Een dek van balsahout bewerken

• Topicstarter Topicstarter Webb
  • Startdatum Startdatum
W

Webb

Guest
Hallo,

Ik ben nu een tijdje bezig met het maken van VOR70 met een rompje van Robert (die ik via het forum heb leren kennen). Ik ben van plan om het dek van balsahout te maken, maar ik weet niet goed hoe ik dat achteraf glad moet krijgen. Ik neem aan dat ik het een aantal keer moet plamuren om het vervolgens te kunnen spuiten? Is het ook mogelijk om het met een lak of met G4 (waar kan ik dat krijgen) in te smeren en het daarna glad te schuren?

Groet!

insmeren met epoxy is een methode.

G4 kan maar wordt knoert hard en is bijnanniet meer te schuren als ik de reacties op het forum mag geloven.
een goede modelbouw zaak moet G4 kunnen leveren denk ik.

polyester plamuur, hier heb ik zelf goede resultaten mee.
eventueel eerst behandelen met porienvuller.

suc6

Dank John!
Bestaat er trouwens polyester plamuur dat niet zo enorm stinkt? ;)
Ik heb een aantal plekjes op de romp met polyster plamuur gedaan, maar wat stinkt dat spul zeg. Na het schuren krijg je wel een heel mooi glad oppervlak. Dat krijg je met geen enkele andere plamuur lijkt me??

Zou je het dek niet van dun vliegtuigtriplex maken? dat lijkt me wat sterker.

Mamut

Hallo bouwers

Ook ik ben met de romp van Robert bezig, en heb besloten om het dek van 2 mm triplex te maken. Als ik het dek en de opbouw helemaal af dan gaat er een dun laagje glasmat met 24-uurs-epoxy overheen. Dit moet volgens mij voldoende sterk zijn. Andere suggesties of ideen zijn uiteraard van harte welkom.

Mvg Oscar

ned103 zei:
Hallo bouwers

Ook ik ben met de romp van Robert bezig, en heb besloten om het dek van 2 mm triplex te maken. Als ik het dek en de opbouw helemaal af dan gaat er een dun laagje glasmat met 24-uurs-epoxy overheen. Dit moet volgens mij voldoende sterk zijn. Andere suggesties of ideen zijn uiteraard van harte welkom.

Mvg Oscar

Ik ken deze boot niet, maar de laatste zeilboot die ik van hout heb gebouwd, heeft een dek van 1,5 mm vliegtuigmultiplex dat ik eerst aan de onderzijde heb ingesmeerd met lamineerepoxy en meteen op de boot heb geplaatst. Na droging heb ik de hele romp behandeld met lamineerepoxy, zonder glasmat.
Volgens mij kan ik em zelfs als opstapje gebruiken.

Groeten,

Marcel.

Hoi Marcel,

Hier zat ik zelf ook aan te denken maar is die lamineerexpoy achteraf een beetje glad te krijgen zodat het een mooi glad dek gaat worden? Ik wil het namelijk wel een kleur gaan geven uiteindelijk. Is het aanbrengen van één laag dan voldoende of moet er meer lamineerepoxy op?

Groet!

Webb zei:
Hoi Marcel,

Hier zat ik zelf ook aan te denken maar is die lamineerexpoy achteraf een beetje glad te krijgen zodat het een mooi glad dek gaat worden? Ik wil het namelijk wel een kleur gaan geven uiteindelijk. Is het aanbrengen van één laag dan voldoende of moet er meer lamineerepoxy op?

Groet!

Geen probleem, even een paar dagen geduld hebben tot de epoxy goed is uitgehard, en dan kan je je dek, voor zover nodig, glad schuren en aflakken of schilderen.
Als je de epoxy met een kwast aanbrengt zou 1 laag voldoende moeten zijn. Als je dek een flink formaat heeft, kan je evt ook een rollertje gebruiken. Maar dan is de laag die je aanbrengt ook dunner. Dan zou je een 2e laag kunnen overwegen.

Groeten,

Marcel.

Dat klinkt zeer interessant allemaal, maar waar is die lamineer-epoxy te koop? De modelbouwwinkel of de doe-het-zelf-zaak?

Bvd Oscar

ned61 zei:
Dat klinkt zeer interessant allemaal, maar waar is die lamineer-epoxy te koop? De modelbouwwinkel of de doe-het-zelf-zaak?

Bvd Oscar

Daarvoor kan je in jouw geval denk ik het best naar Q in Pijnacker, of RC pitstop in Zoetermeer gaan.

Groeten,

Marcel.

Back