pompebled
Forum veteraan
Een plaatsgenoot kwam aanzetten met een Shunbo Legend, ook door HK verkocht.
Deze 'zeilboot' is precies de Chinese definitie van een zeilboot: een boot met een mast en zeilen erop, zonder veel aandacht te hebben geschonken aan dingen als de positie van de kiel (met een bulb die bijna een kilo(!) te licht is) en de positie van de mast. Die overlappen nog nét niet, maar het scheelt niet veel, waardoor de boot een expert is in het dwars wegdrijven en hellen in een vlaagje, zonder voortgang te maken...
Het is een polyester romp van 90 cm, een aluminium mast met keep en rond de 0.4-0.5 m² zeil.
Met het originele grootzeil ligt het drukpunt te ver achterlijk en zeilt de boot voor geen meter, behalve vóór de wind.
Een link naar de manual: https://www.allradiosailboats.com/i...-900mm-RTR-RC-Sailboat-Instruction-Manual.pdf
De mast extreem ver voorover zetten had weinig effect en ziet er niet uit, dus wat anders geprobeerd:
Op de foto heb ik een oude fok van mijn Kyosho SeaWind op de plaats van het grootzeil gezet, om het drukpunt verder naar voren te brengen. Het ziet er niet uit, maar scheelt een nieuwe set zeilen maken.
Gisteren even geprobeerd, in 5Bft. waar de boot niet geschikt voor is, maar halve wind leek de boot beter te zeilen en in ieder geval voortgang te maken, vandaag met iets minder wind nog maar eens proberen:
Dit blijkt een aanzienlijke verbetering in het zeilgedrag op te leveren, de boot gaat nu daadwerkelijk vooruit, in plaats van al hellend zijwaarts weg te drijven.
De hartvergroting, die het extreme hellen in een vlaag bij mij te weeg brengt, kan alleen met een iets zwaardere bulb worden verholpen, dus dat zit in de planning.
Vóór de wind kan ze een Graupner TrueBlue bijna bijhouden...
Origineel zit er een Batan 1226 winch in, niet slecht, een beetje traag, maar sterk zat om het tuig van dek te trekken.
Op de beproefde Chinese manier voor spaghetti, zit er een kap over de trommel met twee gaten, waar de fokkeschoot op de bovenste helft zit en het grootzeil op de onderste. Hierbij wordt er op de wind vertrouwd om de schoot van de draaiende trommel te trekken... Succes.
Dat werkt absoluut niet betrouwbaar, dus heb ik de boel omgezet naar een rondlopende snaar, waar de schoten aan bevestigd zijn.
Een gelagerde rol op de neus:
Dekdoorvoeren ter hoogte van de mast, hier is later nog een stukje rond dwars voor de pijpjes gelijmd, om schavielen te voorkomen:
En een klemsysteem voor de snaar, want dat gehannes met knopen in zo'n beperkte ruimte is niks.
Totaal overzicht:
Dit werkt betrouwbaar.
Wordt vervolgd.
Groeten, Jan.
Deze 'zeilboot' is precies de Chinese definitie van een zeilboot: een boot met een mast en zeilen erop, zonder veel aandacht te hebben geschonken aan dingen als de positie van de kiel (met een bulb die bijna een kilo(!) te licht is) en de positie van de mast. Die overlappen nog nét niet, maar het scheelt niet veel, waardoor de boot een expert is in het dwars wegdrijven en hellen in een vlaagje, zonder voortgang te maken...
Het is een polyester romp van 90 cm, een aluminium mast met keep en rond de 0.4-0.5 m² zeil.
Met het originele grootzeil ligt het drukpunt te ver achterlijk en zeilt de boot voor geen meter, behalve vóór de wind.
Een link naar de manual: https://www.allradiosailboats.com/i...-900mm-RTR-RC-Sailboat-Instruction-Manual.pdf
De mast extreem ver voorover zetten had weinig effect en ziet er niet uit, dus wat anders geprobeerd:
Op de foto heb ik een oude fok van mijn Kyosho SeaWind op de plaats van het grootzeil gezet, om het drukpunt verder naar voren te brengen. Het ziet er niet uit, maar scheelt een nieuwe set zeilen maken.
Gisteren even geprobeerd, in 5Bft. waar de boot niet geschikt voor is, maar halve wind leek de boot beter te zeilen en in ieder geval voortgang te maken, vandaag met iets minder wind nog maar eens proberen:
Dit blijkt een aanzienlijke verbetering in het zeilgedrag op te leveren, de boot gaat nu daadwerkelijk vooruit, in plaats van al hellend zijwaarts weg te drijven.
De hartvergroting, die het extreme hellen in een vlaag bij mij te weeg brengt, kan alleen met een iets zwaardere bulb worden verholpen, dus dat zit in de planning.
Vóór de wind kan ze een Graupner TrueBlue bijna bijhouden...
Origineel zit er een Batan 1226 winch in, niet slecht, een beetje traag, maar sterk zat om het tuig van dek te trekken.
Op de beproefde Chinese manier voor spaghetti, zit er een kap over de trommel met twee gaten, waar de fokkeschoot op de bovenste helft zit en het grootzeil op de onderste. Hierbij wordt er op de wind vertrouwd om de schoot van de draaiende trommel te trekken... Succes.
Dat werkt absoluut niet betrouwbaar, dus heb ik de boel omgezet naar een rondlopende snaar, waar de schoten aan bevestigd zijn.
Een gelagerde rol op de neus:
Dekdoorvoeren ter hoogte van de mast, hier is later nog een stukje rond dwars voor de pijpjes gelijmd, om schavielen te voorkomen:
En een klemsysteem voor de snaar, want dat gehannes met knopen in zo'n beperkte ruimte is niks.
Totaal overzicht:
Dit werkt betrouwbaar.
Wordt vervolgd.
Groeten, Jan.
Laatst bewerkt: