Een eigen ontwerp en eigen bouw 4m50 e-zwever.

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door DirkSchipper, 8 okt 2020.

  1. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    De weerstand tegen torsie komt uit de huid. Diagonale vezels werken het best. Gegeven dezelfde soort en dikte huid, is de weerstand tegen torsie lineair evenredig met het oppervlak van de doorsnede van het profiel. Kortom een ronde buis met diameter 11,3mm (afgerond, doorsnede opp. 100mm²) heeft evenveel weerstand tegen torsie als een rechthoekige koker van 5x20mm. Dus ja, dikker profiel heeft invloed. Grotere invloed? Weet ik niet. Waarschijnlijk, als de pijlstelling van de ligger klein is.
     
    jve en aurectar vinden dit leuk.
  2. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Het is weer een tijdje stil geweest, maar we vorderen langzaam.
    De tip-ligger uitlijnen op het middenpaneel was de grootste klus. Het tippaneel heeft nl. een V-stellingsknik op de overgang, én een V-stellingsknik in de ligger zelf, en de ligger heeft nog 2 knikken naar achteren toe (pijlstelling). Dat moet allemaal uitgericht worden met de ligger en verbinder in het middenpaneel gestoken zodat de ligger op de kern ligt. Pas dan kon ik aftekenen wat er uit het kernschuim gesneden moest worden.
    Na het uitsnijden, het inlijmen en plamuren is het resultaat te aanschouwen. En al zeg ik het zelf: het is goed gelukt.
    N.B.
    De achterlijst lijkt hier een bocht naar achteren te maken, maar dat is gezichtsbedrog door de cameralens en de V-stellingen. In werkelijkheid wordt de achterlijst (in bovenaanzicht) kaarsrecht, en loopt licht naar voren.

    [​IMG] [​IMG]

    Hieronder de mylars waarop kleur is aangebracht. Een kleine touch rood toegevoegd. Dat maakt het net iets speelser.
    Bedenk dat je hier de onderkant ziet. De rood-wit-overgang is later wel heel strak.

    [​IMG]

    Hier liggen de stroken aramide klaar die later de roerscharnieren gaan vormen.
    De opbouw van de vleugel wordt van buiten naar binnen:
    - verf
    - 50 grams glas
    - 180 grams carbon
    - kevlar-scharnier
    - 29 grams glas
    - schuimkern

    [​IMG]

    [​IMG]

    En in het vacuüm ... Nu maar wachten op een goed begin van 2022 ...

    [​IMG]

    In de schuimschalen gelegd en voorzien van genoeg gewicht om eea. goed op z'n plek te houden.

    [​IMG]
     
    tjarko, MaartenCornelissen, lecraM en 10 anderen vinden dit leuk.
  3. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    En, hoe is het gegaan?
    Qua vorm: prima, qua kleur: mwah.
    De verf was goed droog, want ik moest een paar dagen wachten op die anti-silliconen. Maar aan de mylar-kant voelde de verf niet volledig uitgehard aan.
    Op een plek bleef er wat wit aan de mylar zitten (zonder dat de vleugel op die plek z'n verf kwijt was ).
    Tevens was de verf niet wit, maar een beetje groenig.
    [​IMG]

    [​IMG]
    Die vlek was dus nog wat 'sticky' verf waarop geschuurd carbon terecht is gekomen. Waarom niet goed gedroogd? ‍♂️
    Ik ga nu eerst maar gewoon verder en beslis later nog wel of ik het laat, of dat ik hem helemaal kaal maak en netjes overspuit.

    Zojuist de rovings op/in de neuslijst gelegd.
    Nu mag hij weer een nachtje uitrusten.
    [​IMG]
     
    tjarko, jve, aurectar en 4 anderen vinden dit leuk.
  4. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    De bus verf niet goed geschud?
    Dan kan het wel eens zijn dat delen niet goed uitharden.
    En waarom jij ook dat antisiliconen spul, dat heeft helemaal geen zin want er zijn geen siliconen in de buurt geweest.
    Het kan ook wel eens zo zijn dat het anti siliconenspul gereageerd heeft met de verf, ik heb echt nog nooit anti siliconen gebruikt maar gewone ontvetter en kleefdoekjes.
    Nooit problemen gehad, ook geen vissenogen.

    GJ
     
  5. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Tja, wel of niet siliconen in de buurt geweest. Ik had last van visogen. Al bij de eerste kant van het middenpaneel. Bij de 2e kant van het middenpaneel anti-siliconen gebruikt en geen visogen.
    En in het middenpaneel geen verkleuring gehad, dus aan de anti-siliconen ligt het niet.
    Waar wel aan, dat weet ik niet, maar ik ga nu gewoon door, en ik zie wel.
    Ook de verf heel goed geroerd, dus daar ligt het ook niet aan.

    Maaruh ... ontvetter op op gewaxte mylar lijkt me geen slim idee! :confused:
     
    jve vindt dit leuk.
  6. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Nee, maar wel voordat je er wax op gaat poetsen.
    En visseogen, ik heb het ooit eens gehad met een losmiddel, volgens mij was dat destijds van Polyservice, ik kreeg toen bij het spuiten in de mal een soort open delen maar geen echte vissenogen.
    Daarna heb ik Norpol loswas gebruikt op aanraden van een duitse fabrikant en daarmee kwam echt alles los, maakte niet uit wat ik er als verf inspoot, het dekte en kwam los.

    GJ
     
  7. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Tja, ik heb andere wax. Nooit eerder deze problemen mee gehad. Waarom nu wel? :hammer:
     
  8. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.469
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Da's jammer Dirk, maar geen nood - inderdaad gewoon naspuiten indien nodig. Of beter, lekker vliegen!
    Tot mijn spijt is mijn afwerkingsstandaard (qua verf) van de supra ook gezakt tijdens het project, maar hij vliegt wel :)
     
    DirkSchipper vindt dit leuk.
  9. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.834
    Locatie:
    Nootdorp
    Kan van alles zijn, schoenspray, plantenglans , waar siliconen inzitten. Paraffineolie is er ook eentje.
     
  10. Paul Siemons

    Paul Siemons

    Lid geworden:
    16 sep 2002
    Berichten:
    1.060
    Locatie:
    Wommelgem, Antwerpen, Belgie
    Even terzijde wat betreft "visogen in de lak veroorzaakt door siliconen"
    Je kan je je daar zowat een ongeluk naar zoeken van waar die siliconen afkomstig
    zouden kunnen zijn.
    Heb altijd in de autoassemblage gewerkt en weet nog dat men op een dag de spuitafdeling
    hadden stilgelegd wegens visogen in de lak veroorzaakt door siliconenvervuiling.
    Met man en macht alles afgezocht, onderzocht, uitgetest en zo direkt de oorzaak niet
    kunnen vinden...
    Totdat het één van de onderzoekers opviel dat enkele wagenspuiters in de spraybooth
    kunststoffen armbandjes droegen .... deze laten testen en bingo !
    Het waren de armbandjes van "Livestrong" één van de organisaties die Lance Armstrong
    had opgezet .
    Weet het, het is een heel verhaal maar daar wil ik maar mee bedoelen dat het soms niet
    zo eenvoudig is om de bron van een "siliconenvervuiling" bij spuitwerken vast te stellen
     
    Cnn, DirkSchipper, wim eon en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  11. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Tja, en ik doe in mijn werkplaats meer dan alleen vliegtuigjes bouwen en spuiten. Er wordt ook wel eens met siliconen gewerkt. :confused: Daar valt niet aan te ontkomen.
     
    serge pot, aurectar en jve vinden dit leuk.
  12. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    In de middagen doe je ook borstimplantaten als hobby cosmetisch chirurg?:)

    GJ
     
    aurectar, Berrie, Bertus en 3 anderen vinden dit leuk.
  13. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    :rofl::rofl::rofl::yes:
     

Deel Deze Pagina