Een eerbetoon aan Evert Kreulen en zijn Impuls

Discussie in 'Bouwverslagen' gestart door Bruno van Hoek, 3 okt 2019.

  1. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.023
    Locatie:
    Zwolle
    stabilo stand meten onder tegen het stabilo zowel achter als voor ( eigenlijk aan voorzijde het denkbeeldige snijpunt van de onderlijn en de verticale lijn rakend aan de punt van de neusradius..maar das lastig..vandaar meet de voorzijde aan de onderkant maar op ongeveer 15 mm vanaf de voorlijst.
     
  2. RTrider

    RTrider PH-SAM

    Lid geworden:
    21 feb 2011
    Berichten:
    474
    Locatie:
    Druten
    Foutje.
    Ik probeer nog een filmpje van de Impuls van Hans te delen maar dat lukt mij niet meer
     
  3. RTrider

    RTrider PH-SAM

    Lid geworden:
    21 feb 2011
    Berichten:
    474
    Locatie:
    Druten
    E3C70C59-1780-4E32-A197-8DDAB0DE26F1.jpeg Tipverdraaiing op de tekening
     
  4. RTrider

    RTrider PH-SAM

    Lid geworden:
    21 feb 2011
    Berichten:
    474
    Locatie:
    Druten
    Alle vleugels en stabilo’s en rompen zijn onderling uitwisselbaar en passen dan inclusief aansturing hoogteroeren.
    Kleurenschema’s passen ook. Heb ik rekening mee gehouden
     
  5. RTrider

    RTrider PH-SAM

    Lid geworden:
    21 feb 2011
    Berichten:
    474
    Locatie:
    Druten
    Henk, ik snap nu wat je bedoelt.
    Zal morgen volgens jou aanwijzingen meten.
    Zowel voor stabilo’s en vleugels op E- en D-romp.
     
  6. RTrider

    RTrider PH-SAM

    Lid geworden:
    21 feb 2011
    Berichten:
    474
    Locatie:
    Druten
    Laatst bewerkt: 14 jul 2020
  7. lamberto

    lamberto

    Lid geworden:
    12 okt 2008
    Berichten:
    216
    Locatie:
    stadskanaal
    Mooi om de IMPULS eens te zien vliegen. Goed camera werk!!! Is er gewoon gebruik gemaakt van een mobieltje??
     
  8. RTrider

    RTrider PH-SAM

    Lid geworden:
    21 feb 2011
    Berichten:
    474
    Locatie:
    Druten
    Met iPhoneSE-2020 gefilmd. Het ene oog op de Impuls en de wolken. Het andere oog op de SE en de wolken.
     
  9. RTrider

    RTrider PH-SAM

    Lid geworden:
    21 feb 2011
    Berichten:
    474
    Locatie:
    Druten
    Hierbij de resultaten van de meting volgens aanwijzingen van Henk
    Gemeten aan onderzijde profiel tegen eindlijst en neuslijst aan.
    Onderzijde rompen op hetzelfde vlak en is dus de nullijn.
    Instelhoek van beide rompen gemeten met zelfde vaste vleugel en stabilo zonder hoogteroeren.

    E-Impuls.
    ———Voor. Achter
    Vleugel 183 162
    Stabilo. 21* 20*

    D-Impuls
    Vleugel. 182. 161
    Stabilo. 18* 19*

    * deze maten zijn correct
    Alles in mm
     
  10. RTrider

    RTrider PH-SAM

    Lid geworden:
    21 feb 2011
    Berichten:
    474
    Locatie:
    Druten
    Henk, dank voor de feedback.
    2S 1500-2000 ga ik regelen + andere propeller.

    D-Impuls ga ik wegen in juiste configuratie met gedeelde vleugel en stabilo zonder hoogteroeren. NIMH Eneloop accu 4cel 1900mAh.

    Wordt vervolgd.
     
  11. RTrider

    RTrider PH-SAM

    Lid geworden:
    21 feb 2011
    Berichten:
    474
    Locatie:
    Druten
    Eigenlijk wel jammer dat we de E-Impuls in de maiden set-up gaan temmen. Ze vloog zo mooi en kon op de staart recht naar boven gaan. Power genoeg.

    Mijn plannetje was om er een huckepack constructie op te maken om Invaders en Invader150’s naar boven te kunnen brengen. Trekhaak zit al bovenop de romp direct achter de vleugel.
    Arthur als een van onze TFA constructeurs en tekenaar al gevraagd om met een voorstel te komen.

    Maar misschien lukt dat ook met een getemde E-Impuls.

    We hebben wat uit te proberen en juist dat maakt het leuk en interessant.

    Ja toch?
     
  12. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.023
    Locatie:
    Zwolle
    Mag ik naast het startgewicht ook nog het gewicht van de NiMh cel pakket van de D-Impuls.

    Je zou voor de E impuls bij zwaar werk gerust de 3S 2400 in kunnen zetten...en dan bij rondkachelen de lichtere..Aangezien je daar een hoogteroer op hebt vang je daarmee eventuele vlieggedrag verschillen eenvoudig op.
     
    RTrider vindt dit leuk.
  13. RTrider

    RTrider PH-SAM

    Lid geworden:
    21 feb 2011
    Berichten:
    474
    Locatie:
    Druten
    6A156FF9-B223-4F95-AA5D-50C4DE9534FE.jpeg B3930A47-1EE1-46E3-A9C9-934C9C37F83E.jpeg Bij deze foto’s van de D-Impuls in vol ornaat maar er moeten nog kleinigheidjes aan gebeuren voordat ze vliegklaar is.
     
    Bruno van Hoek en flymax vinden dit leuk.
  14. RTrider

    RTrider PH-SAM

    Lid geworden:
    21 feb 2011
    Berichten:
    474
    Locatie:
    Druten
    D- Impuls
    - huidig startgewicht svp opgeven
    1450 gram excl. brandstof

    - huidig ZWP svp opgeven
    70mm NiMh tegen spant landingsgestel
    80mm NiMh tussen onderkant deurtjes

    - NIMh Eneloop 4cel 1900mAh
    gewicht 109 gram

    E- Impuls
    data volgt nog, wacht op oa Lipo en andere prop

    Wordt vervolgd
     
  15. RTrider

    RTrider PH-SAM

    Lid geworden:
    21 feb 2011
    Berichten:
    474
    Locatie:
    Druten
    Voor de liefhebber en tegen vergoeding van portokosten set sjablonen zoals te zien op D-Impuls. Dwz E.KREULEN, ROTTERDAM en 1953

    CF6A13F3-955A-43A5-89AF-F4250A71AEEB.jpeg
     
  16. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.023
    Locatie:
    Zwolle
    We zullen wat moeten "verbouwen" bij de D- uitvoering...
    - te beginnen met stomen van de vleugel en de verdraaiing verminderen ( doel hooguit 4 mm)
    - ongeveer 3 mm tijdelijke opvulling op de voorlijst van het stabilo.( dat doen we op het veld bij de maiden)
    - doel ZWP 85 á 90 mm

    De kist moet mooi gaan dragen en langzaam gaan worden anders duik je de grond in zodra de motor is gestopt..en met SC sta je machteloos...dus dat wordt na correctie ouderwets handstarten in hoog gras..totdat het netjes "zweeft"

    Dit betekend ook dat we na verplaatsing van het ZWP van de E kist daar verder niets meer aan hoeven te doen. Een correctie ( hopelijk naar 80 mm door weglaten van de "ballast" accu) zal voldoende zijn
     
    RTrider vindt dit leuk.
  17. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.023
    Locatie:
    Zwolle
    Ik zal er voor zorgen dat voor de D- uitvoering ( handstart proeven) het gras hoger gaat worden..doe jij de rest??
     
  18. RTrider

    RTrider PH-SAM

    Lid geworden:
    21 feb 2011
    Berichten:
    474
    Locatie:
    Druten
    Het ‘werk’ is weer eerlijk verdeeld. Delegeren is een kunst :yes:
     
  19. H. de Vries

    H. de Vries PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2016
    Berichten:
    70
    Locatie:
    Heerde
    Mijn impuls is gebouwd met de washout vleugel. (10 mm onder de achterzijde tip) Hoewel de kist vloog vond ik het vliegbeeld niet optimaal. Ik moest permanent met full up-trim vliegen en zodra de motor uit was ging de neus sterk naar beneden. Er moest dus iets gebeuren. de instelhoek van de vleugel was gelijk aan de tekening. Het totaalgewicht was 1360 gram en de motor een Webra Mach1
    Het bleek echter dat het stabilo ongeveer 0,5 graad positief stond. Als eerste dus de onderzijde van het stabilo parallel met de onderzijde van de romp gebracht. Vervolgens de instelhoek van de vleugel ca 1,5 vergroot. (ca. 5 mm onder de voorlijst). Verder een blokkering achter de achterlijst aangebracht. Na elke vlucht bleek de vleugel namelijk steeds enkele mm naar achteren te zijn verschoven. Het zwaartepunt lag op ca 70 mm vanaf de voorkant vleugel. Door toevoegen van 60 g lood in de staart verschoof het zwaartepunt naar ca. 81 mm vanaf voorkant vleugel. Daarna kreeg de Webra een 10 x 4 i.p.v. de 10 x 6 voor meer toeren. En ziedaar gisteren kende ik de kist niet weer. Een prima stabiele klim met het hoogteroer op neutraal en na de motorstop een mooie gladde glijvlucht. Overtrekken is met de washout vleugel niet mogelijk. Bij full up met de neus in de wind en snelheid praktisch 0 gaat de neus langzaam naar beneden. geen neiging tot wegvallen over een vleugeltip. Mijn conclusie is dus voor diegenen met de washout vleugel: instelhoek vergroten, want dat heeft hij echt nodig en het zwaartepunt minstens op 85 mm leggen.
     
    Harry van Melick vindt dit leuk.
  20. lamberto

    lamberto

    Lid geworden:
    12 okt 2008
    Berichten:
    216
    Locatie:
    stadskanaal
    Mooie informatie. Ga ik gelijk doen.
     

Deel Deze Pagina