Een erfenisje de U47

• Topicstarter Topicstarter cadwaezel
  • Startdatum Startdatum
C

cadwaezel

Guest
Hallo even voor stellen ik ben jan 18 met 32 jaar ervaring
een paar jaar terug al weer is me eerste klant overleden en ik heb zijn U47 ge erft
die heeft hier al een tijd boven gelegen
maar nu neem ik er even de tijd voor, jammer dat die niet meer kompleet is
maar dat komt wel goed
het eerste idee dat we hadden was dat tanks blazen met perslucht
de ventielen zitten er nog in hier
dsc00532.jpg

dsc00533.jpg

ik heb de voor kant er al aan gelijmd
en verder was ik nog niet gekomen
DSC00552.jpg

heb hem gisteren weer naar beneden gehaald
en besloten om het binnen werk maar even over nieuw te doen
heb eerst even een opzet gemaakt in de pc
19-09-13-01.jpg

ik maak schotten van 6 mm trespa en vebind die met een 6mm alu buis en een trekstang van m4
Het achter deksel vervang ik ook voor trespa en bout er van binnen uit een Pu lijm plaat tegen als er nog iets moet gebeuren kan ik de achterkant er zo af schroeven
en er komt een duik tank in met de module van Lex
als jullie op of aan merkingen hebben dan hoor ik die graag
ik heb ook nog een vraag ik weet niet waar de duik tank moet zitten
groet jan

Ik ben verre van een expert, maar die duiktank moet precies in het midden van de waterdichte container komen, dan heeft het vullen/legen geen invloed op verplaatsing van het zwaartepunt van de boot, en als er een keuze is, zo laag mogelijk.
Cor

Welkom hier op het duikboot forum.
Er zijn er een hoop die al een U 47 gebouwd hebben hier, ook met duik tank.
Heb er zelf ook net een gebouwd met duik tank.
Waar jij je duik tank moet plaatsen is ook weer afhankelijk hoe lang je wtc buis is.
Ik heb op mijn wtc buis een bajonetsluiting gezet en heb de hele buislengte gebruikt.
hierbij staat het begin van de duik tank op 37 cm vanaf het achterschot.
Mijn tank is 11cm lang en bijna 10 cm hoog.
Denk dat je voor je duik tank het beste contact op kan nemen met Raf.
Mocht je nog dekplaten/vloedgaten zoeken voor een U 47, heb ik die hier nog liggen.

Succes met de verdere bouw.

eric

ik zit nog even te denken
moeten er ook nog slingerschotten in de tank

Hoi jan,

Welkom in het oderwaterclubje!

In principe zou je het midden van de duiktank onder het midden van de toren moeten hebben zitten. Dan heb je voor onderwatervaart het zwaartepunt en het drijfpunt in balans liggen. Dat zou ik als basis pakken, met als het kan 2 cm ruimte om de tank eventueel naar voor of achter te verplaatsen. Het probleem is dat je de exacte plaats eigenlijk pas kunt bepalen als de boot helemaal af is, met alle bovenwaterstekende delen eraan. Maar er zijn hier voldoende U-47 bouwers die je hier concrete tips voor kunnen geven.

Als je voor onderwater dan goed zit heb je waarschijnlijk bij bovenwatervaart (een sub heeft twee trimtoestanden, boven en onderwater) weer afwijkingen. Je zou dan moeten kijken hoe hij ligt, en dit eventueel met lood en/of drijfmateriaal corrigeren. Daar zijn trucs voor, maar dt is pas voor als je de romp dicht en zo goed als vaarklaar hebt, voor het laatse finetunen van de trim. In principe trim ik mijn subs altijd eerst voor onderwatervaart, en kijk daarna voor bovenwater.

Slingerschotten worden wel toegepast maar of ze nut hebben betwijfel ik bij een model sub. Ik heb ze in mijn tanks in ieder geval niet zitten.

hallo
ik zal seffens de maten en de plaats van de duiktank posten
de tank zit niet in het midden van de hoogte van wtc maar licht op de bodem dus boven aan heb je een spatie voor doorvoer van kabels
de schotten hebben in die zin een functie als je een hoge druk pomp gebruikt spuit het water als gek naar binnen
ik heb 1 schot staan waar het water tegenaan spuit zodat de werveling in de duiktank minder is en zo de lucht beter kan ontsnappen
ik heb ook op al mijn boten een bajonet sluiting zitten
gr raf

hallo

nu opletten want anders zit de tank verkeerd
ze zit op 32 cm vanachter naar voor gemeten
DWZ vanaf de stop naar voor 32 cm
maat aan de stop moet je de voorkant hebben (dat schuine stukje)en NIET de kant waar de O ring tegen zit
de tank is 17 cm lang en ontluchting langs achter alsook water in
de tank is mooi bemeten zodat de boot (zoals hij door robbe gebouwd is)mooi boven water ligt ga je der iets aan veranderen dan veranderd ook meteen dit gedrag
zie hier het filmpje van mijn boot en je kijkt echt door de vloed gaten heen
hopende er mee geholpen te hebben

gr raf

Laatst bewerkt door een moderator:
hoi Eric
voor de dek platen hou ik me aan bevolen ik heb alleen het middelste deel

Raf
als ik je goed begrijp is dit het idee
20-09-13-01.jpg

maar dan hou ik een tank over van 600ml is dat genoegd
maar met deze op bouw kan ik nog wel wat schuiven en eventueel de tank nog vergroten

ga zo eerst me schoten frezen
20-09-13-02.jpg

groet jan

Hoi Jan,

Weer goed bezig! Tankinhoud van 600ml is aan de krappe kant. De meesten varen in de u-47 met een 700-750ml tank, dan is de verhouding goed. ik zou dan ook op 750ml gaan zitten. Mocht dat inhouden dat de tank niet exact onder de toren (of in het midden van het drijfpunt) komt te zitten zou ik dat even voor lief nemen. Als je boot straks niet hoog genoeg op het water komt te drijven is dat 'erger' dan dat'ie ietsje scheef ligt. De onderwatertrim krijg je uitendelijk toch wel goed, misschien moet je dan voor de bovenwatertrim wat inboeten. Of nog een beetje met je spullen schuiven, als je de tank ergens heen verplaatst komt er aan de andere kant weer ruimte vrij.

Hallo Jan,

Geef maar een seintje als je de dekplaten nodig hebt.
Heb ook die platen die onderop de U 47 zitten nog liggen.
Weet niet of je de bouw beschrijving erbij hebt.
Maar van die staaf lood moest ik een stuk afhalen, dacht 200 gram. Maar zou dat moeten opzoeken.
Mijn U 47 lag namelijk erg diep in het water, nadat ik de beschrijving nog een keer doorlas, kwam ik dat tegen dat je een stuk van het lood af moest halen.
Is denk iets om even rekening mee te houden.

Eric

hallo Jan
hoe dieper je de duiktank kunt leggen hoe stabieler de boot word
ik heb een dikke buis ik zal eens meten hoeveel de diameter is
ik kon niet schuiven met de tank dus ze moest ineens goed liggen
de boot duikt eerst met de boeg onder water en komt ook eerst met de boeg terug naar boven
onderwater ligt de boot min of meer horizontaal
gr raf

hoi raf
ik heb de tank zo laag mogelijk zitten
maar zat te denken als je een langer tank hebt dus ook meer inhoud
dan hoeft die maar half vol en daar door komt je zwaarte punt ook weer lager te liggen of zie ik dat fout
ik heb de schoten klaar en even in elkaar gezet
de lengte en plaats van de tank is nog rekbaar
DSC01035.jpg

de schoten passen mooi in de buis
DSC01032.jpg

in het motorschot heb ik ter plaatse van de motoren een kamer onder 2 graden gefreesd dat ze onder de goede hoek zitten
DSC01031.jpg

groet jan

Jan,

Je moet eigenljk rekenen dat je de tank óf vol óf leeg hebt. Ertussen gaat het water wel klotsen en gaat je sub varen alsof de duikofficier iets teveel Schnaps naar binnen heeft gekregen ...

Verder hoef je je voor de stabititeit niet zo'n zorgen te maken. Die Loodstaven onderin de kiel houden de boot prima rechtop.

hallo
lex had al geadwoord op het klotsen
de aansluiting voor het vullen zo laag mogelijk in de tank aan de achter kant (dus de kant van de deksel)
de uitlaat zo hoog mogelijk
ik zet de in/uit zelfs mee op de kant in de buis zelf
ik zet de stop en boor dan een gat op de scheiding rand en deksel zo zit die op zijn hoogste en diepste punt

doe je dit verkeerd blijf je met een lucht bel zitten

gr raf

halo
heb je daar vanachter aan de zeitanks de gaten terug dicht geplamuurt????
die horen er wel te zitten
gr raf

hoi raf
bedoel je de binnen kant
daar hebben we schoten in geplakt aan de onderkant open en aan de boven kant een mogelijkheid om te ontluchten en perslucht blazen
dat was het eerste idee
dat idee is al weer van 2001 toen heeft kees hem gekocht
ik heb dat ook al geprobeerd en dat werkt wel
maar als de bus lucht leeg of bevroren is zinkt de boot
dus dat was niet ideaal
dus gaan we het met de module van Lex proberen nu

hallo

je en nee ik heb een dikwandige buis gebruikt want sommige nemen een dunnen waar dan meer water in gaat
maar er word dan wel vergeten dat de buitendruk op die buis komt te staan
ik dacht dat mijn buis 9 diameter is buiten kant
ik heb wel twee pakken van 4.7 amp en 9.6 volt
eentje voor de pomp en eentje voor de motoren
ik houd deze altijd gescheiden voor het geval er eentje uit valt

gr raf

ik heb de motoren en de servo's vast zitten
de schroefassen voorzichtig uit de oude opstelling gesloopt
en schoon gemaakt
moet er eerst nog smeernippels op solderen
DSC01069.jpg

de lijm plaat voor de achterkant is ook klaar