Een echte beginner met wat vragen

• Topicstarter Topicstarter M@@rten
  • Startdatum Startdatum
Wild vliegen is leuk..... maar je moet er wel rekening mee houden, dat je niet bij iemand (blijvend) letsel veroorzaakt.

Want dan kan je voor alle kosten opdraaien, en dat kan in het slechtste geval nog wel eens heel duur aflopen :wink:

voor wildvliegen hoef ik me geen zorgen te maken :P hier is meer dan genoeg plek waar ook nooit iemand komt..dus dat is het probleem niet

M@@rten zei:
voor wildvliegen hoef ik me geen zorgen te maken :P hier is meer dan genoeg plek waar ook nooit iemand komt..dus dat is het probleem niet
Als het goed is ligt Haler in het controle gebied van de vliegvelden Budel(NL) en Kleine Brögel(B) ... dan is "wildvliegen" alleen toegestaan als je een overeenkomst hebt met de desbetreffende luchtvaartautoriteit .... (dit is geregeld in de nieuwe "regeling modelvliegen"van 2 december 2005) ... en dat geld zelfs voor een X-Twn ...

Dus als je daar onbevoegd vliegt ben je a: strafbaar en b: niet verzekerd

@dirk..oo dat wist ik niet.. :( jammer want dat zou betekenen dat ik alleen kan vliegen bij een club..
@hobby ja inderdaad maar hier komt echt niemand in die weilanden enzo..

Ik woon in Weert, daar is geloof ik ook een vliegclub,
maar ik voel er niet zoveel voor om dat eind te gaan fietsen met een easyglider onder je arm..

Dat is natuurlijk helemaal de verkeerde instelling, maargoed.
Ik heb wel het geld, maar nog geen vliegtuig, ben even aan het rondkijken hoe ik het beste kan beginnen ook met club enzo.

M@@rten zei:
@hobby ja inderdaad maar hier komt echt niemand in die weilanden enzo..

En wat is dan met die verdwaalde koe die je zou kunnen aanvliegen?
ok, met een easystar heeft die dan een blauwe plek en geeft misschien enkele dagen zure melk, maar later ga je daar eens met een zwaarder model en dan zijn de gevolgen misschien niet te overzien.
Daarnaast kan een model er ook eens vandoor gaan en vele kilometers afleggen voordat het terug naar moeder aarde keert, en die goede man in de hemel die mag dan weten waar het terecht komt. De grootste afstand die ik weet dat een modelvliegtuig zonder besturing heeft afgelegd is ooit een A-2 geweest die tijdens een vrije vlucht wedstrijd op de Altweerterheide weg vloog. Enkele dagen later werd de eigenaar gebeld en kon hij het model in Beek (L) weer ophalen. Daarnaast heeft vorig jaar een Amerikaan met een modelvliegtuig de atlantische oceaan overgestoken. Een groot gedeelte van de vlucht werd het model bestuurd door een ingebouwde computer.

Dit is ook met mijn allereerste kist en allereerste vlucht gebeurt!
Toestel was helemaal door leden van de vliegvereniging nagekeken en goed bevonden. Een instructeur heeft hem de lucht in geholpen en na een paar rondjes uittrimmen reageerde het toestel niet meer op het richtingsroer. Reste hem iks anders dan de motor uit te gooien en het kistje te laten gaan. Deze is later na een intensieve zoektocht teruggevonden op 5 kilometer afstand, rechtop met zijn neus in een paardewei! Achteraf bleek dat ik de scharnieren van mijn richtingsroer niet geborgd had!

Idd, was over het hoofd gezien. Ook de "profs" maken dus fouten!
Bijkomend voordeel is wel dat ik nu standaard voor iedere vlucht even een rukje aan mijn roeren geef om te zien of ze nog goed vast zitten :D

En altijd voor iedere vlucht stuurfuncties controleren, is links nog steeds links, is up nog steeds up en geen down? Zo hoor je ook of alles nog goed licht loopt.

En altijd voor iedere vlucht stuurfuncties controleren, is links nog steeds links, is up nog steeds up en geen down? Zo hoor je ook of alles nog goed licht loopt.

ooh nou als ik deze verhalen hoor..ga ik denk ik toch maar beter op een club vliegen :P
maar als hij daar buiten bereik komt en ervandoor gaat? zijn de gevolgen dan niet voor jezelf? en bestaat er niet een soort failsave zoals bij autoos voor vliegtuigen?

wel jammer trouwens..zou ik om te vliegen steeds naar de club moeten mja.. ;)

Als technisch gezien alles in orde is, raakt je model nooit buiten bereik van de zender. Als je buiten bereik van de zender vliegt, zie je het toestel al lang niet meer. Mocht er toch een storing optreden dan zal het model (meestal vrij snel) neerstorten.
Ook dit is weer een reden om bij een club te vliegen; de verzekering: als je gaat wildvliegen en het toestel raakt iets of iemand dan kun je behoorlijke problemen krijgen met je verzekering.

Een failsafe voor een vliegtuig bestaat natuurlijk niet :D

En waarom zou die niet bestaan?

Omdat een failsafe bij een auto ervoor zorgt dat de auto op de rem gaat staan, of rondjes draaien zodra er iets met het signaal gebeurt.
Er zijn naar mijn weten geen apparaatjes die een vliegtuig netjes op de grond zetten 8O .

oke..bedankt voor de reactie Hansieman :P
er is in weert 19 maart in een cafe een soort marktje van rc en voral vliegtuigen..ik denk dat ik daar eens ga kijken en ideeën op doen..
groetjes maarten :D :D

Een fail-safe voor vliegtuigen bestaat natuurlijk wel!
Het probleem is alleen dat een dergelijke fail-safe nooit schade aan je model zal kunnen voorkomen. Als een fail-safe wordt gebruikt wordt hij meestal zo ingesteld dat de motor uit wordt gezet en dat het model in een niet te scherpe bocht naar beneden komt cirkelen. Zo wordt voorkomen dat een model bij het wegvallen van het zendersignaal er vandoor kan gaan. Het komt dan toch op een vrij geringe afstand van het vliegveld naar beneden. De kans op schade aan personen en goederen van derden is dan het kleinst. Je model zal meestal toch behoorlijk beschadigd raken bij een dergelijke, min of meer, gecontroleerde crash.

Back