Een erfenisje de U47

  • Topicstarter Topicstarter cadwaezel
  • Startdatum Startdatum
hallo
mooi tech rek
eventjes een update van norbert bruggen
er zijn op dit ogenblik geen bajonet sluitingen meer daar er nog volgens robbe maar een 50 niet gebouwde dozen van deze boot in omloop zijn
daarom is het volgens norbert zinloos om een grote stock van deze sluitingen te laten maken en gaat het dus een tijdje duren voor dat je bestelling binnen gaat komen indien je der bij hem of engel eentje besteld (ze komen allemaal van bij norbert)

groeten raf en verder met het mooie werk
 
ik heb de afgelopen weken niet veel tijd gehad
maar de achter kant is gelijmd
DSC01357.jpg

voor de schroefassen moet ik nog messing dopmoeren m6 hebben
die soldeer ik er op en dan kan er een smeernippel in
DSC01358.jpg

in deze dopmoeren spuit ik selecone kit
en maak propjes in het achter schot met m6 er aan
dat word de afdichting van de stuur stangen
DSC01359.jpg

het dek is een ander probleem de schoten zitten niet op de goede plaats
dus ik kan het orgineel dek niet gebruiken
moet dus een heel nieuw dek maken
DSC01361.jpg
 
hallo

makkelijker is de spantjes iets dieper uit te frezen en zwart te lakken
dan op de juiste plaatsen terug stripjes lijmen
dit gaat veel makkelijker zijn dan een nieuw dek maken

gr raf
 
dan is er natuurlijk geen probleem
maar maak dan wel ineens het echte dek na als je toch aan het frezen gaat
je zult toch heel het dek moeten hertekenen dus waarom dan niet meteen het goed doen
en je kan er een centje mee bij verdienen ook nog eens omdat "dream art" de dekken voor de u47 niet meer maakt
ik kan de dekken voor je inscannen als je wil
maar dan wel via mail liefst want dat is handiger om grote bestanden mee te sturen

gr raf
ps er zijn dacht ik type's van dekken waar 80% het zelfde van is qua tekening
 
ik vind het idee van het in korten van de spanten goed
naar ik denk in dat ik dan de originelen dekken ga gebruiken
ik heb deze afbeelding gevonden en die vind ik mooier
revellpreview13.jpg

ik heb van middag de smeernippels op de assen gemaakt
DSC01975.jpg
 
Jan,
wat hebben jullie toch allemaal met die smeernippels?
Ik heb in geen een boot smeer nippels gemaakt.
1x in de 4-5 jaar gaat de as er uit en komt er nieuw Mystic vet in.
Voor de rest doe ik niets aan de assen en ook niet aan de doorvoeringen.
En let wel op met vet in de assen.
Jaren lang is er een jacht geweest als je in zwembaden deed varen dat er geen vet in het water mocht komen.
In Duitsland zijn ze er nog streng op.
Het zwemwater zou "ernstig verontreinigd worden door het vet".
Met wat ga je smeren?

Hein
 
hallo

Hein vriend ik doe geen moeite meer
als ze vet nippels willen zetten dan doen ze dat
maar jij vraagt met welk vet je gaat smeren en ik vraag me af "heb je daar wel een pompje voor"omdat vet er in te pompen
teveel vet kan leuk zijn want als het warm word dan drukt het zo je bussen uit je assen en das pas lacheuuuuuuuuuuuuu
hein het zelfde al vergeet ik steeds weer wanneer de laatste keer was dat de as er uit is geweest LOL


gr raf
 
Raf,
en wordt er ook rekening mee gehouden dat er toch wel weerstand is als die as buis vol met echt vet zit.
En als de motor dan wat veel gebruikt is het, "ik heb toch goed gesmeerd?".

Zo een vet nippels heb ik ook op mijn grote boot zitten voor het roer.
Maar die boot is wel 8 meter lang.

Het valt me niet tegen dat jij ook niet weet wanneer je assen er uit geweest zijn.
Ik weet het niet meer.
Als er iets kapot gaat of nieuwe accu's dan doe ik groot onderhoud aan het model.
En het onderhoud aan de modellen, Skipjack, ligt momenteel volledig stil.
Hein
 
Normaal gaat een schroefas met een beetje vet er in niet lekken.
Als men wegduikt,op periscoop diepte dan zal de schroefas zo`n 25 cm onderwater zijn.
De water druk op de schroefas bij deze diepte is minimaal.

De meeste oorzaak dat men toch water via de schroefas binnen krijgt is dat de drukverhouding bij een gesloten boot niet ideaal is,vooral als men werkt met een zuigerpomp.
En ook wat een veel voorkoment probleem is ,(vooral zomers) dat de boot warm is en dan sluit en dan in koeler water plaatst,men krijgt door het temperatuurverschil een vacuum.

De beste oplossing zou zijn om een automatich ventiel in de boot te bouwen die een groot deel van de overdruk en vacuum zou reduceren.

Zelf heb ik in mijn Akula twee zuigerpompen.Hier zit ook een automatich ventiel in,deze open als de boot aan de opervlakte is,en sluit als de boot bijna weggedoken is.(deze is ook voor de compressor)
Het is maar een idee.
 
hallo

nooit iets inbouwen als het niet nodig is mijn gedacht
ik heb grote en kleine boten en nog nooit enig probleem gehad met de over druk in de wtc
in de kriek gaat 500 gr water en in de type 21 gaat 2 liter en het gaat in alle twee goed
als je vet verliest is er een ander probleem dan over druk
of een lager defect of (heb ik reeds gezien)eens tukje schroef draad van de as juist in de bus van de asbuis
hoe klein het ook is het werkt zoals een pomp (fileteige in't vloams)een schroef zonder einde

gr raf
 
Back
Top