Een DLG voor Dirk

Om te beginnen even kort voorstellen: Ik ben Dirk, 37, woonachtig te Haarlem. Tussen m'n 12de en 20ste veel model gevlogen, deze zomer weer begonnen met een electro Sbach.

Erg leuk, maar al surfende kwam ik ook de DLG's tegen. Lijkt mij ook wel wat, leuk om hier in de buurt een beetje mee te zwiepen.

Ik heb me inmiddels een beetje ingelezen, maar wat tips en tricks kunnen natuurlijk nooit kwaad.

Ik wil graag een full size met ailerons. Bouwdoos, als ik zo'n ding helemaal zelf moet bouwen vliegen we in 2017 een keer... :). Bouwdoos in elkaar zetten moet geen probleem zijn, vroeger veel kisten compleet gebouwd en ook ruime ervaring met vezelversterkte kunststoffen.

De keuze (tot nu toe) is gevallen op een Long shot 4 (Topmodel CZ - Long Shot 4). Niet idioot duur (voor een DLG dan), lijkt mij prima om mee te beginnen. Online is met er positief over.

Wat betreft servo's zat ik te denken aan 4 stuks Dymond D47's. Deze kunnen dan direct van stroom worden voorzien vanuit een 2S lipo pakketje, alhoewel daar de meningen nogal over verschillen online. Ik heb een Taranis zender en nog een X4R ontvanger. Zo'n vario erbij is natuurlijk erg leuk om de (ongetwijfeld tegenvallende) starthoogtes enzo te meten.

Ik ben benieuwd wat de kenners ervan vinden... Bedankt alvast!

Hallo Dirk,

Leuk dat je weer gaat beginnen, ( ik ben er zelf ook 20 jaar tussen uit geweest maar weer helemaal verslingert) ;-)

DLG vliegen is erg leuk, zeer verslavend en erg makkelijk om na het eten nog even een half uurtje te doen ( als het niet donker is)

De long Shot kan ik niet beoordelen, ik denk alleen wel dat je er verstandig aan doet om voor de Ailerons D60 te kiezen, en voor Rudder en Hoogte is D47 prima

Ik gebruik dit in combinatie met een 2S pakketje op een Tantalus en werkt prima

Wellicht is de DLG clinic op terlet een goeie om te bezoeken, daar worden waarschijnlijk ook wel wat tweede hands kisten verhandeld

Groet

Niels

Kijk, dat is alvast een mooie tip: D60's ipv D47's in de vleugel, gaan we doen, bedankt.

Ik zal even kijken of de 23ste gaat lukken. Is best een stukje tuffen naar Terlet!

Kijk, dat is alvast een mooie tip: D60's ipv D47's in de vleugel, gaan we doen, bedankt.

Ik zal even kijken of de 23ste gaat lukken. Is best een stukje tuffen naar Terlet!

tja, normaal had je natuurlijk mee kunnen rijden (ik woon zelf in Limmen, vlak bij Castricum) maar ik kan de 23ste niet...... helaas!

wordt vast een enorm leuke dag! (misschien wel leuker als is iets te vliegen hebt)

Ik vlieg een vergelijkbare setup (Taranis, 2S, X4R, Variometer, Diamond D60's & D47's). Ik denk wel dat ik op Terlet ben. En ben ook deze zomer weer begonnen.
Mijn Taranis vertelt me mijn starthoogte wat, zoals je al zei, juist nu belangrijk is en niet als je al een tijdje vliegt. Lijkt me zelfs totaal onbelangrijk dan...

in mijn geval klopt dat wel een beetje, mijn zwiephoogte is 40+ meteren ik focus me nu vooral op vliegttechniek en thermiek zoeken en herkennen. met 40+ meter hoogte kom je namelijk al een heel eind [emoji1]

Sent from my iPhone 6

Kijk, allemaal reacties, mooi! Ook al een aanbod tot meerijden op de 23ste in de pm! Nu zit ik een beetje krap in de tijd de 23ste, zou alleen in de ochtend kunnen en het is wel 3 uurtjes rijden (heen en weer), dus dat gaat hem niet helemaal worden denk ik.

Wat betreft het model: Vind het bouwen leuk, dat heeft wel de voorkeur boven een 2de handse. Helemaal van scratch gaat alleen een beetje teveel tijd kosten. Ik sta open voor suggesties wat betreft andere leuke start DLG's... Die long shot heb ik ook maar gevonden met zoeken op 'entry level DLG'.

D60 op aileron zou ik niet doen maar eerder kiezen voor bv de graupner 427. Kost paar euro meer maar minder speling op de tandwielen.

D60 op aileron zou ik niet doen maar eerder kiezen voor bv de graupner 427. Kost paar euro meer maar minder speling op de tandwielen.

Graupner DES 427 Servo Specifications and Reviews

Bij de specificaties van die servo's zijn ze altijd maar bewust vaag.
Er wordt dan snelheid en kracht opgegeven bij 4.8V en 6V. Er staat nergens dat ze het blijven doen bij 8V.
Jij (Robert) weet denk ik wel of ze het op 2S prima doen en lang genoeg mee gaan.

Als ik nu voor kwaliteit zou gaan dan zou ik denk ik deze nemen: MKS HV6100 Servo
Ik heb nog de normale versie in mijn vleugel zitten. Die vlieg ik dus met een smart-LiPo. Nu ik een Taranis heb (telemetrie) vlieg ik liever 2S.

Een HV-servo is toch iets anders als een "servo-die-het-blijft-doen". Alle onderdelen worden op de rand van hun specs gebruikt en het stroomverbruik van de elektronica ligt te hoog. Er zijn nog maar weinig HV-servo's. Die normale MKS6100 gaan kapot op 2S en dat is denk ik de reden dat ze een 2S-versie nu hebben. Die 2 servo's van Dymond hebben een goede reputatie met 2S, maar zijn zover ik weet geen echte HV-servo's (corrigeer me als dat niet zo is).

Misschien dat ik een Frsky X4R om ga bouwen zodat die 5V aan de servo's geeft. Heeft iemand dat al ooit gedaan? Eventueel met andere ontvanger?
Zo heb je de voordelen van 2S (telemetrie) en kun je deze toch met je bestaande 5V servo's gebruiken.

Hallo Dirk,

Ik ben dit jaar ook begonnen en ook met longshot 4. Ben heel blij met deze kist. Erg degelijk, kan tegen stoot(je) en vliegt erg goed. Tegenwoordig gooi ik er meer dan 40 m mee. De servo's van dymond 60 en 47 heb ik er ook in zitten. Doen t prima. Nu helemaal nu ik 2s ben gaan gebruiken ipv NiMH. Heb m eerst gebouwd met bijgeleverde teflon 'slang' met dun metalen draad erin voor rudder en elevator. Later vervangen door dynema trekdraad en veertjes. Let wel op de plek van je roerhoorntje, als je rechts werpt moet deze rechts zitten. Dat had ik eerst niet en dan gooi je in een bocht. Succes met je keuze!

Edwin

Kijk weer allemaal tips! Wat betreft die servo's: Er is al een setje D60's in gebruik op een hotlinertje. Dat gaat tot nu toe prima qua speling, tot nu toe geen problemen mee en dat ding gaat allemachtig hard. Echter zijn ze wel beide gestript na een onbedoelde landing... Vind het wel erg handig dat ze direct op 2S kunnen.

@macedh: Goed te horen dat ie bevalt. Waar heb je hem besteld als ik vragen mag? En hoe bevalt de werppin, ik las ergens anders dat de positie daarvan standaard niet lekker is... Ik onthoud de aansturingstip!

D60 op aileron

Wat is de achtergrond achter het advies om D60 op aileron te gebruiken ipv de D47? Meestal gebruik ik (bij twee servo's) op aileron juist daar een lichtere servo en voor hoogte en richting een iets zwaardere.

De Graupner DES 427 is meteen wel weer een heel stuk duurder. Wanneer merk je als beginnend DLG' er het verschil tussen een Dymond en de Graupner servo?

Van de Dymond servo's vind ik het fijn dat die probleemloos op 2S kan, mijn ontvanger kan dat namelijk ook.

groet,

Erik

graupner kan inderdaad niet rechtstreeks op 2s, heb met de d60's nog wel eens problemen gehad dat ze spontaan "dood"gingen. Zonder enige reden. Heb ze veel gebruikt. Toch merk ik met dlg dat je met d60 sneller last van flutter hebt.

Ik heb de LS4 in Duitsland besteld maar zou hem nu rechtstreeks bestellen bij de fabrikant, Horesji of zoiets. Zij hebben ook alternatieve gestroomlijnde werppinnen voor 2 euro oid. De bijgeleverde pin is niet fijn, die heb ik er uitgehaald en vervangen door bovenstaande die ik samen met andere fijne onderdeeltjes rechtstreeks besteld heb. Nieuwe werppin nderdaad naar achter geplaatst dat geeft meer bewegingsvrijheid en gooit fijner.

Edwin

Wat is de achtergrond achter het advies om D60 op aileron te gebruiken ipv de D47? Meestal gebruik ik (bij twee servo's) op aileron juist daar een lichtere servo en voor hoogte en richting een iets zwaardere

Bij een dlg heb je in verhouding vrij grote ailerons die je ook als flaps gebruikt. Vooral met de landing (full flap) geef je ze wel eens een tik en d47's kunnen daar minder goed tegen als d60's :-)

DES 427 BB DIGITAL SERVO*GRAUPNER

6 euro duurder vind ik niet een heel stuk duurder, zeker als je het wegzet tegen de kosten van een dlg. Het is een kleine investering in de toekomst.
Ja, maar de OP gaf aan 2S te willen gebruiken. De D60 schijnt en redelijke reputatie te hebben op 2S, maar ik denk zelf dat de MKS dan echt een goed advies is. Ze zijn er pas een week of 2, dus veel weet men er natuurlijk nog niet van. De voorganger (de niet HV) heeft in ieder geval en goede reputatie.

@ Edwin
Over de alternatieven van/voor de werppin is goed om te lezen.

De Graupner servo uit de eerdere link kostte $41 met evt. bijkomende verzend en douanekosten. De prijs bij Lindinger is bijna overeenkomstig met de D60 (het verschil is iig niet zo groot). Blijft het kunnen gebruiken van een 2S lipo.

De MKS servo kan dat ook, ziet er qua specs goed uit en/maar die kost dan zomaar 32 Pond, dat wordt een Euro of 40

Voorlopig voor mij nog niet dringend. DLG plannen heb voor komend (buiten) seizoen.

Maakt het financieel nog uit om direct bij de fabrikant te bestellen?

groet,

Erik

Laatst bewerkt:
Om te beginnen even kort voorstellen: Ik ben Dirk, 37, woonachtig te Haarlem. Tussen m'n 12de en 20ste veel model gevlogen, deze zomer weer begonnen met een electro Sbach.

Erg leuk, maar al surfende kwam ik ook de DLG's tegen. Lijkt mij ook wel wat, leuk om hier in de buurt een beetje mee te zwiepen.
Hallo Dirk, Waar was je van plan te gaan zwiepen?

De dichtstbijzijnde (model) vliegclub is V4, die vliegt in Hillegom. Daar zijn meer ervaren vliegers lid, en ook leden met een DLG. Als je vragen of problemen hebt kun je ook eens naar een clubavond gaan.

Ik vlieg ook wel eens op Schoteroog (bij die windmolens).
Helaas ben ik er niet bij op Terlet :(

Groeten, Leon (ook uit Haarlem ;))

Back