje,Zuid-Holland
    En waarom zou het niet mogelijk zijn om met een 450 CP size heli te starten?????? Goed niet met erg veel wind maar het is allemaal te doen

    S6
     
  3. Jelleeee

    Jelleeee

    Lid geworden:
    27 jan 2011
    Berichten:
    2.335
    Zegt hij toch?! ;)
     
  4. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Omdat - bijna - iedereen adviseert om met een FP te starten. Zeker als je het op eingen houtje wil leren. Je krijgt dus het idee dat je een talent moet zijn om het met een CP machine te leren.

    Ik krijg nu de indruk dat het mitst het met het juiste materiaal, de juiste afstelling, de juiste informatie en voldoende technische achtergrond toch een haalbare kaart is.

    Het is natuurlijk evident om te stellen dat je het ook met een CP machine kan leren als je het al onder de knie hebt en ervaring hebt met afstellen (gezien je ruime heli park ga ik daar maar even van uit). Vanuit het standpunt van een heli beginner (vlieg wel al 20 jaar fixed wing) bekijk je het toch net even vanuit een ander perspectief.
     
  5. Stevo

    Stevo Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 jan 2004
    Berichten:
    6.175
    Locatie:
    Brugge-België
    Hans,

    De indruk die hier op MBF gewekt werd (toen ik ermee begon) en na 25 jaar fixed wing was eigenlijk ook niet anders.

    Met je opsomming kom je inderdaad aardig in de buurt maar er is een maar aan verbonden, mits alle factoren goedgezind en afgesteld zijn kan je zelfs een aap met een Formule 1 wagen doen rijden bij wijze van spreken.

    Probleem is dat niet alle factoren in het begin (want we spreken toch over het beginnen met) even gunstig zijn.

    Het ontbreekt je aan een budget (als beginnende 12 jarige die ma en pa moet overtuigen dat het geen bevlieging is na het beeindigen van hobby 324, been there en ik heb er hier ook een paar rondlopen die in die fase zitten ;-)

    Je weet de juiste weg niet te vinden naar die technische ondersteuning want ook daar is een zekere ervaring voor nodig die je als beginner niet altijd hebt. Het meeste contact met deze hobby is voor veel beginners langs deze weg. Ik ben er geen voorstander van maar we zitten in het skype, msn tijdperk.

    etc.

    Ik heb via dit forum ook vernomen dat je beter iemand met kennis van zaken laat kijken naar je heli die er wat van kent (en dan met alle zintuigen, likken proeven snuffelen voelen horen en zien). Dat mis je gewoon altijd met hulp op afstand. Wil je iemand tevreden stellen en hem op de juiste weg helpen via dit kanaal dan moet je altijd een versnelling lager schakelen.

    Een deskundige vriend heeft naar mijn CP'tje gekeken, ingevlogen en goed bevonden, ik vlieg nu al aardig wat rondjes en doe mijn eigen overhaull om het zo te stellen.

    Het is dus helemaal niet verkeerd om het advies te geven om met iets lager te beginnen (FP) via dit forum dan via een computer te verkondigen dat een CP gewoon ook goed kan werken. Dat zal ook wel maar dat is duidelijk het punt niet bij het verkondigen van pro contra CP.

    Stevo
     
  6. jjdehaan

    jjdehaan

    Lid geworden:
    20 okt 2008
    Berichten:
    1.745
    Locatie:
    Rockanje,Zuid-Holland

    +1;)

    Ik ben ook in 1995 begonnen met cp heli's te vliegen (na een aantal jaren met planken te hebben gevlogen)
    en het is allemaal goed te doen Mits je een echte doorzetter ben,een simulator heb en heeeeeel veel geduld!en veel oefent op de sim totdat je het spuugzat word.
    Ik was een jaar bezig om hem in hoover te houden,maar uit eindelijk(ook zonder enige begeleiding!!) steeds een stapje verder te komen.
    Het is moeilijk maar een echte doorzetter WINT

    Succes,

    Jeroen
     
  7. Chopstick

    Chopstick

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.099
    Locatie:
    Heesch
    Het kan zeker.
    Ik denk dat iedereen het ermee eens is dat het met begeleiding sneller gaat, met minder schade, en zeker ook veiliger.

    Zet een paar extra gewichtjes op de flybar. Daar wordt de heli een stuk rustiger van op de cyclische richtingen.
     
  8. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Heb me dit weekend een Blade 450 aangeschaft.
    Ga me alvast een training landing gear bouwen deze week.

    Hoveren op sim (Clearview) met de Blade 450 lukt al aardig goed na een weekje intensief oefenen (zowat een half uurtje per avond): tail in, side in en nose in.

    8 vormige circuits vliegen en zelfs loops en rollen vanuit hover lukt zonder controle te verliezen (maar het blijft maar sim natuurlijk)

    Een Zwitserse cirkel - zo noemt die figuur dacht ik ooit ns ergens te hebben gelezen (nose in cirkelvormige baan met mezelf in het middelpunt) - trekt op niets :)
     
  9. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    cp kan ook wel, maar meestal crash je wel een paar keer voor je kunt hooveren..
    En de meesten doen dat liever met een fp, die zet je vaak zonder schade zo weer neer. Een cp niet.
    De techniek is ook een stuk ingewikkelder
    Daarom raad ikzelf meestal ook een Fp aan.

    Zelf heb ik het ook geleerd met een fp (in mn eentje, zonder begeleiding) en dat ding heeft me door zijn wat onstabiele gedrag zodanig leren vliegen dat de nieuwere en betere heli's nooit de grond in gegaan zijn door mijn eigen fout.

    Maar, met genoeg geduld en beheersing kom je er wel.
    Verwacht alleen niet dat de sim en je heli hetzelfde gaan reageren.
    In vlucht kan het best, maar zeker het eerste rustige opstijgen naar een hoover toe is in een sim vele malen simpeler

    Probeer iig iemand naar de heli en zender te laten kijken. erg belangrijk.
    ten tweede, rustig opstijgen. eerst licht maken, tot de skids een beetje beginnen te "schaatsen", probeer hem dan op de plek te houden. Kijk waar hij heen wil, en corrigeer met mate. Kun je hem op 1 plek houden, langzaamaan gas meerdere tot hij los is.

    Niet meteen op 1 meter gaan vliegen vanwege grondeffecten en zo, hou hem kort bij de grond. Dan kun je tenminste het gas dichtgooien en zal de heli (zeker in combinatie met een trainingsgestel) geen enkele schade hebben. Zoiets op 1 meter kost je je staart, hoofdas, feathering shaft of iets anders.
    En niet verlegen zijn of jezelf groot houden, gewoon de heli neerzetten als je het niet vertrouwd of als je merkt dat je hem kwijt bent.
    Scheelt veel uren sleutelen..
     
  10. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Is het een optie om daarom pitch (en uiteraard throttle curve) aan te passen zodat de rotor bladen geen negative pitch hebben (0° of zelfs ietsje positief) wanneer je het gas dichtgooit? De 'smak' wordt dan iets minder hevig.
     
  11. chrisdv

    chrisdv

    Lid geworden:
    15 jan 2010
    Berichten:
    1.807
    Locatie:
    zuidwest friesland
    Dat 'gas dichtgooien' is iets wat ik mezelf met een esky honey bee FP heli had aangeleerd omdat het de enige mogelijkheid is om de motor te stoppen. Met een esky king (cp heli) was dat eigenlijk het zelfde verhaal, die had geen throttle hold op de zender, en snel de linker stick voor gas en dus ook pitch naar beneden trekken kon juist resulteren in schade. De heli smakt dan toch tegen de grond en de bladen daarbij de staart raken.

    Geen negatieve pitch instellen kan maar mogelijk krijg je de heli dan niet of moeizaam naar beneden bij wind of een windvlaag. Een beetje negatief kan dan wel nodig zijn.

    Ik zou zeggen, dreigt het mis te gaan dan toch proberen voorzichtig (niet abrubt) te landen en als de denkt dat de heli onvermijdelijk zal crashen dan de 'throttle-hold' er op om de motor uit te schakelen.
     
  12. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Hmm..

    Ik zie best wat beginners hun hooverwerk verrichten, de meesten hebben op een gegeven moment het probleem dat ze overcorrigeren, en dat de heli dus best hard van de ene naar de andere kant wil
    Om dan zachtjes de heli neer te zetten, heb je eigenlijk de automatismes nodig die je krijgt door veel te oefenen (maar die hebben ze nog niet, want dat zijn ze juist aan het leren)
    Of de heli gaat rustig 1 kant uit, maar door de verkeerde reactie gaat hij er steeds harder vandoor.

    Zachtjes neerzetten is altijd aan te raden
    maar als de situatie er om vraagt kun je hem beter gewoon even goed neerzetten ipv blijven proberen hem te "redden" (en tussendoor alles in de buurt net niet raken)
    enigste punt waar je echt op moet letten is de staart.. Zeker een torque tube vind het niet grappig als je de staart de grond in steekt. maar een snaaraandrijving kan wel wat hebben.

    over 0 graden, liever niet.
    liefst -5 graden in de normal modus, je krijgt hem nl met geen mogelijkheid omlaag met een beetje pech en wind.
    Daarnaast wil hij dan lekker tegen de grond gaan staan als je hem eens enthousiast neer moet zetten, en hij zal erg moeilijk omvallen met wat negatief. Helemaal als er een trainingsgestel aan vast zit.
    En de bladen staan dan sneller stil, bij 0 graden moeten ze helemaal uitdraaien (kan lang duren)
     
  13. chrisdv

    chrisdv

    Lid geworden:
    15 jan 2010
    Berichten:
    1.807
    Locatie:
    zuidwest friesland
    Klopt, wat ik eigenlijk maar bedoelde te zeggen is niet die stick in bij wijze van spreken 0,01 sec naar beneden willen trekken zoals je dat met een FP zal doen.
    Als je het wat aanpakt zoals in onderstaande video wordt getoond en een goede locatie hebt om te oefenen zou je de eerste oefeningen tot hover op zich toch schadeloos kunnen doen.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  14. Jelleeee

    Jelleeee

    Lid geworden:
    27 jan 2011
    Berichten:
    2.335
    Zo heb ik in het echt bochten leren pakken. Midden in de wei gaan staan, en op 5 meter afstand rustig side in rond je vliegen.
     
  15. dcb103

    dcb103 Guest

    Mits hij goed is afgesteld bedoel je toch Chris;)

    Alles is mogelijk om mee te beginnen , met verstand, doorzettings vermogen en vooral alle VEILIGHEIDS maatregelen nemen.(tik van fp tegen vingers auw, tik van cp tegen vingers ...........)

    Ken je materiaal (heli , zender, etc is super belangrijk) maar onthoud dat ervaring komt met de tijd. Alles goed inlezen (niet 1 dag maar weken)

    groet en succes,
    Dave

    ps. iedereen zal adviseren bij een RTF model hem uit elkaar te halen en alles te voorzien van LT, je zal dus alle facetten moeten doorlopen. Of je roept iemand met verstand van zaken , ook dit wordt altijd aangeraden hier op het forum. Alle termilogie moet bekend zijn en waar te vinden zoals;
    Throttle cut waar te vinden hoe in te stellen, fail safe waar te vinden en hoe en wat in te stellen, pitch en hoe in te stellen, aileron, elevator, curves, etc. etc.
    wat moeten mijn servos doen bij welke beweging van de sticks (nodig voor pre-check), constatering van afwijkingen, etc.etc. Het is niet alleen voor je eigen veiligheid maar ook die van anderen.

    En ja het is mogelijk om zonder begeleiding 250,450 en 500 te bouwen vliegen, zonder echte crash:D. (behalve als je geen geduld hebt)

    Een linkje van iets wat onschuldig lijkt maar ook anders had kunnen aflopen, noem het geluk of noem het stom maar ongelukjes zitten vaak in hele onschuldige hoekjes.

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  16. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Zonet voor de eerste maal de rotor laten draaien. Dit wordt leuk!

    - DX6i geprogrammeerd met de intermediate settings
    - Accu aangekoppeld
    - Binding gemaakt
    - Throttle hold geactiveerd... check
    - Gyro de tijd gegeven om te initaliseren
    - Elevator, aileron en rudder sticks wat rond bewogen
    - Throttle op low
    - Throttle hold uitgezet en 1 tandje throttle... en ja de rotorbladen begonnen te draaien. Heli stond wat rond te schommelen... blade tracking is op het eerste zicht goed.
    - Throttle nog een tandje bij en wat spelen met rudder om de heli wat om z'n as te laten draaien.

    Genoeg opwinding voor de eerste dag.
    Throttle hold weer geactiveerd en alles uitgezet.

    Nu maar even dat trainingslanding gear in elkaar knutselen om dit weekend wat te kunnen gaan schuiven!
     
  17. Rob

    Rob Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 mei 2002
    Berichten:
    1.948
    Locatie:
    Zutphen
    Ik ben gestart met simmen en heb vervolgens de site van Radd doorgeplozen http://www.dream-models.com/eco/index.html . Vervolgens mijn eerste (en huidige) heli (Esky KingII) even laten controleren en afstellen door ervaren vliegers. Het vliegen leer ik mezelf aan en ik vermaak me prima.
     
  18. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    [​IMG]

    Training landing gear staat eronder.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  19. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Ik heb zowel Radd's site als rchelicopterfun als ns doorgenomen. Het zal zowat de gulden middenweg worden denk ik. Alleen vind ik rchelicopterfun iets meer gestructureerd.
     
  20. Rob

    Rob Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 mei 2002
    Berichten:
    1.948
    Locatie:
    Zutphen
    Zodra je kunt hooveren ben je volgens mij Radd's school al snel voorbij. In mijn herinnering ging dat tot acculading 12 of zo... Het was ook maar als tip bedoeld. Ga zelf nog wel even op rchelicopterfun kijken...
     

Deel Deze Pagina