een afdicht probleem!

hallo

ik ben een basic jolle aan het bouwen en ik heb een probleen
ik heb nu de romp af en nu moet er een (draai) deksel\afdichting op
en nu is mijn vraag hoe kan ik dat het beste doen en is daar ook wat voor ? of moet ik zelf even creatief :roll: zijn?

alvast bedankt alex

Het deksel van graindor koffiepotten (zijn zo kartonnen kokers) is ideaal...of ik gebruik in m'n jolle het schroefdeksel van een doos bouillonblokjes...Zie draadje "Bouw basic jolle" voor foto's

Gewoon effe rondkijken in de supermarkt, waarschijnlijk vnd je wel een plastieken verpakking met schroefdeksel oid...die snij je af onder de schroefdraad en lijm je in in het dek...

Bij mij gaat het schroefdeksel er binnekort hopelijk af, vind het echt geen zicht ;)

Niels

JE zou ook een gat in in boot kunnen laten zitten en deze voor het zeilen dicht plakken met b.v overhead sheet of ander dun plastic en pvc tape. of je lijmt latjes onder je dek en daar leg je dan weer een plaatje over heen. Wel afdichten met b.v dunne tocht strip ( van die platte) of vaseline

groet FKZ

Bij mij gaat het schroefdeksel er binnekort hopelijk af, vind het echt geen zicht ...........

En je zit met de uitdaging om het geheel waterdicht in de romp te moeten lijmen.

Pendelaar

ik denk dat ik van gedachte ben verandert want dit is mischien ook een idee

je maakt een vierkant gat in je dek aan de ene kant set je een schanier aan de anderekant een soort slotje/vegrendel-ding en je laat het aan de binnen kant een strookje hout o.i.d. uitsteken en daar maak je een ruberen strook/bant aan vast en dan is het ook waterdicht en hij is dan z'n 1 cm in de boot en je hebt een heel mooi glad en strak dek (ga je ook wat sneller i.v.m. gestroomlijnt );P

ik heb ook nog even in mijn pa's rommelhok gezocht en hij heeft vanalehande draai en druk doppen maar de een krijg ik mijn hand niet dooer heen (5cm) en de ander daar kan mijn hele boot doorheen (niet letelijk) dus ik denk dat ik het ga doen zoals gezegt maar niet 1 die goed paste

grt alex

Het hoeft niet persé rond te zijn he. plastic doosjes met deksel zijn ook goed. Op de mijne heb ik nu een oud vijzendoosje gebruikt, het is een soort doorzichtig luikje waardoor het dek idd vlak is. Dit was nodig voor de vernieuwde schootvoering. Zal er binnekort wel eens een foto van posten.

het idee dat je beschrijft is goed maar helaas zeer moeilijk om perfect waterdicht uit te voeren...

succes,
Niels

Waar ik aan denk: Plexiglas plaatje en sleuf er in frezen. Hierin een passende Oring en met dit ding het gat afdichten. Vastzetten dmv bijv. boutje-vleugelmoertje o.i.d.

de afdichting is klaar zal nog over een week of 3 een camera hebben en dan zal ik de foto's posten

andere of goede iedeen zij altijt welkom

grt alex

Back