Een beginnende DLG moet in huis hebben....

Discussie in 'HLG/DLG/F3K' gestart door mestdaght, 6 nov 2021.

  1. mestdaght

    mestdaght

    Lid geworden:
    17 jan 2005
    Berichten:
    1.120
    Locatie:
    Ekeren
    Het is aftellen tot aan intermodellbau. Maar wat moet een beginnende DLG'r op zijn boodschappenlijstje zetten.
    Dan vooral met het oog op herstellen en of zelfbouw en eventueel koopjes.
     
  2. MusMus

    MusMus

    Lid geworden:
    28 nov 2014
    Berichten:
    357
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Voor zelfbouw zou ik het andersom doen. Eerst je doel vaststellen, dan de bouwstappen terug volgen en bedenken welk materiaal en gereedschap je er voor nodig had.
     
  3. MusMus

    MusMus

    Lid geworden:
    28 nov 2014
    Berichten:
    357
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Aannemende dan je verslingerd bent geraakt met de Mimi, elk 1,5 meter model die afgebouwd onder de 250gram komt is natuurlijk een goede volgende stap. kan je op meer plekken legaal vliegen onder dat gewicht.
     
  4. specialpainter.nl

    specialpainter.nl

    Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Berichten:
    2.449
    Locatie:
    Elst gld.
    handschoenen, epoxy, schuimsoorten, snijdraad, carbon, glasvezel, mylars, meer carbon en epoxy voor de zekerheid. Wanneer je je lol vooral krijgt uit het vliegen dan is het een overweging om zelf bouwen te laten zitten en een goede 2e hands 1,5 meter dlg te kopen. Als je in de gelegenheid bent om beide te doen dan is dat het mooiste; kan je en vliegen en bouwen! als je kist klaar is heb je gelijk een zeer goede vergelijking. Voor reparaties is een aantal schuimsoorten, carbon, glas en epoxy zeer handig om te hebben liggen, vergeet vooral de handschoenen niet.

    have fun!
     
  5. mestdaght

    mestdaght

    Lid geworden:
    17 jan 2005
    Berichten:
    1.120
    Locatie:
    Ekeren
    Carbon voor de vleugel in te dekken ga ik zeker opnemen in het lijstje.
    Zpoxy is dat ook goed ? Die droogt traag ( uren ipv minuten )
    Met de huidige mimi heb ik de vleugel volledig bedekt met glasvezel , maar ik vermoed dat dat overkill is. Voor een nieuwe vleugel ga ik de onderkant niet indekken, of enkel de voorste 5cm.
    +Carbon
    +handschoenen
     
  6. BastiaanD

    BastiaanD

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    133
    Locatie:
    Overasselt
    Mijn advies voor zelfbouw:

    Lamineer Epoxy: Epoxy Resin L + Hardener EPH 161 (om koolstof/glas/aramide mee te verwerken, Voor het lijmen van onderdelen zou ik Uhu endfest gebruiken.)
    Schuim: Styrodur groene schuim of het gele schuim uit de bouwmarkt
    Koolstof voor indekken van de vleugel: CW40 ( carboweave verkrijgbaar bij R&G of CN models)
    Koolfstof liggers: 3x0.6mm (carbonwinkel?)
    aramide/kevlar voor scharnierlijn. aanbrengen met Spuitlijm of Transfer tape 3m scotch 924 dacht ik.
    Glasplaatje voor het maken van hoorntjes in je vleugel en staartvlakken
    Mylars om te baggen 0.35mm dik
    Glasweefsel voor de staartvlakken (25gr/m2)
    Carbon UD voor verstevigingen
    0,3mm staaldraad voor aansturing van de staartvlakken, kan ook dik vislijn gitaarsnaar of iets anders sterks zijn.
    1.2mm verenstaal voor aansturing van de vleugel
    Servo's (Kst X08 ailerons / KST X06 staartvlakken)

    En nog wat losse materialen die ik waarschijnlijk mis maar wel handig zijn.
    Neem eens een kijkje op de volgende site van Loet voor het maken van vleugels.
    https://home.hccnet.nl/l.wakkerman/pos_vleugelbouw/pos_vleugelbouw_1.html

    Voor het repareren kun je veelal de spullen gebruiken die hierboven genoemd zijn maar iedere reparatie is anders.
     
    heino, mestdaght en specialpainter.nl vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina