Een eerbetoon aan Evert Kreulen en zijn Impuls

Discussie in 'Bouwverslagen' gestart door Bruno van Hoek, 3 okt 2019.

  1. lamberto

    lamberto

    Lid geworden:
    12 okt 2008
    Berichten:
    216
    Locatie:
    stadskanaal
    Hun outfit vind ik zeer stijlvol.

    Verstuurd vanaf mijn FIG-LX1 met Tapatalk
     
  2. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.870
    Locatie:
    Hulshout België
    Onlangs nog een bouwpakket Elektronika 2000 geruild ( met Shaun Garrity van http://www.singlechannel.co.uk/ )voor Galloping Ghost spullen :D
    2 zenders en nieuw gemaakte Galloping Ghost "servo's" , het "plastiek" is 3D geprint , ook nog een encoder er bij gekregen om ééntje om te bouwen naar 2.4
    Waarschijnlijk de Controlaire want die is niet meer volledig binnenin , volgens Shaun zou de Fleet nog werken op 27 mhz indien ik er een "superregen relay receiver" :confused: voor had .

    DSCN6288.JPG

    DSCN6291.JPG

    Groeten Jef
     
    HBZWEEF vindt dit leuk.
  3. lamberto

    lamberto

    Lid geworden:
    12 okt 2008
    Berichten:
    216
    Locatie:
    stadskanaal
  4. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    :frustie::frustie::frustie:
     
  5. Histone

    Histone PH-SAM

    Lid geworden:
    24 jul 2010
    Berichten:
    78
    Locatie:
    Tilburg
    Een boek dat Evert Kreulen samen met Juste van Hattum heeft uitgebracht m.b.t. modelmotoren, en duidelijke afbeeldingen van de Maak 't Zelf boekjes.
    Kreulen in Rotterdam nog al eens bezocht en heb nog oude folders en los uitgebrachte beschrijvingen w.o. de eenkanaal transistorzender.
    Evert verbleef vaak in Engeland en publiceerde als "Windy Kreulen" in het tijdschrift "Radio Control Models & Electronics".
    Maakte daarin vooral furore met een toongemoduleerde eenkanaal zender met één radiobuis, te bouwen zonder elektronische hulpmiddelen !
    Dit ontwerp is later ook in Hobby Bulletin (1963) gepubliceerd.

    IMG_0595.JPG Publicaties Kreulen RC.jpg
     
  6. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.012
    Locatie:
    Zwolle
    Zoals ik al vertelde...ben aan het scharrelen geweest..

    Impuls.."tja".... zei hij.... "die heb ik gehad...maar was erg stuk en weggegooid" ...das jammer want stuk is het nooit...hooguit fff niet vliegbaar.

    Maar...de tekening was er nog..
    100_8154.JPG 100_8155.JPG 100_8156.JPG


    ..."en"... zij hij..."Ik heb ook nog wat besturing liggen" ...dus dat ook maar meegenomen toch..?
    100_8146.JPG


    Dus nu ben ik er nog niet...moet weer scharrelen...hoe krijgen we de Fleet Galloping Ghost aan de praat???
     
    Laatst bewerkt: 1 nov 2019
  7. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Met een ketting rammelen en enge geluiden maken....:eek::rofl:

    We zullen eens overleggen met de experts van Mode Zero.
    Als het te lang gaat duren, mij even helpen herinneren.
    Eerst even de lopende zaken.....:D
     
    Laatst bewerkt: 2 nov 2019
    Énke Blériot vindt dit leuk.
  8. Histone

    Histone PH-SAM

    Lid geworden:
    24 jul 2010
    Berichten:
    78
    Locatie:
    Tilburg
    Voorgeschiedenis van Kreulen's Impuls.
    Na wat zoeken in mijn archieven hier een stukje voorgeschiedenis, met als jaartal 1952.
    Deelname van Evert aan de ILSY (Internationale Luchtvaart Show Ypenburg) gehouden op 2 en 3 augustus 1952.
    Het betreft de publicatie in de Avia van juli.

    Kreulen op ILSY 1952 Avia juli 1952.jpg

    Ook het vliegprogramma, met speciale aandacht voor onderdeel 26, zo maar tussen de groten van dat moment !

    Kreulen op ILSY 1952 Programmapunt 26.jpg

    Na de nodige reparaties aan de Rudderbug én het voorbereiden van het "Maak het Zelf" boekje deel 2, radiografisch bestuurd modelvliegtuig, werd een eigen ontwerp opgezet.
    Uit de tekst van het boekje (1955) valt echter op te maken dat "Het werd ontwikkeld uit een Engels beginnersmodel en is zeer wendbaar".
    Dit model blijkt de "Electra" te zijn, in april 1953 gepubliceerd in The Aeromodeller en heden ten dage te vinden op Outerzone onder Oz4539...............
    De gelijkenis is niet zo moeilijk te ontdekken, de spanwijdte is 1,35Mtr.
    Electra RC Sport 54in picture.jpg

    Het model zoals op de omslag van het latere "Maak 't Zelf" boekje (een herziene versie uit 1959 met daarin o.a. een met transistoren uitgebreide ontvanger) is daarentegen de "Rattler", een eveneens in The Aeromodeller gepubliceerd ontwerp.
    Evert is daarmee verschillende keren op de heide "hier in het zuiden des land", ook door mij gezien.
    De filmbeelden zijn nog steeds niet overgezet op video (onderdeel van de to do list). Evert met zijn Citroen DS en reclametekst.............
    Meer volgt.
     
    H. de Vries, Bruno van Hoek en ArthurP vinden dit leuk.
  9. lamberto

    lamberto

    Lid geworden:
    12 okt 2008
    Berichten:
    216
    Locatie:
    stadskanaal
    Zie er naar uit!!
    Sent from my FIG-LX1 using Modelbouwforum.nl mobile app
     
  10. wie1963

    wie1963 PH-SAM

    Lid geworden:
    3 jun 2019
    Berichten:
    372
    Locatie:
    Ridderkerk
    Zo de Fox 15 schoon gemaakt, nu nog samen bouwen, deze Fox is in de jaren 60 door mijn broer gekocht in de winkel van heer van Kreulen in Rotterdam en is gebruikt op een Impuls. IMG_2641.JPG


    Sent from my iPhone using Modelbouwforum.nl
     
    Ton van Munsteren, Bruno van Hoek en jef vinden dit leuk.
  11. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.287
    Locatie:
    Dordrecht
    Wie @ Hoop em snel een keer te horen lopen ben benieuwd.

    Zijn er al Impuls modellen in aanbouw, gebeurd niet veel hier op VRA gebied wat bouwen betreft
     
  12. wie1963

    wie1963 PH-SAM

    Lid geworden:
    3 jun 2019
    Berichten:
    372
    Locatie:
    Ridderkerk
    Ton je gaat het meemaken, als het zo ver dat de `fox gestart wordt geef ik je wel een seintje, o ja binnen kort de mag je de stylus in vliegen, wat betreft de `impuls als ik een frees setje te pakken kan krijgen kan ik hem bouwen.
     
    flymax vindt dit leuk.
  13. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.287
    Locatie:
    Dordrecht
    Leuk de Stylus invliegen :banana: Schietstiek en Huckepack zijn er klaar voor.
     
  14. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.012
    Locatie:
    Zwolle
    Bruno en Arthur...wanneer zijn de files voor de short kist en de short kist PLUS gereed?

    Is er al een prijs indicatie voor beide uitvoeringen?

    Gaat er eerdaags een inventarisatie komen tbv het te bestellen aantal kits? ( bv opgave in dit topic?)
     
    H. de Vries vindt dit leuk.
  15. ArthurP

    ArthurP Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    18 jul 2007
    Berichten:
    708
    Locatie:
    Rotterdam
    In een levend onderling overleg met RTrider en Bruno worden er nog wat structurele modificaties gedaan aan het originele ontwerp. Met name de jarenlange ervaring van Bruno qua bouw en motoren komt goed van pas om het vliegtuig net wat steviger en net wat beter vliegend te maken zonder het origineel geweld aan te doen. Vanavond zal ik een update hierover geven.

    bijgaand de laatste tekening voor diegene die deze alvast willen gaan bestuderen. De aanpassingen zal ik op een apart blad zetten.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 5 nov 2019
    Énke Blériot, A B en H. de Vries vinden dit leuk.
  16. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.012
    Locatie:
    Zwolle
    Bruno en Arthur...Zoals jullie weten zal Gerard (RTrider) voor onbepaalde tijd en vanwege zeer droevige omstandigheden eea niet- cq. vanaf de zijlijn volgen en zullen jullie voorlopig de kar met zijn tweeën moeten trekken. Gerard meld zich wel weer zodra de tijd daar rijp voor is.
     
  17. hansje

    hansje

    Lid geworden:
    19 aug 2008
    Berichten:
    40
    Locatie:
    Rheden [bij Arnhem]
    Hallo Henk.Ik heb een jaar of 5 geleden een Impuls gebouwd. Wel voorzien van een electro-motor .Evert is er niet meer anders zou hij me verrot schelden...…… Het was een aparte vogel...ook heb ik een hoogte roer gemaakt. Als een speer omhoog. Wel heb ik de instelhoek van de vleugel gewijzigd waardoor hij nu wel wat beter vliegt. Nog niet veel vluchten mee gemaakt. Als ik een foto heb gemaakt en weet hoe alles werkt, zal ik hem doorsturen. groeten hans de geus rheden
     
  18. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Hoe definieer je in dit geval 'beter'? Beter dan zoals het origineel vloog?:rolleyes:
     
  19. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.012
    Locatie:
    Zwolle
    Hans..ik heb al wat vreemd tegen die vleugelinstelhoek zitten kijken...knap groot...wat heb jij er in gezet cq achteraan opgevuld?
     
  20. ArthurP

    ArthurP Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    18 jul 2007
    Berichten:
    708
    Locatie:
    Rotterdam
    Wij hebben dit in onze onderlinge conversatie al geregeld en wensen Gerard ook via deze weg veel sterkte toe.

    Betreft de modificaties waar we mee bezig zijn geweest is 1 ervan het toepassen van en verwisselbare motor montage plaat. De hardhouten 10x10 motordragers zijn naar buiten geplaatst en de motor komt op een los plaatje die weer aan de motordragers wordt gebout, hierdoor passen er een grotere diversiteit aan motoren op de Impuls zonder dat het motorschot aangepast hoeft te worden. De motordragers hebben na overleg tussen Henk en Bruno ook 3 graden neerwaarststelling gekregen, ook voor side thrust ca (2 graden) is door het plaatje nu ruimte. Het motorschot zelf is helemaal dicht gemaakt, zodat de olie niet meer het model in kan lopen.

    Besloten is dat de motor voor de originaliteit op zijn kop blijft en dat er een speciale tank komt, zodat de motor eventueel met het model op de kop gestart kan worden. Over de tank later meer.

    Motorplaat 1.jpg Motorplaat 2.jpg
     
    H. de Vries en Énke Blériot vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina