een fietsbel herwikkelen?

ik heb mijn fietsbel opengedaan, als je naar de wikkelingen kijkt, zie je dat deze eigenlijk enorm slecht gewikkeld zijn(die van mij toch). wikkelingen liggen schots en scheef, kruisen elkaar zelfs soms, enkele van de bovenste wikkelingen komen zelfs boven de 'hammer' uit

stel:
ik wil mijn bm 2410-08 opnieuw wikkelen,

stator - 12N
stator diameter = 24mm
tandhoogte = 10mm
tandlengte (binnenkant) = 4mm
tandbreedte = 2mm

bel
14P
voor 81% bedekt dus dit mag wel zo blijven

volgens tabelletjes is de beste wikkelcombinatie
AabBCcaABbcC of
A-b-C-a-B-c (lrk)

welke methode kan ik het beste nemen? lrk, of die andere?
hoe kom ik er achter welke dikte van draad ik moet nemen?
hoe zit dat met die parallel windingen? is dit op dezelfde tand, of bedoelen ze dat ik 4 parallelwindingen zal hebben(3fasen) met mijn 12 N

ik zou graag wat meer thrust met dezelfde prop en hetzelfde aantal amps hebben, is dit mogelijk?

ik weet dat al deze antwoorden via google ook te vinden zijn, maar dan kom je ongeveer een miljoen sites tegen, en 12N 14P wordt in combinatie met een 24mm stator bijna nergens beschreven.. en ik ben niet zo goed in duits en engels
:P

Dat ze schots en scheef gewikkeld zijn en elkaar kruisen, maakt magnetisch gezien niets uit.

Beide wikkelingen zijn lrk, de eerste wikkeling is gedistribueerde lrk, Kv ligt 10% hoger.
Draaddikte: zo dik mogelijk voor een gegeven aantal wikkelingen: lagere weerstand, hoger rendement, hogere vermogens/gewichts verhouding.

Parallelwikkeling: N draden tegelijkertijd op één tand gewikkeld.

Om meer thrust met dezelfde prop te krijgen, moet je meer toeren maken. Om meer toeren de maken moet je Kv omhoog, minder wikkelingen.
Je spanning blijft constant, de prop vraagt meer vermogen, de stroom zal de stroom omhoog (moeten) gaan, daar ontkom je niet aan.

Do-it-yourself motor homepages, manuals/tutorials, checks and tests in the first message of this motor builders tips and tricks thread. The checks and tests may save you from frying your controller or motor. Thread is active, bookmark it for future refence and subscribe to it:
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=240993

Ik heb een tijdje terug voor een forum gebruiker een fietsbel opnieuw gewikkeld en heb daar als ik mij niet vergis 27 wikkelingen van .4 draad opgedaan. Dit is meer dan voldoende voor een shockie met een 8x4,3 prop.

@ ron

maakt dat slecht gewikkeld zijn ook niet uit voor efficientie en temperatuur? of heeft enkel draaddikte hiermee te maken?
indien ik meer thrust wil, met hetzelfde aantal ampere moet de Kv dus dalen. hoe bepaal je dan wat een juist kv is voor een bepaalde thrust bij een bepaald aantal ampere's? want as je kv daalt, daalt ook je toerental, heb je dan altijd meer thrust bij een grotere prop?
en die thread bheb ik al doorlezen, maar ik blijf met vragen zitten..

@ theo
dat zal dan waarschijnlijk een 2408-21 geweest zijn (1450kv) waarvan de stator andere maten heeft..
en ik wil met een model van 450gr shocky stunts uithalen, zonder constant tegen(over) de grens van de motor te gaan

Als er niet netjes gewikkeld is, moet je misschien dunner koper gebruiken om aan het gewenste aantal wikkelingen te komen. De efficiëntie kan eronder leiden maar dit zal marginaal zijn.

Je Kv moet stijgen, bij gelijkblijvende spanning. Meer thrust bij gelijke stroom kan niet, of je moet op één of andere manier je motor geweldig veel efficiënter maken en dat kan niet.

De 12 poler bm heb ik inmiddels in diverse uitvoeringen herwikkeld.
of voor de speedplanck of voor de twinstar 2 en nog wat modellen.

Ik gebruik eigenlijk alleen maar LRK omdat het een hoop gewikkel scheelt (gemak mag ook wat) en het doet niet onder wbt rendement.

Ik vlieg over het algemeen met 8*6-erig propjes en 3s1p lipos (30 amp) , en dan moet je denken aan 0.6mm 14 windingen min (hot) tm 0.4mm 20. Je kan je amperage aanpassen mbv de grootte van de prop.

Wat betreft de vermogensgrens van deze motor : Ik heb nu een LRK 12poler liggen met 10 windingen LRK, en deze perst er 300 watt vermogen uit (tegen acceptabel rendement). (APC 7*6 16000rpm) Dit vermogen kan hoger trouwens.
Wel moet je met dit soort vermogens de standaard lagers vervangen (die zijn standaard al van minimale kwaliteit) en de boel goed balanceren. (in ieder geval het laatste)

Kan je misschien aangeven welke prop je wilt draaien en welk accupakket je gebruikt ?

ik heb nu een 9*5 erop staan, maar was van plan een 10*5 op te zetten.
ik vlieg met 3s lipo (1500 mah op dit moment).
de bedoeling is 3d vliegen.

maar ik kan door herwikkelen dus niet hoger geraken dan die 600gr thrust, zonder een groter accupack te gebruiken?

Wat kan je accu aan? Dat is hier namelijk de beperkende factor. 10C 20C ?

10C = 10*15=150watt = pak em beet 9000+ toeren met een 9*5 is 700 gram pull.

(alles bij benadering en verliezen even niet meegerekend)

Ik gebruik convert.exe, thrustHP en http://www.standschub.de/
Verder de gebruik ik de GBV en NV methode en wat vuistregels (zoals onze deskundoloog deze ook gebruikt). De uitkomsten vergelijk ik met elkaar, zitten meestal niet ver naast de praktijk.

12C dus max (als je je LIPO's nog langer dan een paar weken wil gebruiken)

12C = 12*1500=18Amax.
18*10V (spanning onder belasting) 180 watt max.

Mijn keuze ;

LRK wikkelen: 20+ windingen 0,4mm draad. (berekend met GBV en NV methode) Pull en stroomverbruik finetunen met keuze prop.

rond de hoeveel pull denk je dan uit te komen?

BEDANKT, hier heb ik wat aan, had het beter direkt aan u gevraagd ipv al di uren te zitten lezen :lol:

welke lrk bedoel je dan?
AabBCcaABbcC of
A-b-C-a-B-c

sja hoeveel pull uiteindelijk is gewoon een kwestie van proberen.
700 gram lijkt me haalbaar met een prop in deze maat. Je kan meer windingen proberen en grotere props. IK zou beginnnen met onderstaande wikkelingen in ster ipv driehoek te schakelen.

Overigens , zorg ervoor dat je zowel toeren als stroom kan meten met dit soort experimenten. Anders bestaat er een gerede kans dat je je regelaar of accu naar de derde wereld helpt.

Wikkelschema : zie post hieronder

je bedoelt het 1ste wikkelschema op die site?
mijn regelaar kan trouwens maar 15A aan,daar moet je ook rekening mee houden, niet?

deze dan?
moterwikkelenY.gif

de 2e is ook nog in driehoek.
bedankt voor je hulp!

Back