Een eigenzinnig achterwieltje

WillydeWoofer

Forum veteraan
20250309_161854.jpg
20250309_161845.jpg
20250309_161838.jpg
Beste mensen,
Na elke landing moet dit wieltje worden recht-gebogen. Het ziet er m.i. erg fragiel uit.
Het wieltje draait mee op rudder.
De kist is een Escapade die op 6 cellen wordt gevlogen.
Is er een oplossing voor dit probleem?
Groeten, Wil
 
Dat achterwieltje geeft inderdaad nog wel eens een probleem, Ik heb dat als volgt opgelost;
full

full

Het gaat om een Great Planes Escapade 40. Alleen 6s dat is behoorlijk wild gemotoriseerd. 4S 3000 met een 12x6 gaat prima, 6s is gewoon erg zwaar.
 
Laatst bewerkt:
@WillydeWoofer
Je wiel lijkt te zitten vóór het draaipunt van de besturing. Als dat klopt is het vragen om problemen, want dan is eea instabiel, klapt naar achteren bij een landing..
Kijk maar bij @blaauwen, daar zit het wiel achter het draaipunt, dan wordt het bij een landing hooguit recht getrokken.
 
@WillydeWoofer
Je wiel lijkt te zitten vóór het draaipunt van de besturing. Als dat klopt is het vragen om problemen, want dan is eea instabiel, klapt naar achteren bij een landing..
Kijk maar bij @blaauwen, daar zit het wiel achter het draaipunt, dan wordt het bij een landing hooguit recht getrokken.
Is alleen niet het originele staartwiel. Is iets dat ik nog had liggen. Gaat op deze manier al 12 jaar mee.
 
Dat wieltje zal altijd naar achter willen klappen, net als een zwenkwiel. Dit zal niet het originele ontwerp zijn vermoedelijk.
 
Dat achterwieltje geeft inderdaad nog wel eens een probleem, Ik heb dat als volgt opgelost;
full

full

Het gaat om een Great Planes Escapade 40. Alleen 6s dat is behoorlijk wild gemotoriseerd. 4S 3000 met een 12x6 gaat prima, 6s is gewoon erg zwaar.

Weet ik. Wel loopt er daardoor minder ampere, maar het gewicht speelt ook een rol.
De vliegtijd is voor mij ruim voldoende.
 
Een Escapde .60 was mijn eerste laagdekker. Hij vloog beter dan de oefen-hoogdekkertjes.
Zo nu en dan zoek ik er nog eens naar, maar helaas.
 
Verstandig! Nu nog een warm boutje over het airframe ziet hij er weer netjes uit. Het is een prettige vliegert, wel wat nerveuzer dan de 60. ;)
 
Verstandig! Nu nog een warm boutje over het airframe ziet hij er weer netjes uit. Het is een prettige vliegert, wel wat nerveuzer dan de 60. ;)

Hij heeft veel transportschade. Ik ga hem wat opknappen. Eerst het wieltje woensdag ophalen.

Ik heb hier nog een paar mooie niet-speeders staan, zoals deze Escapade.
Maar mijn oog valt best vaak op de modellen van Chris Foss. Zijn trainer vliegt ook geweldig. Daar heb ik het brevet nog mee behaald. Ook de kleinere Wot 4 en de kleine Acro zijn prima kisten. Ik zou best het model met 200cm span willen hebben. Maar die zal op 8 cellen moeten.
Dat kan natuurlijk wel. Of toch op 6 cellen!? Eerst de andere "gewone" kisten verkopen? Ik weet het nog niet.
 
De Chris Foss acro van 200 cm weegt 5,9 kg lees ik.
Op 6s en 8s wordt de stroom om te kunnen vliegen heel hoog waardoor je zeer weinig vliegtijd over houdt.
10s lijkt mij dan veel beter.

Grt,

Arnoyd.
 
De Venture wordt, om gezondheids redenen van Bruce Tharpe ook niet meer gemaakt. Dat is erg jammer.

Dan houd ik het even bij wot ik heb.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top