Een fluytschip in eik

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door janzwart, 29 dec 2022.

  1. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.300
    Locatie:
    Hillegom
    Een Fluytschip in eik.

    Al heel lang was ik van plan een fluit te bouwen. Een fluit was in de 17e eeuw het meest gebruikte scheepstype voor vrachtvaarders. Ze voeren voornamelijk op de Oostzee met de “moedernegotie”. Ook waren er veel als houthaler uitgerust omdat toen in de Zaanstreek de scheepsbouw sterk in opkomst was. Daar werden toen veel zaagmolens gebouwd waardoor boomstammen veel sneller tot planken konden worden gezaagd.
    De fluit die ik wilde bouwen moest een houthaler worden.

    [​IMG]
    Foto: Houthalers

    Omdat ik er geen bouwpakket van kende moest het dus scratch worden. Maar gezien de vormen zou dat wel een uitdaging worden. En toen kwam Kolderstok met een bouwpakket.
    Op de bijeenkomst in Duizel vertelde ik Hans van Nieuwkoop dat ik van plan was een houthaler-fluit te bouwen. Wat later kreeg ik een email van hem met de vraag of ik bereid was een Kolderstok fluit te bouwen in eik. Want Hans wilde de fluit ook optioneel in eik gaan uitbrengen. Maar dan moest er wel eerst een op proef gebouwd worden. Nou dat wilde ik wel voor hem doen. Hans is dus hard aan het werk gegaan om alle onderdelen in eik te laten uitvoeren. En het resultaat daarvan heb ik nu ontvangen en kan ik aan de slag.

    Enkele foto’s van het pakket.

    [​IMG]
    Foto: Inhoud van het pakket.

    [​IMG]
    Foto: Enkele aanwezige verschillende houtsoorten.

    [​IMG]
    Foto: Spanten in dik eiken

    [​IMG]
    Foto: Geprinte figuurtjes

    [​IMG]
    Foto: Dunne eiken planken voor de huid. In het normale pakket zijn deze van lindenhout.

    Hans had er geen probleem mee als ik het een model naar mijn smaak ga maken. Dat komt goed uit want ik ben een beetje “allergisch” voor afgesloten ruimten. Of wel als iets helemaal dicht gebouwd is wil ik weten wat erin zit. En zoals ik bij het verslag van die andere Hans heb gezien heeft die fluit een inwendig ruim zonder schotten, maar daar is niets meer van te zien. Dat kan dus niet. Dus mijn fluit wordt enigszins opengewerkt.

    De fluit is als houthaler versie ontwikkeld en dat wil ik expliciet tot uiting laten komen. Dat wil zeggen: er komen enkele luiken in de zijkant, zoals op foto 1 getoond, waardoor hout (planken / balken) worden geladen. En grote stammen worden vanaf de spiegel geladen. Daar komen dus ook twee extra luiken. (Denk ik) En verder liggen er stammen in het ruim. Dus moet het ruim zichtbaar blijven. Daartoe laat ik, denk ik, een stukje scheepswand weg aan de andere kant dan de laadluiken. En om wat van binnen te kunnen zien denk ik aan enkele gele ledjes als olie lampen. Ik overweeg nog of ik ook de kajuit zichtbaar ga maken en die dan dus ook voorzien van wat meubilair en verlichting. Dan moet ik ook in het achterschip ergens een luikje maken. Ik heb dus ideeën genoeg maar laten we eerst maar eens beginnen.

    Wordt vervolgd.
     
    Laatst bewerkt: 16 feb 2024
    Gerko511, Ruud Pont, ISOLA2 en 10 anderen vinden dit leuk.
  2. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.788
    Locatie:
    Ittervoort
    Dit gaat een interessant project worden. Volgstand staat aan en heel veel plezier met deze bouw Jan.
     
    janzwart vindt dit leuk.
  3. JanZMC

    JanZMC

    Lid geworden:
    6 jan 2007
    Berichten:
    2.127
    Locatie:
    Roosendaal
    Ook ik ga in volgstand. Je gaat vast sneller bouwen dan ik met mijn Fluyt, maar dan heb ik nog meer vergelijkingsmateriaal.
     
    janzwart vindt dit leuk.
  4. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Maak er wat moois van, Jan!
     
    janzwart vindt dit leuk.
  5. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Nou , nou Jan:thumbsup::) een pracht uitdaging!
    Die ga ik mooi volgen en veel succes
     
    janzwart vindt dit leuk.
  6. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.300
    Locatie:
    Hillegom
    @JanZMC
    Nou Jan, ik zal niet zo snel gaan, want parallel maak ik ook de Bounty af. En inwendig in de fluit ben ik heel wat van plan en dat kost ook veel tijd.
     
    TIMBERWOLF, JanZMC en Hans Groenenberg vinden dit leuk.
  7. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Het toepassen van de daadwerkelijke laadluiken zou een mooie toevoeging zijn Jan. Nu overweeg ik om dit ook nog te gaan toepassen op mijn model. Maar bij een volledig getuigt model zoals dit bij mij het geval is, kijk ik even of dat nog gaat lukken:rolleyes:
     
    JanZMC en janzwart vinden dit leuk.
  8. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.300
    Locatie:
    Hillegom
    Hans, Hou mijn verslag in de gaten, misschien levert dat dan ideeën op.
     
  9. JanZMC

    JanZMC

    Lid geworden:
    6 jan 2007
    Berichten:
    2.127
    Locatie:
    Roosendaal
    Ben heel benieuwd hoe je het inwendige gaat aanpakken, zat ik ook al voorzichtig over te denken.
     
  10. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Ik geef graag een toelichting/aanvulling op hetgeen Jan schrijft. :)
    De specifieke rompvorm van een fluitschip maken het een lastig model om te maken. Hans Groenenberg is indertijd begonnen met model #2 (die van mij is #1) om te testen/controleren of het model daadwerkelijk maakbaar is/was. Ik tel dan mijn eigen werkstukje niet mee, want daar heb ik al bouwend een hoop op verbeterd en aangepast.
    Affijn - laat het verder dan maar aans Hans G over, die heeft er een erg mooi model van gemaakt.

    Probleem waar je vooral tegenaan loopt met de romp van dit model is de gebogen vorm van de huidgangen. Wanneer je deze vlak uitslaat op een plank van 1,5 mm dikte zal de huidgang in het middelste deel keurig de nerven van het hout volgen, maar naar de boeg en de achterzijde zal de gang steeds meer schuin op de nerf komen te staan. Het risico dat een plank hierop gaat splijten is reëel aanwezig. Het is daarom dat het bouwmodel van Kolderstok in lindenhout is uitgevoerd. Licht van kleur, dus goed op een gewenste kleur te brengen, en niet al te moeilijk om te buigen.

    Waarom dan toch een model in eikenhout? Dit om twee hoofdredenen en één bijreden:
    - ondanks het lindenhout blijft het buigen een ding om rekening mee te houden. Het Fluytschip is daarom toch een klasse 4 op 4 qua moeilijkheid.
    - eik is een lastige houtsoort om mee te werken, dus als er een uitvoering in eik maakbaar is, dan is het zeker mogelijk om deze ook in bijvoorbeeld notenhout te maken. En notenhout is een erg mooie houtsoort. Maar eikenhout heeft dan weer het voordeel van de lichtere kleur en het op kleur brengen.
    - de bijreden: eik was het hout waarin de originele schepen gemaakt werden - dus een model in eik heeft dan net dat beetje extra (en hierover verderop nog een beetje info).

    Ik kan het lastige buigen van hout niet oplossen - dat zijn nu eenmaal de eigenschappen van het hout (een goede plankenbuiger doet daarin veel goed overigens), maar het splijten over de nerf kun je wel in een bepaalde mate aanpakken. De voorgesneden huidplanken van het Fluytschip heb ik daarom opgedeeld in telkens twee of drie delen met een onderlinge lasverbinding zoals in de 17e eeuw gebruikelijk was. Ik heb daarbij geprobeerd een redelijk wildverband qua lassen aan te houden, maar dat kun je pas echt zeggen op het moment dat je het model maakt of gemaakt hebt.

    En toen kwam Jan Zwart met de opmerking dat hij ook een fluitschip wilde maken, maar dan met opengewerkte romp. Vandaar mijn voorstel aan hem, waarbij hij het proefmodel met aangepaste huidgangen in eikenhout qua bouwen kan "testen" en meteen zijn specifieke variant van het model kan maken.

    Voor wie dit bovengemiddeld leuk vindt - ik heb nog enkele Fluytschip-pakketten liggen in eikenhout. Deze komen nog niet op de website te staan, maar wie het wil proberen kan mij een pb sturen.
    Het doel van het pakket van Jan Zwart is (uiteraard) dat hij een mooi model voor zichzelf kan maken, maar ook om te zien of het op de door mij bedachte manier goed te doen is. Vervolg is dan (of kan zijn) dat ik het pakket naast lindenhout ook in eikenhout of notenhout kan gaan aanbieden. Ik heb overigens sinds enige tijd ook een aardige partij kersenhout op voorraad liggen - dus wanneer iemand geïnteresseerd is in een uitvoering van één van de Kolderstok modellen in kersenhout - geef maar een seintje.

    Tot slot nog even over notenhout en eikenhout. Er wordt vaak gezegd dat eikenhout een te grove nerf heeft voor de modelbouw en dus daarom niet geschikt is. Inmiddels zijn er echter al zeer veel Kolderstok pakketten in eikenhout geleverd die tot mooie eindresultaten gebracht zijn, dus het kan zeker wel. De nerf van eikenhout is ook niet grover dan die van notenhout, maar eik heeft wel een meer aanwezige tekening - die in het algemeen meer opvalt door de lichte kleur van het hout.

    Tot zover mijn bijdrage :)

    Hans
     
    Gerko511, JanZMC, Pingu57 en 4 anderen vinden dit leuk.
  11. leo55

    leo55

    Lid geworden:
    20 nov 2008
    Berichten:
    163
    Locatie:
    apeldoorn
    Ook ik ga in volgstand zal wel weer een prachtig schip worden en ook het verslag bn ik benieuwd naar.
    heel veel succes.
     
    janzwart vindt dit leuk.
  12. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.300
    Locatie:
    Hillegom
    Hans,
    Ik ga ervaren hoe het is met eikenhout. Ik heb in ieder geval zelfs twee elektrische plankenbuigers en zal bij het buigen extra alert zijn op breuk. Dat zal vast wel eens gebeuren. Mijn ervaringen zal ik duidelijk en uitgebreid in dit verslag vermelden. Ter info van jou en volgende bouwers.
     
    *Hans* vindt dit leuk.
  13. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    In aanvulling wat Hans schrijft over het eiken zit dat wel goed. Zo is de 7P ook uitgevoerd in deze houtsoort. Ik kon me al niet vinden in sommige commentaren dat het grof zou zijn. Ook eik is een prachtige houtsoort en zeker het eik wat Kolderstok gebruikt voor haar pakketten. Ook het buigen valt beslist niet tegen als je plankenbuigers gebruikt. Dus dit "klusje" gaat Jan gewoon klaren.
     
    Pingu57, janzwart en *Hans* vinden dit leuk.
  14. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Ik heb hier het "voordeel" (dit tussen aanhalingstekens want het is veel werk) dat ik al dit hout zelf zaag. Ik kan dan ook redelijk goed uitzoeken wat er goed is en wat beter niet in een pakket kan komen. Dit tot op zekere hoogte overigens, want soms zit er toch wel eens een beetje een minder latje tussen.
     
    janzwart vindt dit leuk.
  15. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.726
    Locatie:
    Tilburg
    Das weer een mooie uitdaging Jan, en uiteraard schuif ik mijn stoeltje hier weer aan, veel succes met de bouw :thumbsup::thumbsup:
     
    janzwart vindt dit leuk.
  16. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.300
    Locatie:
    Hillegom
    Ik kan zelf ook veel hout zagen. Ik heb o.a ook eiken en wat andere soorten. dus als ik de planken bewaar waar de latjes uitkomen kan ik aan de hand daarvan desnoods een nieuw latje zagen in de juiste vorm.
     
  17. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.577
    Locatie:
    noord-holland
    Bouw ze jan
     
    janzwart vindt dit leuk.
  18. Erik B

    Erik B

    Lid geworden:
    4 okt 2021
    Berichten:
    536
    Locatie:
    Uden
    Veel succes plezier en succes Jan!
     
    janzwart vindt dit leuk.
  19. Ptèr

    Ptèr

    Lid geworden:
    9 nov 2021
    Berichten:
    893
    Locatie:
    Thuis
    Succes Jan en meteen een gaaf project ook. De houthalers zijn zo belangrijk geweest voor de republiek. Men heeft na onderzoek kunnen aantonen dat heel goed eikenhout gehaald werd in Polen, nabij de rivier Wisla.
    Dat bleek een groot bos te zijn waarvan de bomen tijdens de kleine ijstijd heel langzaam groeiden, wat ervoor zorgden dat de ringen heel dicht op elkaar zaten. Het gaf een uitmuntende kwaliteit van eikenhout. Dat hele bos / omgeving is gekapt door de Hollanders voor hun schepen en voor kunstschilders die daar panelen van maakten.

    Succes met dit prachtige pakket!

    Peter
     
    JanZMC, janzwart, Erik B en 2 anderen vinden dit leuk.
  20. Mees Ippel

    Mees Ippel

    Lid geworden:
    6 jun 2006
    Berichten:
    1.688
    Locatie:
    Werkendam
    Mooi dat je er iets educatiefs van gaat maken.
     
    janzwart vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina