Een eerbetoon aan Evert Kreulen en zijn Impuls

Discussie in 'Bouwverslagen' gestart door Bruno van Hoek, 3 okt 2019.

  1. Harry van Melick

    Harry van Melick PH-SAM

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    1.051
    Locatie:
    Endingen am Kaiserstuhl, Duitsland
    Bedankt Arthur, goed over nagedacht.
    Het afneembaar landingsgestel is ook een leuke vondst. Nu nog de staaldraad achter aan de romp afneembaar maken (de f2b jongens weten precies hoe) en hij past in een grote schoenendoos :)

    Misschien dat ik er, tijdens onze wintermaanden in Spanje, ook een ga bouwen.
    Alhoewel ik hier nog een PAW diesel heb liggen zou het toch electro worden en dan zonder hoogteroer. Minder of meer toeren is hoog/laag.

    De "Evert Kreulen Memorial" meevliegen is me te gevaarlijk, Henk Boonestro weet nog wel waarom, of niet Henk ?
     
    Laatst bewerkt: 4 apr 2020
  2. RTrider

    RTrider PH-SAM

    Lid geworden:
    21 feb 2011
    Berichten:
    474
    Locatie:
    Druten
    Dag Harry,
    Goede en begrijpelijke vraag.
    Arthur bedankt voor het antwoord waar ik het geheel mee eens ben.
    Groet Gerard
     
  3. RTrider

    RTrider PH-SAM

    Lid geworden:
    21 feb 2011
    Berichten:
    474
    Locatie:
    Druten
    Rene, ben benieuwd hoe jij de vleugel deelbaar hebt gemaakt.
    En wat jouw overweging is om het te maken zoals je gedaan hebt.
    Gerard
     
  4. HBZWEEF

    HBZWEEF PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2008
    Berichten:
    523
    Locatie:
    Harderwijk
    Hé Harry,
    Leuk je hier te treffen. Als je een "akkefietje" bedoelt tijdens een F3B wedstrijd in Amay ver in de vorige eeuw dan wil ik dat voor jouw reputatie wel onder de pet houden.;) maar het had iets te maken met véél gelijksoortige modellen tegelijk in de lucht.

    Overigens, je zorgt toch wel dat hét model van je vader, de Stootkop, in onze tekeningen serie wordt opgenomen en beschreven?

    Groet en hou het Corona vrij daar in gevaarlijk Spanje.
     
  5. Harry van Melick

    Harry van Melick PH-SAM

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    1.051
    Locatie:
    Endingen am Kaiserstuhl, Duitsland
    Klopt Henk, ik vloog een Focus van Eismann, alleen waren er een stuk of 3 in de lucht en dus stuurde ik de verkeerde.
    Jammer, ik had een 'Reflight' en stond op dat moment nog op de 14 plaats.
    En mijn broer Geert maar roepen, Harry je toestel stort neer. Zo kapot zie je ze niet elke dag.
    Een verhaal nog uit de tijd "That the air was clean and sex was dirty".
     
    Ecstacy vindt dit leuk.
  6. Harry van Melick

    Harry van Melick PH-SAM

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    1.051
    Locatie:
    Endingen am Kaiserstuhl, Duitsland
    Henk, wij, mijn broer en ik hebben de tekening van de 'Stootkop' niet, maar er moeten in de 'vintage wereld' nog wel een paar zijn.

    Harry
     
  7. ArthurP

    ArthurP Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    18 jul 2007
    Berichten:
    708
    Locatie:
    Rotterdam
    Met een paar TFA leden zijn wij bezig met een website met tekeningen van vintage Nederlandse modellen, ook de Stootkop staat hierbij.
    Hier alvast de link naar de proef pagina, binnenkort zal deze op het openbare deel van het MBF komen:

    https://webappsandmore.nl/tekeningen/
     
    Harry van Melick vindt dit leuk.
  8. Harry van Melick

    Harry van Melick PH-SAM

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    1.051
    Locatie:
    Endingen am Kaiserstuhl, Duitsland
    Off Topic

    Kleine anekdote, toen Juste van Hattum de "Super Stootkop" uitbracht was bij ons thuis 'het huis te klein'.
    Het is hierna tussen mijn vader en van Hattum nooit meer goedgekomen.
     
    Bruno van Hoek en Énke Blériot vinden dit leuk.
  9. HBZWEEF

    HBZWEEF PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2008
    Berichten:
    523
    Locatie:
    Harderwijk
    Kijk, dat soort specifieke info is nou juist leuk. Misschien kun je ook nog iets vertellen over hoe jullie vader tot het ontwerp kwam en in welk jaar en of jullie daar als kinderen iets van meegekregen hebben. Wat was de achtergrond van je vader, werd er toen in clubverband gebouwd etc. etc.
    Per slot van rekening is ook "De Stootkop" een deel van de Nederlandse modelvliegtuigbouw historie.

    PS Ik wil dit draadje niet te veel vervuilen, dus het mag ook in het Vintage RA/RC forum
     
  10. Harry van Melick

    Harry van Melick PH-SAM

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    1.051
    Locatie:
    Endingen am Kaiserstuhl, Duitsland
    Henk, mijn vader was timmerman en bouwde, voor zover ik me nog kan herinneren alleen thuis.
    Over het ontstaan van de Stootkop weet ik niets en volgens mij mijn broer Geert ook niet, we waren nog te jong.
    Wel gingen we naar bijna alle wedstrijden op de Budelse Heide en hierover is genoeg te vertellen.
    Zij die mijn vader hebben gekend weten dat als het misging hij niet te genieten was, om José Mourinho te citeren, hij was 'A Special One'.
    Maar, inderdaad laten we ons hier beperken tot de "Impuls"

    P.s Henk vlieg je ook nog UL?, Ik ben gestopt toen we naar Spanje verhuisden. Wonen nu in Duitsland.

    Harry
     
    Bruno van Hoek en HBZWEEF vinden dit leuk.
  11. HBZWEEF

    HBZWEEF PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2008
    Berichten:
    523
    Locatie:
    Harderwijk
    Nee UL al een tijdje niet meer. Was leuk maar modelvliegen/bouwen is veeeuul leuker.
     
    Harry van Melick vindt dit leuk.
  12. Harry van Melick

    Harry van Melick PH-SAM

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    1.051
    Locatie:
    Endingen am Kaiserstuhl, Duitsland
    Iemand een idee wat het gewicht was van de 'Impuls' waar Evert mee vloog?
     
  13. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.023
    Locatie:
    Zwolle
    Ik kan me niet herinneren dat gezien te hebben maar..

    De mijne is heel licht zeg maar 1100 gram wanneer we daar mijn apparatuur af doen..100 gram was ook licht....dan zitten we op leeg 1000 gram

    Op de tekening staan draagvermogen 800 gram.

    Dus het zou zomaar kunnen dat het origineel 1800 gram was.
     
  14. Harry van Melick

    Harry van Melick PH-SAM

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    1.051
    Locatie:
    Endingen am Kaiserstuhl, Duitsland
    Ongelooflijk 1100 gram vlieg-klaar. Ik denk ook minimaal 1800 gram.
    Persoonlijk denk ik dat je met de huidige apparatuur niet echt op het gewicht hoeft te letten daarbij kun je, indien Electro nog wat met de capaciteit van de Lipo variëren, en de beuken motordragers vervangen door linde of vurenhout.
     
  15. lamberto

    lamberto

    Lid geworden:
    12 okt 2008
    Berichten:
    216
    Locatie:
    stadskanaal
    Dag Gerard
    Ik moet nu ook mijn tankje gaan solderen. Heb echter alleen maar S39. Een eerder messing tankje zat na een paar maanden van binnen onder de groene aanslag. Voor de IMPULS wil ik nu blik gebruiken en helaas ook S39 omdat ik niets anders heb. Op het internet zag ik dat men sprak over Purine S39.
    Hoe zit het dan toch.??
    Lambert te STK.
    Sent from my FIG-LX1 using Modelbouwforum.nl mobile app
     
  16. RTrider

    RTrider PH-SAM

    Lid geworden:
    21 feb 2011
    Berichten:
    474
    Locatie:
    Druten
  17. lamberto

    lamberto

    Lid geworden:
    12 okt 2008
    Berichten:
    216
    Locatie:
    stadskanaal
  18. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Ik soldeer tanks uit vertind blik (zoals die ik bij Gerard zie in de foto's hierboven) alleen maar harskernsoldeer (het elektronicaspul).
    Als je de tank daarna spoelt met alcohol of spiritus, los je daarmee eventuele harsresten op.
    Toegegeven, er gaan wel wat decimeters in, maar dan heb je ook wat.
    Belangrijkste is een soldeerbout met voldoende warmtecapaciteit.
    Voor zo'n Impuls tank zal het wel loslopen.
    Maar bij de > 1 liter tanks, die ik voor collectieve TFA projecten heb gemaakt schoot mijn 75 watt net iets tekort.
    Daar kwam het "fornuis met handvat" van de TFA werkplaatschef goed van pas, dat was zeker meer dan 100W.
    Het dichtvloeien van de naden was daarmee kinderspel.
    Alleen even wachten met het aanpakken van je werkstuk.....:eek::D
     
    RTrider en ArthurP vinden dit leuk.
  19. RTrider

    RTrider PH-SAM

    Lid geworden:
    21 feb 2011
    Berichten:
    474
    Locatie:
    Druten
    Idd vertind blik van QteP.
    Boutje van 40Watt. Wel ff de tijd nemen om het blik te laten opwarmen maar dan vloeit En stolt de soldeer mooi glimmend
     
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  20. HBZWEEF

    HBZWEEF PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2008
    Berichten:
    523
    Locatie:
    Harderwijk
    IMG_2280.JPG
    Nieuw tankje gesoldeerd voor Graupner Kadett. 5 cc was genoeg voor 1 minuut looptijd, alleen het afstellen kostte teveel tijd vandaar een wat grotere (16cc).
    Zo dichtbij lijkt het soldeerwerk vreselijk maar dat valt mee. Onder druk geeft het geen krimp. Ik gebruik zuurvrije soldeerpasta van de loodgieter.
     
    Bruno van Hoek en RTrider vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina