Een eigen ontwerp en eigen bouw 4m50 e-zwever.

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door DirkSchipper, 8 okt 2020.

  1. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Ik zie alles nog (PC met Firefox).
     
  2. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    LOL.
    Ik had de webserver uitstaan ivm. mijn activiteiten om die SSL voor elkaar te krijgen.
    Jij kijkt nu net nadat ik m'n server heb herstart, en de webserver automatisch weer opstart.
    Het zal nog wel eens gebeuren ... :(
     
  3. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.482
    Locatie:
    Schoonhoven
    Ik heb die gasten van Imageshack wat knaken gegeven, en nooit problemen.
     
    Ariel vindt dit leuk.
  4. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Ja, dat heb ik ook overwogen. Maar al die posts van mij moeten dan aangepast worden ... al die URL's kloppen dan niet meer. en het merendeel van de berichten kun je niet meer aanpassen (te oud) :mad:. En zelfs als dat wel zou kunnen: berg werk .... :confused:
     
  5. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.471
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Waaom uploaden jullie de plaatjes niet gewoon naar het forum zelf? Dan is het "hun probleem". Houdt in ieder geval plaatjes en teksten bij elkaar.
    Ik zie heel vaak dat oudere draadjes geen plaatjes meer hebben omdat externe sites niet meer werken, maar goed, hier lijkt het ook voorgekomen
    na een forum crash oid. Geen oplossing is perfect zo te zien ...

    Ik ben benieuwd naar het vervolg, Dirk!
    Je gefreesde stabilo ligt te wachten tot ik het centerpaneel af heb. Heb je nog zin om voor de Supra een rompmal te frezen? Ik kijjk met gezonde
    tegenzin op tegen het maken van de vleugelmount en de "lost-foam" aanpak. Wat jij hier doet is mooi!
     
  6. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Op mijn site staat ondertussen ruim 1 GB aan data!
    Weet je wat een berg werk dat is om al die URL's aan te passen.
    N.B. veel kan ook niet meer. Te oude berichten zijn niet meer te bewerken.
    Ik ook. ;)
    Eerst maar eens kijken hoe het lukt.
     
    Hein.z en serge pot vinden dit leuk.
  7. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Zo, het is hier een tijdje stil geweest, maar dat is niet omdat ik niks gedaan heb. In tegendeel:
    - eerst alle kernen van de JS-1 van Berrie gesneden
    - daarna de kernen voor mijn 4m50 project en dat 3x omdat twee leden van onze club een beetje meeliften (mijn vleugel en staart op hun romp).
    Dat zijn 2 regels hier, maar 7 dagen snijden in de werkplaats ... :eek: :oops:

    Maar goed, hieronder mijn stapeltje.
    [​IMG]

    En zoiets moet ook even 'geproefd' worden:
    [​IMG]

    Volgende stap is het maken van de bouwhelling. Twee in dit geval:
    - één voor het middendeel met 2x 2,2° V-stelling
    - één voor de tipdelen die elk ook nog een knik hebben van 2,2°

    Hieronder eerst het verlijmen op de granieten aanrecht, het enige gegarandeerde rechte oppervlak in ons huis. Daarna beide hellingen.
    [​IMG]

    [​IMG]

    En dan bepalen waar de ligger precies moet komen. Het dikste punt van de vleugel is het makkelijke antwoord, maar gezien de bijzondere vorm van de vleugel (eerst voorwaartse pijlstelling, en later achterwaardse) levert dat een erg kromme ligger op die die bijzondere pijlstelling min of meer volgt. En zo'n vorm is ook gevoeliger voor torsie. Rechttrekken van dikste punt wortel naar dikste punt tip zorgt voor te weinig ruimte tussen ligger en roerspleet.

    En dan is het handig als je redelijk goed met een 3D CAD pakket overweg kunt. Eerst de vleugel daarin 3D getekend. Dan eens gespard met de mede bouwers over de afmetigen van mogelijk in te zetten servo's (zonder nog een definitive keuze te maken). Vervolgens een beetje schuiven of het erin past en waar dan de ligger kan komen. Nou, helemaal recht kon dus niet, maar wel een flink stuk rechter.

    Nou zullen een aantal van jullie zeggen: ja maar ... niet door het dikste punt, dan wordt de ligger minder sterk. Klopt! Maar daarom is die dan ook berekend op 30G (met 153 km/u vol de bocht om, straal 5m19 !!! :eek: ). Dat mag best een tikkie minder zijn ... :D

    En tot slot een tekening uitdraaien, die door Berrie ook nog eens op 1:1 schaal is afgedrukt! Waarvoor dank. :thumbsup:
    [​IMG]

    En op papier gaat het echt leven:
    [​IMG]

    Goed nu hebben we genoeg voorbereid voor het maken van de capstrips: een helling, en het bovenaanzicht van de ligger\capstrips.
    Het aantal rovings (24K HT carbon) had ik al bepaald mbv. het Excel-sheet van Christian Baron.
    - de 2 capstrips voor het middendeel à 1m70 : 32 meter roving elk
    - de 2 capstrips voor een tipdeel à 1m40 : 5m50 elk
    Ergo: 2x32 + 4x5,5 = 86 meter carbon per zwever.

    In de verbinder (die ik niet maak) van 15 cm tussen middendeel en tipdeel zit ongeveer 15 meter carbon roving (100x 15 cm).
    Tja, en dan het maken van zo'n capstrip. Hieronder alles klaar voor de start van de eerste. Hier al twee mallen naast elkaar, anders zou het wel heel lang gaan duren (1 per dag). Maar, nu is het wel 3 uur aan een stuk soppen ....
    [​IMG]

    En hier het eerste resultaat. Let op de aandruk houtjes. De hele handel gaat in het vacuüm, met een bleeder op die houtjes, alles uiteraard goed in de wax gezet.

    [​IMG]

    En na een dikke week soppen en vacumeren is dit de tussenstand:
    [​IMG]

    Merk op: onder het stapeltje handdoeken ligt een volgend setje tip-capstrips in een elektrische deken te genieten van Sahara-temperaturen ... :D
     
    tjarko, aurectar, Peter À en 7 anderen vinden dit leuk.
  8. Peter À

    Peter À

    Lid geworden:
    10 aug 2016
    Berichten:
    237
    Locatie:
    Amersfoort
    Jammer van de foto's beetje wazig, maar mooi verslag
     
  9. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Goed, het is hier een tijdje stil geweest, maar niet stil gezeten. Allereerst oorlog gevoerd met Windows 10 (en gewonnen). Met al die updates was er toch wat misgegaan, de PC werkte niet goed meer. Dus volledig nieuwe installatie gemaakt.

    Aan de gang met het middendeel van de vleugel. Eerste stappen waren de linker- en rechter kant, die elk uit twee panels bestaan tot één linker en rechter helft verlijmen. En dat uiteraard voor onderbed, vleugelkern, en bovenbed. Vervolgens beide delen op de bouw helling tegen elkaar en in het midden passend schuren. De zijkanten zijn immers haaks, dus nog niet aan de V-stelling aangepast.

    En dan krijg je dit:
    [​IMG]

    Vervolgens eens passen of de (boven) capstrip ook echt de goede hoek heeft (volgens het Solidworks-ontwerp). Eerst de voorkant van de ligger in het midden en aan de uiteinden met een klein streepje gemarkeerd. Daarop de capstrip gelegd. En ja, nagenoeg perfect. :banana: Er zit een voorwaartse pijlstelling in, en als ik het midden exact op de bedoelde plek leg, lagen de tippen zo'n halve mm te ver naar voren. Dus de capstrip in het midden een kwart mm naar achteren, en aftekenen maar.

    Dit is dan het resultaat:
    [​IMG]

    Vervolgens de lijn aan de zijkant naar beneden doortekenen (ook in het midden, maar 1 foto lijkt me genoeg voor jullie):
    [​IMG]

    In het midden komt een dikke en stevige rib waarmee de vleugel later op de romp wordt geschroefd. Die heb ik uitgefreesd. De rib wordt aan beide zijkanten nog beplakt met een zelfde rib uit vliegtuig triplex met ertussen een laag carbon. Bovenop en aan de onderkant komt ook een laag carbon, zodat die rib straks niet splijt op het gat van de bout. Uiteraard moeten de boven- en ondercapstrips wel doorlopen, dus een uitsparing gefreest. Alles iets krapper dan exact om wat uitricht ruimte te hebben.

    [​IMG]

    Ook nog een sjabloon gefreesd voor de profielneuzen van alle profielen op de overgang van de panelen. De rechter en linker profielen zijn niet identiek. Rechts staan de profielneuzen zoals het uiteindelijk moet worden, links zoals de schuimkernen nu zouden moeten zijn (rondom 0,25 mm minder). Nou de passing is perfect. Het schuim past er zuigend in, Terwijl je met de rechter profielsjablonen nu een halve mm hoogte verschil ziet. Van dat laatste geen foto, want niet te zien. Maar zoiets maakt me wel weer blij met een CNC-schuimsnijder en CNC-frees. :D:banana::banana:

    [​IMG]


    Vanaf nu verwacht ik de update sneller te geven ...
     
    Lyckele, Hans V, ArthurP en 3 anderen vinden dit leuk.
  10. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Dat is dus het middendeel dat naar voor wijst ?
     
  11. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Ja, dit middendeel (van de 3-delige vleugel) bestaat uit de middelste 4 panels (2 links, 2 rechts).
    Ik heb hieronder de splitsing tussen middendeel en tipdelen even rood getekend.
    [​IMG]
     
    Lyckele en jve vinden dit leuk.
  12. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Ik zie die vorm op veel moderne zwevers , wat is de denkpiste achter deze vleugel vorm.
    Ellips dat is duidelijk en naar voor wijzen om meer plaats in een 2 zitter te hebben ook .
    Maar waarom in een RC vlieger, waar de plaats van de vleugel constructief geen belang heeft en een pijl stelling helpt om de richting stabiliteit te verbeteren ?
     
    serge pot vindt dit leuk.
  13. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.550
    Locatie:
    Ede
    Waarom zitten er veren achter op een pijl.
     
  14. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.550
    Locatie:
    Ede
    Het is jammer dat ik de foto's niet kan zien, maar dirk kennende wordt het een plaatje.
     
  15. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Waarom die veren er zitten dat is duidelijk, maar waarom wijzen de vleugels naar voor bij een model zwever?
    Kan je deze afbeelding zien ? Plaatje van Dirk

    Bovenaanzicht.png
     
  16. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Het is maar net hoe je die pijlstelling definiëert. Ik ben bang dat jij kijkt naar de achterlijst, en je daardoor in de luren laat leggen.
    De pijlstelling volgens de ¼ koordelijn is maar 0,912° (volgens XFLR5, positief is voorwaarts), de achterlijst daarentegen heeft een positieve pijlstelling van 3,0°.
    Lokaal is die pijlstelling anders:
    - de eerste 2 panels vanaf de wortel hebben een grotere pijlstelling. Aerodynamisch zorgt dat voor een ontlasting richting wortelgebied.
    - vanaf de vleugeldeling (rode streep) ontstaat een toenemende achterwaartse pijlstelling. Die krijg je al automatisch door de afnemende koorde en doorlopende achterlijst.
    - een achterwaartse pijlstelling vergroot de aerodynamische belasting, wat hier dus de kans op een tipstall versterkt. Dat heb ik willen oplossen door naar de tip toe een steeds minder gewelfd profiel te kiezen (wortel 2,27%, rode lijn 2,22%, tip 2,03%) én een kleine tipverdraaiing lineair verlopend over de laatste 4 panels van 0,0° naar -0,6°.

    Op deze manier denk ik (probeer ik) te bewerkstelligen dat een overtrek begin rondom het gebied van de vleugeldeling, het voorste deel van de vleugel. Daardoor valt als eerste de voorste lift weg en denk (hoop) ik dat een overtrek gemoedelijker zal gaan. Dus geen abrupt naar beneden donderen van de neus, maar een gemoedelijk voorover zakken. En nu maar duimen wie er gelijk krijgt ...

    Een ander (niet onbelangrijk) argument: ik vind het gewoon een mooie vleugelvorm. ;)

    Overigens klopt de vorm van het stabilo in deze afbeelding niet. Qua koordes en spanwijdte klopt het nagenoeg, maar de definitieve vorm van het stabilo is min of meer gelijkvormig aan de vleugelvorm. Dit heb ik 100% uit ethische overwegingen gedaan. Qua performance doet de vorm van het stabilo en nauwelijks toe. Het verschil zal minder dan een promille zijn ...
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 9 jan 2021
    jve vindt dit leuk.
  17. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Deze vleugel is ook niet zuiver elliptisch.
    De laatste 5 knik-koordes wijken ervan af, telkens 1/2/3/4/5 mm groter dan de zuivere ellipsvorm.
    Dat is ook een maatregel om een evt. tipstall te voorkomen
     
    Berrie vindt dit leuk.
  18. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Zoals altijd duidelijk Dirk
    Mooie vleugelvorm en gemoedelijk gedrag telt zeker mee :thumbsup:
    Ga je millar gebruiken om de huid strak te krijgen ? dikte huid 0.25 zeker geen balsa ., carbon of GFK ?
     
  19. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Ja
    Ja
    Ja
    Ja
    Ja
    Carbon

    ;)
     
    jve en ISOLA2 vinden dit leuk.
  20. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.482
    Locatie:
    Schoonhoven
    Met een andere browser dan Chrome zijn de afbeeldingen wel zichtbaar.
     

Deel Deze Pagina